کد خبر: ۱۳۰۷۰۳
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۶

مقام سابق ترکیه: نفت و گاز ایران را ارزان می‌خریم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک مقام سابق نفتی ترکیه اعلام کرد تا زمانی که ایران نفت و گاز ارزان‌تر از دیگر کشورها در اختیار ترکیه قرار می‌دهد‌، آنکارا مایل به خریداری هر چه بیشتر نفت و گاز ایران است.

"مته گوکنل" مدیر رییس سابق شرکت دولتی خط لوله "بوتاش" ترکیه ضمن اعلام این مطلب، افزود:‌ "برای ترکیه منافع مالی بیش و پیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد و تا زمانی که ایران با قیمت‌های مناسب نفت و گاز در اختیار ترکیه قرار می‌دهد شرکت‌های خصوصی ترکیه نیز مایل اند از یک شریک ارزان و بلند مدت نفت و گاز وارد کنند."

طبق اعلام دولت ترکیه در سه ماهه نخست سال جاری میلادی، ایران با تامین 30 درصد از نفت خام وارداتی ترکیه جایگاه نخست و سپس کشورهای عراق و روسیه با صادرات 12 و 11 درصد در جایگاه دوم و سوم قرار داشته‌اند.

ترکیه بیش از 90 درصد از انرژی کانی مصرفی خود را از خارج تامین می‌کند و این کشور سالانه 4 میلیون و سیصد هزار تن نفت وارد می‌کند.

ترکیه برای تامین انرژی مصرفی خود قرار دادهای بلند مدتی با ایران‌، روسیه و عراق منعقد کرده است که در ماه‌های گذشته همزمان با افزایش فشارهای ایالات متحده و اروپا به این کشور برای لغو همکاری‌ها در حوزه انرژی با ایران‌، آنکارا اعلام کرده است که به واردات نفت و گاز خود از ایران، به عنوان یک کشور همسایه و یک صادرکننده عمده انرژی به ترکیه ادامه خواهد داد.

مته گوکنل درباره افزایش سهم ایران در صادرات نفت و گاز به ترکیه می‌افزاید:‌ این موضوع غیرقابل کنترل است و ایران روز به روز در حال به دست گرفتن بیشتر بازار صادرات نفت و گاز به ترکیه است.

"گی بولا رمضان اوغلو" یکی از مشاوران رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه نیز درباره نگرانی‌ها و انتقادهای کشورهای غربی از همکاری‌های ترکیه در بخش نفت و گاز ایران می‌‌گوید: ‌"ما در چارچوب سیاست به صفر رساندن اختلافات با کشورهای پیرامونی‌مان‌، به ایران به عنوان یک شریک نگاه می‌کنیم و همزمان مایلیم با کشورهای غربی درباره نگرانی‌ها و دغدغه‌هایشان درباره ایران همکاری کنیم".

وی می‌افزاید: ‌"به نظر می‌رسد توسعه روابط منطقه‌ای و توانایی جذب بیشتر نفت و گاز از ایران منفعت طبیعی ترکیه و اقتصاد این کشور به حساب می‌آید".

اما برخی دیگر از صاحب‌نظران ترک با انتقاد از سیاست فعلی دولت ترکیه در قبال ایران‌، این سیاست را منفعت‌طلبانه و در جهت منافع کوتاه‌مدت آنکارا تحلیل کرده و می‌گویند که اگر ترکیه منافع استراتژیک و بلند‌مدت خود را در نظر بگیرد‌، نباید در سیاست‌هایش در قبال تهران با کشورهای غربی شکاف ایجاد کند و باید گام‌های خود را با غرب هماهنگ سازد.

خانم "تولین دال اوغلو" تحلیل‌گر مسایل ترکیه در واشنگتن در این باره می‌گوید:‌"حزب عدالت و توسعه در توسعه روابط خود با ایران به منافع کوتاه‌‌مدت اقتصادی و منفعت گروهی خود می‌اندیشد غافل از اینکه توسعه روابط با ایران منافع بلند‌مدت ترکیه را به مخاطره می‌اندازد".

وی می‌افزاید: سیاست‌های ترکیه نه اعتماد کامل تهران را جلب می‌کند و نه سبب دوام اعتماد کشورهای غربی به آنکارا می‌شود و این مسأله به موقعیت و جایگاه منطقه‌ای و جهانی ترکیه آسیب می‌زند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین