کد خبر: ۹۶۳۳
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۸۴ - ۱۷:۱۸

باز تاب امروز: کابینه احمدی نژاد، سروش و یک اظهار نظر هسته ای

آفتاب‌‌نیوز : این سایت خبری همچنین توجه ویژه ای به سخنرانی اخیر سروش نموده و در دو مقاله، به او تاخته که چرا برخی تفکرات شیعی را دگماتیسم خوانده و آن را ضد دموکراسی نامیده است. 

بازتاب از قول بهمن پور نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سفارتخانه ایران در لندن آورده است که «جای شگفتی است که آقای سروش، اعتقاد به مهدویت را معارض مردم سالاری دانسته است. به چه حقی شما حکومت اسلامی ایران را به اسرائیل تشبیه کرده اید؟ در ضمن مگر نه این است که اکثریت اهل سنت هم به مهدویت معتقدند؟» 

بازتاب همچنین در مورد مسایل هسته ای به اظهار نظر پرداخته و می نویسد: «این که گفته می شود، تکمیل پروژه های غنی سازی در دو سال گذشته، «دستاورد» تیم مذاکره کنندگان ایرانی بوده است،‌چیزی جز «تحریف واقعیت»، «زحمات دیگران را به نام خود سند زدن» و «نادیده گرفتن بخش مهم واقعیت» نیست. آیا کسانی که پیشرفت فیزیکی پروژه های هسته ای را به عنوان دستاورد مطرح می کنند،‌ بر این باورند که اگر آنان نبودند و اگر راهی غیر از مذاکره با اروپا (مثل مذاکره با آژانس اتمی) طی می شد و اگر این همه امتیاز به اروپایی ها داده نمی شد، پروژه هایی که مشمول تعلیق نبودند، پیشرفت نمی کردند؟ مگر نه این است که برنامه احداث و تکمیل پروژه های هسته ای، از پیش طراحی شده و فاز به فاز در دست اجرا بوده اند؟ 

آیا محصول تلاش های شبانه روزی دانشمندان، مهندسان، مدیران، کارکنان و کارگران زحمت کش تاسیسات هسته ای را دستاورد خود دانستن، ‌جفای به آنان نیست؟» 

اظهارنظر تند بازتاب در این باره که مسؤول تیم هسته ای فاقد هرگونه نقشی در پیشرفت فنی هسته ای بوده و حتی با پذیرش تعلیق، عملا مانع رشد آن شده است، موضوعی بود که توجه خبرنگار آفتاب را نیز جلب کرد. به همین دلیل با یک مقام فنی سازمان انرژی اتمی تماس گرفت و نظر او را جویا شد. این کارشناس عالیرتبه به خبرنگار آفتاب گفت: «برخلاف تصور بازتاب، مطابق حکم رئیس جهور خاتمی، نه تنها بحث های سیاسی و بین الملل پرونده هسته ای، بلکه حتی فعالیت های فنی سازمان ما نیز در دو سال گذشته زیر نظر دبیر شورایعالی امنیت ملی وقت بود. آقای روحانی متناوبا بر پیشرفت های فنی نظارت داشتند و ما در ارتباط کاری متناوب با ایشان بودیم؛ بنابراین سند توفیقات دیگران را به نام خود زدن، در مورد جناب آقای دکتر روحانی، بی وجه است.» 

او افزود: « مذاکرات های ما با همه طرف های خارجی، یک حسن بزرگ داشت و آن اینکه فضا را برای فعالیت های ما مهیا کرد. اگر این فضا نبود، تعلیق اصفهان خیلی زودتر در قطعنامه می آمد و حتی کوچکترین فرصت را هم از ما می گرفت». وی ادامه داد: «بازتاب احتمالا بی خبر است از اینکه در قطعنامه شهریور 82، ساخت قطعه و مونتاژ سانتریفوژ هم مشمول تعلیق بود،‌ اما خوشبختانه در مذاکرات تهران، طرف ایرانی موفق شد سه کشور اروپایی را متقاعد کند که این موارد از تعلیق، مستثنی شود و به همین دلیل ما کادرهای فنی هسته ای، به رغم قطعنامه، ساخت قطعه و مونتاژ را تا اردیبهشت 83 ادامه دهیم.» 

وی افزود: «در عین حال بعد از تعلیقی کوتاه، ما دو مرتبه از ابتدای تیر 83 تا آذر 83 نیز کارمان را ادامه دادیم. تیم مذاکره کننده تلاش خوبی کرد تا ضمن جلب توجه به صلح آمیز بودن برنامه های ایران، فرصت کاری مناسب را هم در اختیار ما قرار دهد. ضمن آنکه رئیس تیم مذاکره کننده کاری کرد که اصلا اراک،‌ در لیست تعلیق نرفت و همچنان به کار خود ادامه داد. باید گفت ادعای بازتاب در مورد فعالیت فنی هسته ای، ایران، متاسفانه نپخته و غیرکارشناسی است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین