کد خبر: ۱۰۸۲۵۸
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۷
بیات، معاون وزیر نفت خبر داد:

بخش عمده صادرات پتروشیمی متوقف شد

احتمال واردات بنزین از اول مهرماه
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون وزیر نفت با اشاره به توقف صادرات بخش عمده محصولات با اجرای تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی، از احتمال واردات بنزین از اول مهرماه خبر داد و گفت: تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی نشانه شکست تحریم‌ها است. 

عبدالحسین بیات درباره جزئیات طرح تولید بنزین سوپر در 6 مجتمع پتروشیمی با بیان اینکه هم اکنون با اضافه شدن برخی از افزودنی‌ها ظرفیت تولید بنزین در 6 مجتمع پتروشیمی به 19 میلیون لیتر در روز رسیده است، گفت: هم اکنون تولیدات مجتمع‌های پتروشمی به پالایشگاه‌های نفت منتقل می‌شود و با اعمال برخی از تغییرات امکان تولید بنزین با عدد اکتان بالا در داخل کشور فراهم شده است.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با یادآوری اینکه طرح تولید بنزین در مجتمعهای پتروشیمی از سال گذشته آغاز شده است، تصریح کرد: در شرایط فعلی این طرح کاملا عملیاتی و اجرایی شده است.

معاون وزیر نفت در پاسخ به این سوال که آیا با تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی کمبودی برای تامین خوراک واحدهای پایین دستی ایجاد نشده است، تبیین کرد: در حال حاضر هیچ‌گونه کمبودی برای تامین نیازهای واحدهایی پایین دستی پتروشیمی وجود ندارد.

وی با اعلام اینکه با اجرای طرح تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی بخش عمده ای از صادرات محصولات پتروشیمی کشور قطع شده است، بیان کرد: هم اکنون امکان تولید بنزین در 6 مجتمع پتروشیمی فراهم شده است.

این مقام مسئول، ادامه داد: بر این اساس تولید محصولات با روند عادی در 3 مجتمع پتروشیمی جم، اراک و امیرکبیر با وجود تولید بنزین در حال انجام است به‌طوری که در این واحدها بنزین پیرولیز پس از فرآورش به بنزین معمولی تبدیل می‌شود.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه پیشتر بنزین پیرولیز واحدهای پتروشیمی به خارج از کشور صادر می‌شد، تاکید کرد: این محصول توسط برخی از کشورهای هم‌جوار خریداری می‌شده است.

مدیر برنامه‌ریزی و آی‌تی شرکت بازرگانی پتروشیمی گفت: از ابتدای امسال تاکنون کل فروش داخلی، خارجی و صادرات شرکت بازرگانی پتروشیمی به 9.3 میلیون تن رسیده است.

نیاز بازارهای داخلی پتروشیمی کنترل می شود

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه با اشاره به اینکه تولید بنزین در یکی از واحدهای پتروشیمی بندر امام، بوعلی سینا و برزویه (نوری) هم انجام می‌شود، گفت: با توجه به تولید بنزین تولید سایر محصولات پتروشیمی در این 3 مجتمع متوقف شده است.

بیات از وجود ظرفیت بالای ذخیره سازی برخی از محصولات پتروشیمی در کشور خبر داد و بیان کرد: با وجود توقف تولید محصول در این 3 واحد پتروشیمیایی مشکلی در تامین نیازهای داخلی وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر نیازهای بازارهای داخلی پتروشیمی به‌طور کامل کنترل و تامین می‌شود، تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی فرآینده تولید بنزین در این واحدهای پتروشیمی ادامه می‌یابد. 

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین در خصوص تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی داخلی و تاثیر آن بر بازارهای جهانی بنزین، توضیح داد: برخی از شرکت‌های خارجی فروشنده بنزین به ایران قصد داشتند از فضای موجود بر علیه جمهوری اسلامی ایران سو‌استفاده کرده و به تعهدات خود عمل نکنند.

وی با بیان اینکه با توجه به خودکفایی ایران در تولید بنزین روابط با برخی از این شرکت‌های خارجی قطع شده است، بیان کرد: با تولید بنزین با کیفیت در واحدهای پتروشیمی داخلی در واقع یک شوکی توسط ایران به بازارهای بین‌المللی وارد شده است.

معاون وزیر نفت از تولید ضربتی بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی به عنوان شکست تحریم‌ها یاد کرد و افزود: هم اکنون فضا خرید بنزین برای ایران برعکس شده است و حتی برخی از شرکت‌های خارجی قصد دارند روند فروش بنزین را به صورت عادی و بدون اثرپذیری از تحریم‌ها ادامه دهند.

بیات از احتمال آغاز واردات بنزین توسط ایران با شرایطی جدید تا اول مهر ماه سال‌جاری خبر داد و گفت: در حال حاضر تولید بنزین در سایر واحدهای پتروشیمی مورد بررسی قرار گرفته و امکان تولید بنزین در این واحدها در صورت نیاز فراهم شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین