کد خبر: ۱۲۰۸۳۰
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۹

حامیان مبارک با دریافت پول و بن کالا به مردم حمله کردند

تیراندازی به سمت مخالفان دولت
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: آخرین خبرها از مصر، حاکی از تیراندازی حامیان مبارک به سمت مخالفان و کشته شدن دست کم پنج نفر در بامداد روز پنجشنبه است. همزمان گزارشهایی درباره توزیع پول و بن کالا از سوی دولت بین هواداران حسنی مبارک منتشر شده است. 

به گزارش بی بی‌سی عربی از قاهره، حداقل ۵ نفر در شلیک گلوله بامداد امروز پنج شنبه، حامیان مبارک به سمت معترضین کشته شدند. 

العربیه هم گزارش داد: ‌معترضین نیز تعدادی از حامیان مبارک را که اقدام به شلیک گلوله کرده بوددند بازداشت کردند که حداقل یک نفر از آنها اسلحه کمری (کلت) در اختیار داشت. با بررسی مدارک وی معلوم شد که او از اعضای ارشد پلیس است. 

خبرنگار العربیه از قاهره نیز گفت: تعدادی از حامیان مبارک که توسط معترضین دستگیر شدند گفتند که روزانه ۵۰۰ لیره مصر و بن کالا دریافت کردند و به آنها وعده داده شده بود پس از پایان اعتراضات ۵۰۰۰ لیره مصر دریافت خواهند کرد.
معترضین هنگام درگیری با حامیان مبارک و به عقب راندن آنها از میدان تحریر با شلیک گاز آشک آور از سوی ارتش روبه‌رو می‌شوند. 

یکی از معترضین حاضر در میدان تحریر نیز گفت: اوراق شناسایی بسیاری از افراد بازداشت شده نشان می‌دهد حامیان مبارک از نیروهای پلیس و نیروهای امنیتی هستند که با لباس شخصی به خیابان آمده‌اند. 

نیروها، تانک‌ها و زره پوش‌های ارتش نیز با عقب نشینی از محل درگیری،‌ فضا را برای حملات حامیان مبارک باز کردند. 

در ساعات ابتدایی روز پنجشنبه، میدان تحریر (آزادی) در قلب قاهره صحنه زد و خورد شدید میان حامیان و مخالفان مبارک بود. یک منبع پزشکی حاضر در این میدان گفت: در شلیک گلوله صبح پنج‌شنبه حامیان مبارک به سمت معترضین ۴ نفر کشته و ۱۳ نفر زخمی شدند. 

به گفته منابع مستقل، در حمله دیروز چهارشنبه حامیان مبارک به معترضین در میدان تحریر نیز سه نفر کشته و ۱۵۰۰ نفر زخمی شده بودند. در این حملات حامیان مبارک از شتر ، اسب، قمه و باتوم استفاده می‌کردند. 

این در حالی است که وزارت بهداشت مصر آمار آسیب دیدگان در روز چهارشنبه در اطراف میدان تحریر قاهره را ۳ کشته و ۶۳۹ نفر زخمی اعلام کرده است. 

احمد حسنی فرید، وزیر بهداشت مصر چهارشنبه ادعا کرد: بیشتر زخمی‌ها بر اثر برخورد سنگ مجروح شده‌اند و کسی به علت اصابت گلوله زخمی نشده است. 

«هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه از دولت مصر خواست تا درباره خشونت‌های روز چهارشنبه تحقیق کرده و مسببان را تحت تعقیب قضایی قرار دهد. 

«فیلیپ کرولی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که هیلاری کلینتون چهارشنبه تلفنی با «عمر سلیمان»، معاون رئیس‌جمهوری مصر گفت‌وگو و باردیگر تاکید کرده است که گذار سیاسی در مصر باید هم اکنون آغاز شود. 

فیلیپ کرولی گفت که کلینتون بار دیگر موضع واشنگتن مبنی بر محکومیت خشونت‌هایی که امروز اتفاق افتاد را تکرار و خواستار تعقیب قضایی مسببان خشونت چهارشنبه شده است. 

فیلیپ کرولی تصریح کرده است: «ما نمی‌دانیم آنها چه کسانی هستند که این خشونت‌ها را در خیابان‌های قاهره مرتکب می‌شوند. ولی هرکسی که باشند باید پاسخگو باشند.این تلاش خیلی روشنی بود برا ی خشمگین کردن تظاهرکنندگان.» 

حمله طرفداران حسنی مبارک به مخالفان وی در میدان تحریر قاهره که از بعد از ظهر روز چهارشنبه آغاز شد، با تاریک شدن هوا شدت گرفت. 

به گزارش شبکه الجزیره، نیروهای ارتش حاضر در میدان تحریر به هزاران هوادار حسنی مبارک که به چاقو و چماق مسلح هستند، اجازه ورود به این میدان را دادند. 

تصاویر ویدئویی نشان می‌دهد که تعدادی از هواداران حسنی مبارک سوار بر اسب و شتر به مخالفان در میدان تحریر حمله می‌کنند. 

به‌رغم شدت گرفتن درگیری‌ها در میدان تحریر تاکنون نیروهای ارتش حاضر در میدان در برابر این درگیری‌ها موضع بی‌طرفانه‌ای اتخاذ کرده‌اند. 

آمریکا که طی نه روز گذشته خواستار پرهیز از خشونت در مصر شده، چهارشنبه حمله به تظاهرات مسالمت‌آمیز مخالفان را منزجرکننده خواند و آن را محکوم کرد. 

«رابرت گیبس»، سخنگوی کاخ‌سفید با اشاره به حوادث روز چهارشنبه گفت: «حسنی مبارک فرصت دارد تا به جهانیان نشان دهد که چگونه فردی است.» 

«بان کی مون»، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز روز چهارشنبه گفت: حمله به تظاهرکنندگان «غیرقابل قبول» است. 

به دنبال شدت گرفتن اعتراضات و همچنین برگزاری تظاهرات میلیونی در مصر حسنی مبارک شامگاه سه‌شنبه در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری در ماه سپتامبر شرکت نخواهد کرد. 

حسنی مبارک افزوده بود: «این کشور من است. جایی که در آن زندگی کرده‌ام، برای سرزمینش جنگیده و از استنقلال و منافعش دفاع کرده‌ام و در این سرزمین نیز خواهم مرد.» 

اعلام کناره‌گیری حسنی مبارک از انتخابات ریاست‌جمهوری مورد قبول کسانی که به خیابان‌ها ریخته بودند، قرار نگرفت و روزچهارشنبه نیز اعتراضات ادامه یافت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iraq
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۴
0
0
منظورتون از پول و بن کالا همون ...خودمونه دیگه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۴
0
0
عین اتفاقات ... داره اونجا رخ میده ...
ناشناس
|
Canada
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۴
0
0
دل به دل راه داره!
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۵
0
0
این خبر چه قدر آشناست!
انگار قبلاً یه جایی اینو دیدم!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین