کد خبر: ۵۹۳۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۴
روزنامه گاردین مدعی شد:

افزایش احتمال حمله به ایران به دلیل خبر خوش!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه گاردین با بیان اینکه اعلام خبر جهش هسته‌ای و آغاز تولید صنعتی سوخت هسته‌ای در ایران اقدامی مخالف خواست آمریکا و سازمان ملل بود اعلام کرد این امر می‌تواند باعث افزایش تنش میان ایران و امریکا و تقویت زمزمه‌های حمله نظامی به ایران در واشنگتن شود. 

این روزنامه انگلیسی با بیان اینکه محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران اشاره‌ای به تعداد سانتریفوژهای نصب شده در تاسیسات هسته‌ای نطنز نکرد مدعی است در این موفقیت ایرانی‌ها تردیدهایی وجود دارد.

گاردین می‌افزاید حتی اگر ادعای ایرانیها درست باشد، هیچ شکی نیست که این اقدام آنها در جهت تحقیر کردن و نادیده گرفتن دومین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه این کشور باشد.

گاردین می‌افزاید پیش از این در دولت جورج بوش و اسرائیل زمزمه‌هایی در مورد امکان استفاده از حمله نظامی علیه ایران شنیده می‌شد، اما اظهارنظر دیروز رئیس جمهوری ایران می‌تواند ادعای امریکائی‌ها مبنی بر اینکه دیپلماسی و تحریم‌های سازمان ملل بر ایران بی‌اثر بوده را تقویت کند.

بنا به نوشته گاردین اظهارات مقامات امریکایی پس از اعلام این خبر نیز در همین راستا قابل ارزیابی است. ابراز نگرانی «گوردون جاندرو» سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا و تردیدهای نیکلاس برنز معاون وزیر خارجه امریکا در مورد ادعاهای ایران گویای این مساله است.

بنا به این گزارش شورای امنیت سازمان ملل در تازه‌ترین قطعنامه خود علیه ایران تحریم‌های بیشتری نسبت به قبل را علیه آن اعمال کرده است. مقامات امریکائی و انگلیسی معتقد بودند اعمال این فشارها می‌تواند به ایجاد شکاف در کادر تصمیم‌گیری ایران منجر شده و باعث تصمیم‌گیری عقلانی ایرانیها در زمینه دیپلماسی هسته‌ای‌شان می‌شود.

گاردین در ادامه به نقل از کارشناسان هسته‌ای می‌نویسد اگر ادعای ایران درست باشد و آنها سه هزار سانتریفوژ را نصب کرده باشند در این صورت باید به این مساله توجه کنیم که چرخش مداوم و پیوسته این تعداد سانتریفوژ در مدت نه ماه می‌تواند اورانیوم غنی شده برای تولید یک بمب را تولید کند.

«مارک فیتز پاتریک» کارشناس عدم تکثیر نیز اظهارات رئیس جمهوری ایران در مورد ورود کشورش به مرحله تولید صنعتی سوخت هسته‌ای را «اغراق‌آمیز» دانسته و می‌گوید: گمان نمی‌کنم سه هزار سانتریفوژ در نطنز نصب شده باشد و هیچ شواهدی مبنی بر اینکه ایران این تعداد سانتریفوژ را آزمایش کرده باشد وجود ندارد. 

بنا به این گزارش و براساس ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایرانیها تنها هزار سانتریفوژ را در تاسیسات هسته‌ای نطنز نصب کرده‌اند و هنوز غنی‌سازی اورانیوم با آنها را شروع نکرده‌اند. بازرسان آژانس این ماه نیز برای بازرسی این تاسیسات به نطنز خواهند رفت.

روزنامه گاردین در ادامه اظهارات دیروز احمدی نژاد را صرفا تشدید کننده بحران میان تهران و غرب دانسته و می‌افزاید اکنون بیش از گذشته زمینه‌های گفت‌وگو و مذاکره کم‌رنگ شده است. 

این ادعای روزنامه گاردین در حالی صورت می‌گیرد که علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان پس از اعلام خبر خوش هسته‌ای گفت: امروز که چرخه سوخت هسته‌ای ما کامل شده است آماده تفاهم با کشورهای غربی هستیم و اگر غربی‌ها مایل به تفاهم با ایران هستند همین امروز وقت تفاهم است. اظهارات لاریجانی، متکی و علاءالدین بروجردی (در گفتگو با آفتاب) حاکی از آن است که با دستیابی ایران به توانائی تولید سوخت هسته‌ای شرایط برای تعامل میان ایران و غرب آماده شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Seychelles
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۱
5
5
آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
4
5
آمریکا و نوچه اش اسرائیل را زیر پا له می کنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
1
0
آمریکا .....با تمام نوکرانش
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین