کد خبر: ۱۶۹۹۸۱
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۱ - ۲۲:۴۴

لاریجانی: ایران تاکنون هیچ عملیات نظامی در خاک سوریه نداشته است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس مجلس شورای اسلامی با توجه به تحولات اخیر در کشور سوریه و نقش کشورهای منطقه در حل مسالمت آمیز مناقشات این کشور، گفت: کشورهای منطقه باید در مسئله سوریه به صورت مسالمت آمیز وارد شده و نقش تعیین کننده‌ای ایفا کنند.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی المیادین به تحولات اخیر در سوریه اشاره کرد و افزود: به اعتقاد من حل شدن مناقشات در سوریه که طی یک سال و نیم گذشته اتفاق افتاده با دخالت نظامی کشورهای منطقه و غربی‌ها مرتفع نمی‌شود.

وی ادامه داد: برای برطرف شدن مسائل سوریه تمامی کشورهای منطقه و به خصوص کشورهای عربی باید نقش تعیین کننده در حل مسالمت آمیز مسئله سوریه ایفا کنند.

وی تصریح کرد: طرح برخی مسائل نظامی و تغییر در حکومت سوریه از سوی کشورهای غربی و به خصوص آمریکا مشکلی از این کشور حل نکرده بلکه بر مسائل گذشته نیز می‌افزاید.

لاریجانی تأکید کرد: در مسئله سوریه صحنه اوضاع سیاسی متفاوت است به طوری که کشورهای غربی و آمریکا از طریق دخالت در این کشور سعی در اصلاحات سیاسی دارند که اینگونه رفتار‌ها به آشفتگی بیشتر اوضاع در سوریه منجر می‌شود.

وی ادامه داد: کشورهای غربی می‌خواهند سوریه را به عنوان یک کشور پیشرو در منطقه ضعیف کنند که البته برخی کشورهای عربی منطقه نیز نگران دموکراسی در این کشور هستند که این کشور‌ها بهتر است به جای دلسوزی برای سوریه به فکر اوضاع دموکراسی در کشور خود باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال کشور سوریه، گفت: موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران در قبال کشور سوریه این است که باید اصلاحات در این کشور صورت گیرد اما این اصلاحات با سلاح، تانک و نظامی‌گری انجام نمی‌شود بلکه باید برای حل بحران مردم سوریه تصمیم گیرند و اختلافات به صورت مسالمت آمیز حل شود.

رئیس قوه مقننه افزود: در کشور سوریه تاکنون حوادث مختلفی رخ داده به نحوی که برخی کشور‌ها چه در منطقه و چه خارج از منطقه نیرو و سلاح برای گسترش دموکراسی و تغییر حکومت در این کشور می‌فرستند به طوری که اوضاع سوریه نسبت به مصرمتفاوت بوده و این کشور شرایط دیگری نسبت به دیگر کشورهای عربی دارد که ابعاد آن باید بررسی شود.

وی افزود: شرط گذاری در حل بحران سوریه چاره کار نیست و کشور‌ها باید در جهت گسترش دموکراسی در این کشور تلاش کرده و ابعاد مختلف را در خصوص حل مسائل در سوریه در نظر بگیرند.

لاریجانی ادامه داد: کشورهای غربی و آمریکا همواره قصد تغییر در حکومت سوریه را دارند و معتقدند که رئیس جمهور سوریه باید برکنار شود اما جمهوری اسلامی معتقد است که باید مسائل به صورت مسالمت آمیز حل شده و اصلاحات در آن کشور از این طریق انجام شود.

نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: به اعتقاد من مذاکره برای پیدا کردن راه حل است به طوری که کشورهای غربی و آمریکا همواره بر مذاکره در حل بحران سوریه تأکید می‌کنند اما پیش از مذاکرات نتایج مشخص است که این روش صحیحی برای حل مناقشات در سوریه نیست.

وی با بیان اینکه کشورهایی که به سوریه سلاح می‌فرستند باید به عواقب وخیم آن فکر کنند، گفت: براساس شواهد موجود برخی کشور‌ها در جهت گسترش دموکراسی در سوریه به این کشور سلاح می‌فرستند که آن‌ها باید نسبت به عواقب وخیم کارهای خود هوشیار بوده و به آن توجه داشته باشند زیرا مردم سوریه خواهان برقراری دموکراسی در کشورشان بدون خونریزی و جنگ هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اصل برقراری مذاکرات سیاسی در سوریه به دلیل جلوگیری از ورود سلاح به این کشور است که این مسئله باعث می‌شود تا انتخابات آزاد در این کشور انجام شود البته جمهوری اسلامی ایران نیز خواهان برقراری انتخابات آزاد در سوریه بوده و از آن حمایت می‌کند.

لاریجانی در پاسخ به این سؤال که موضع برخی کشور‌ها نظیر عربستان سعودی و قطر نسبت به سوریه با ایران متفاوت است، گفت: البته کشورهایی مانند عربستان سعودی و قطر همواره اقرار می‌کنند که به این کشور سلاح می‌فرستند در صورتی که مهم آن است که همه کشورهای منطقه سرنوشت مردم سوریه را سرنوشت خودشان بدانند و گروهی که حل کننده اوضاع است در این میان نقش‌آفرینی کند.

رئیس نهاد قانونگذاری تأکید کرد: ما با کشور ترکیه دوستیم و خواهان گسترش ارتباطات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی با این کشور هستیم اما اختلاف نظرهایی همواره بین ما و این کشور وجود دارد البته دشمنی بین ما وجود ندارد ولی کشورهای غربی به اختلافات میان کشورهای منطقه دامن می‌زنند که باید همه کشورهای منطقه مراقب اینگونه رفتار‌ها در مناسبات سیاسی خود باشند.

وی با بیان اینکه پس از آغاز تحولات در سوریه برخی کشورهای منطقه تصور می‌کردند که دولت سوریه در مدت دو هفته ساقط خواهد شد، افزود: پس از آغاز اولین تحولات در سوریه برخی کشورهای عربی منطقه و آمریکا تصور می‌کردند که دولت این کشور ظرف مدت دو هفته سقوط خواهد کرد اما با هوشیاری مردم این کشور نقشه‌های آن‌ها تا کنون بین نتیجه مانده که دلیل آن هم این است که اوضاع در کشور سوریه متفاوت است.

لاریجانی تأکید کرد: ادامه ناآرامی‌ها و مناقشات در سوریه به ضرر مردم این کشور بوده که تمامی کشورهای منطقه باید نسبت به این موضوع توجه داشته و در حل بحران سوریه از طریق گفت‌و‌گوی دو جانبه و بر اساس خواست طرفین تلاش کنند.

نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه برخی کشور‌ها خودشان را نایب ملت سوریه می‌دانند افزود: برخی کشورهای عربی منطقه و نیز اروپا و آمریکا از بیرون از مرزهای این کشور به سوریه سلاح می‌فرستند که این حرکات موجب گسترش ناامنی در سوریه شده و اوضاع را وخیم‌تر می‌کند که به اعتقاد من سوریه نیاز به اصلاحات و حل مسائل از طریق گفت‌و‌گو دارد.

وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه کشورمان با گروه‌های مختلفی در زمینه حل بحران سوریه مذاکراتی داشته است گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال سوریه همواره موضع ناصحانه بوده و ما خواهان صلح و آرامش در این کشور هستیم.

لاریجانی با بیان اینکه برخی کشور‌ها همواره جمهوری اسلامی ایران را به دخالت در امور سوریه متهم می‌کنند، افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان برقراری صلح و ثبات در سوریه بوده و معتقد است که دخالت ما در سوریه با نگاه ناصحانه در قبال طرف‌های درگیر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران هیچگونه عملیات نظامی تاکنون در سوریه انجام نداده و معتقدیم که منطق ما منطق صلح و دوستی بر پایه برقراری تفاهم بین طرف‌های مورد مناقشه در حل بحران سوریه است که البته بعضی از کشورهای حوزه خلیج فارس موضع متفاوتی نسبت به بحران سوریه دارند.

رئیس نهاد قانونگذاری با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران با هیچ کدام از کشورهای منطقه دشمنی ندارد، تأکید کرد: در هیچ کجای دنیا نمی‌توان دو کشوری را پیدا کرد که با هم اختلاف نظر نداشته باشند که البته ما نیز با تمامی کشورهای همسایه روابط خوبی داریم اما در برخی مسائل نظیر فلسطین، سوریه و بحرین اختلاف نظرهایی وجود دارد که به صورت مقطعی است و در آینده برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: اختلاف نظرهایی که همواره بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه وجود دارد باعث شده تا آمریکا و کشورهای غربی از این مسئله با عنوان دشمنی ایران با دیگر کشور‌ها یاد کنند که من معتقدم اینگونه مسائل دشمنی نیست بلکه فقط نوعی اختلافات مقطعی است که در آینده نیز برطرف خواهد شد.

لاریجانی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران ممکن است اختلاف نظرهایی با کشورهایی نظیر ترکیه بر سر مسائل سوریه داشته باشد اما این موضوعات مشکلی حل شدنی است که در این بین نیز آمریکا قصد دارد تا با گسترش اختلافات مردم منطقه را نسبت به هم بدبین کرده و بر اختلافات منطقه‌ای بیافزاید.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی در مسائل موجود در منطقه آمریکا است تصریح کرد: آمریکایی‌ها فوق تخصص به هم ریختن اوضاع در منطقه را دارند به طوری که آثار آن در کشورهایی مانند عراق و افغانستان مشهود است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مهم‌ترین هدف آمریکایی‌ها از به هم ریختن اوضاع منطقه فروش سلاح بیشتر به کشور‌ها و منفعت طلبی از منطقه خاورمیانه است که ملت‌ها و دولت‌های منطقه باید نسبت به این موضوع هوشیار باشند.

نماینده مردم قم در مجلس به موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مقتدر منطقه از جنبه‌های مختلف سیاسی و نظامی هیچ‌گاه قصد تعدی به کشورهای منطقه را نداشته و نخواهد داشت در صورتی که آمریکا همواره نظر دیگری دارد و آن‌ها معتقدند جمهوری اسلامی ایران تهدیدی برای منطقه است که تا کنون اینچنین نبوده و ما تعرضی به خاک کشور‌ها نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران خواهان برقراری دموکراسی در تمامی کشورهای عربی منطقه است افزود: ما معتقدیم که دموکراسی حق تمامی کشورهاست اما گسترش آن از طریق توپ، تانک و سلاح‌های مخرب امکان پذیر نیست به طوری که جمهوری اسلامی ایران اصولاً با برخورد نظامی در جهت برقراری دموکراسی در کشورهای عربی مخالف است.

رئیس قوه مقننه گفت: مهم‌ترین دلیل همراهی کشورهای عربی منطقه با آمریکا و غرب در برقراری دموکراسی این است که این کشور‌ها منافع و تعلق خاطری نسبت به غربی‌ها دارند اما خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور ما تکلیف ارتباط با آمریکا روشن شد و به صورت شفاف مواضع خود را اعلام کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه امروز رژیم صهیونیستی پس از جنگ ۳۳ روزه لبنان به انزوا رفته، ادامه داد: عمده‌ترین اختلافات موجود در منطقه که سرمنشأ آن نیز کشورهای غربی و آمریکاست بیرون آوردن اسرائیل از انزوای سیاسی جهان بوده که پس از جنگ ۳۳ روزه لبنان این گوشه گیری برای رژیم صهیونیستی بیشتر شده است که آن‌ها می‌خواهند با برقراری ناامنی در منطقه قدرت کاذب رژیم صهیونیستی را برگردانند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر دنیا از تک قطبی خارج شده و به سمت چند قطبی شدن پیش می‌رود افزود: امروزه کشورهایی نظیر هندوستان، چین، روسیه و حتی جمهوری اسلامی ایران در چند سال اخیر قدرت‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی منطقه را به دست گرفته‌اند که شاهد این مدعا نیز بدهکاری بیش از ۴۰۰ میلیارد دلاری ایالات متحده آمریکا به کشور چین است.

لاریجانی با اشاره به روابط ایران و مصر گفت: همکاری اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و مصر از گذشته ادامه داشته و پس از این نیز بیشتر ادامه خواهد یافت زیرا دو ملت ایران و مصر دارای سابقه فرهنگی و اجتماعی غنی هستند که این روابط باید در آینده بیشتر گسترش یابد.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در بیان مواضع خود شفاف عمل کرده به طوری که می‌توان گفت: ما از جنبش حماس و حزب الله لبنان در تمامی مقاطع همواره حمایت کرده‌ایم به طوری که ما منافع بزرگ تری برای امت اسلامی خارج از مرز‌ها قائلیم و کشورهای غربی و آمریکا نیز باید به این مسئله دقت لازم داشته باشند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور گفت: متأسفانه کشورهای غربی و به خصوص آمریکا که نمی‌خواهند نزدیکی مردم منطقه را با یکدیگر درک کنند به اختلافات قومی و منطقه‌ای دامن زده و برخی کشورهای عربی منطقه نیز در این خصوص با آن‌ها هم آوا شده و با آن‌ها همراهی می‌کنند که باید همه مردم منطقه نسبت به این موضوعات هوشیارانه عمل کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی، به اختلافات موجود بین جمهوری اسلامی ایران و اروپایی‌ها اشاره کرد و یادآور شد: ما با کشورهای اروپایی از لحاظ ماهیتی مشکلی نداریم به طوری که خود آن‌ها نیز با ایران مشکلی ندارند بلکه عامل اصلی بر هم زدن روابط ایالات متحده آمریکا است که عمده دلیل آن هم این است که منافع این کشور در جمهوری اسلامی ایران تأمین نمی‌شود البته کشورهای اروپایی نیز در سال‌های اخیر به بحران‌های اقتصادی مواجه شده و در حل مسائل خود نیازمند همکاری اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین