کد خبر: ۹۱۸۹۶
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۸

اخبار جدید از خدمت سربازی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا اعلام کرد: «بر اساس هماهنگی‌های انجام شده با وزارت‌خانه‌های علوم و بهداشت و درمان و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی مقرر شد که از این پس، ثبت‌نام مشمولان به خدمت در دانشگاه‌ها، بدون اخذ مجوز اولیه از سازمان وظیفه عمومی صورت گیرد». 

سردار زاده‌کمند در حاشیه برنامه ارتباط مردمی با مسئولان (197) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «بر این اساس ثبت‌نام مشمولان غیرغایب واجد شرایط در دانشگاه‌ها، بدون نیاز به مراجعه حضوری و اخذ مجوز اولیه از سازمان وظیفه عمومی خواهد بود».

وی ادامه داد: «بنابراین موضوع، مشمولانی که در سال احضار به خدمت آن‌ها، یعنی در سن 18 سال تمام، موفق به اخذ دیپلم یا پیش دانشگاهی به شکل حضوری یا متفرقه شده باشند، می‌توانند بدون اخذ مجوز اولیه از سازمان وظیفه عمومی در دانشگاه ثبت‌نام کنند».

سردار زاده کمند، مشمولانی که در سال اعزام (19 سالگی)، موفق به اخذ دیپلم یا پیش دانشگاهی به شکل حضوری شده‌اند را از دیگر مشمولانی عنوان کرد که می‌توانند بنابر این مصوبه در دانشگاه‌ها بدون اخذ اولیه از سازمان وظیفه عمومی ثبت‌نام کنند».

وی ادامه داد: «متولدان نیمه دوم 1368 که در سال 87 در مقطع دیپلم و پیش دانشگاهی به شکل حضوری فارغ‌التحصیل شده و در آزمون دانشگاه در سال 88 نیز پذیرفته شده‌اند، همچنین مشمولانی که دارای برگ اعزام به خدمت بدون غیبت بوده و دانشجوی انصرافی واخراجی هم نباشند چنانچه موعد اعزام به خدمت قید شده برای این افراد سپری نشده باشد، نیز مشمول این مصوبه می‌شوند».

به گفته رییس سازمان وظیفه عمومی، سربازان حین خدمت که تا قبل از فرا رسیدن موعد ثبت‌نام در دانشگاه‌ خدمت آن‌ها به اتمام رسیده، با ارائه گواهینامه از سوی یگان خدمتی به شرط این که کارت پایان خدمت آن‌ها در زمان آغاز تحصیل صادر شده باشد، نیز مشمول این مصوبه هستند».

وی ادامه داد: «متعهدان خدمت در آموزش و پرورش و سایر وزارتخانه‌ها با ارائه موافقت از بالاترین مرجع سازمانی خود و همچنین مشمولانی که دارای معافیت موقت پزشکی هستند که در زمان ثبت‌نام دانشگاه اعتبار آن به اتمام نرسیده و دانشجوی انصرافی و اخراجی هم نیستند می‌توانند از این مصوبه استفاده کنند».

سردار زاده‌کمند ادامه داد: «فارغ التحصیلان مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد که در مقاطع بالاتر پذیرفته شده‌اند و بیش از شش ماه از تاریخ فارغ التحصیلی آن‌ها در مقطع قبلی نیز نگذشته و یا دارا بودن برگه اعزام بدون غیبت پیش از آن که تاریخ مندرج اعزام آن‌ها سپری نشده باشد، هم مشمول این مصوبه هستند».

وی مشمولانی که دوره دیپلم را حداکثر تا سن 22 سالگی تمام و یا پیش دانشگاهی را حداکثر تا سن 24 سالگی به شکل حضوری در سال 88 به پایان رسانده‌ باشند را از دیگر مشمولانی عنوان کرد که می‌توانند از مصوبه ثبت‌نام در دانشگاه‌ها بدون نیاز به اخذ مجوز اولیه از سازمان وظیفه عمومی استفاده کنند».

سردار زاده‌کمند از صدور متمرکز کارت‌های پایان خدمت در سازمان وظیفه عمومی از مرداد ماه امسال خبر داد».

وی افزود: «در نیمه دوم و سه ماهه چهارم امسال نیز صدور کارت پایان خدمت هوشمند در دستور کار قرار دارد که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده صدور کارت هوشمند برای مشمولان جدید که ترخیص می‌شوند در اولویت قرار دارد و به مرور کارت‌های پایان خدمت و معافیت صادر شده تبدیل به کارت‌های هوشمند خواهند شد».

وی درباره معافیت فرزند چهارم خانواده که سه برادر کارت پایان خدمت دریافت کرده، اما یک برادر از معافیت «دو برادری» (معافیتی که اگر همزمان دو برادر در حین خدمت بودند یک تن از آن‌ها از سربازی معاف می‌شود) استفاده کرده است، گفت: «در زمان اجرای مصوبه معافیت فردی که سه برادرش خدمت خود را به پایان رسانده بودند، ابهامی وجود داشت مبنی بر این که آیا معافیت «دو برادری» جزو معافیت «سه برادری» نیز محسوب می‌شود یا نه که با توجه به بررسی‌های انجام شده این ابهام برطرف شد».

وی ادامه داد: «معافیت «دو برادری» جزو معافیت سه برادر خدمت کرده، محسوب می‌شود یعنی فرد می‌تواند با ارائه سه کارت پایان خدمت، حتی اگر یکی از برادرانش از معافیت «دو برادری» استفاده کرده باشد، به منظور معافیت از سربازی با مراجعه به دفاتر پلیس + 10 اقدام کند».

وی با اشاره به مصوبه معافیت فرزند چهارم در خانواده‌ای که سه فرزند آن‌ها خدمت کرده‌اند، اظهار کرد: «به محض ابلاغ این قانون، اقدامات لازم در این باره انجام شد و تاکنون مدارک بیش از 90 درصد واجدان شرایط جمع‌آوری شده و در حال حاضر نیز بررسی‌های پرونده‌های مورد نظر در حال انجام است».

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا تاکید کرد: «در این رابطه استعلام مورد نیاز به صورت متمرکز از سوی سازمان وظیفه عمومی انجام می‌شود و اگر اشکالی در پرونده‌ها وجود داشته باشد، با تلفن‌های ارائه شده با متقاضیان تماس گرفته خواهد شد. در نتیجه هیچ ضرورتی برای مراجعه مشمولان در رابطه با این معافیت وجود ندارد».

وی زمان انجام رسیدگی به پرونده‌ها را حداقل سه ماه عنوان کرد و افزود: «در صورت نبودن هیچ مشکلی در روند رسیدگی به پرونده، پس از انجام استعلام‌های لازم، مرحله صدور کارت معافیت انجام خواهد شد».

سردار زاده‌کمند درباره ثبت درخواست کسر خدمت در برگ اعزام مشمولان نیز اظهار کرد: «سازمان وظیفه عمومی در این رابطه اطلاعات مربوط به درخواست کسر خدمت اعم از مدت جبهه، آزادگی و درصد جانبازی پدر مشمول و یا مدت کسر خدمت بسیجی مشمول را به هنگام ثبت‌نام در سیستم مکانیزه وظیفه عمومی ثبت می‌کند».

وی ادامه داد: «مشمولانی که متقاضی اعزام یا یکی از معافیت‌ها هستند، پس از اخذ گواهی جبهه، آزادگی، جانبازی و یا کسر خدمت بسیج از مراجع ذیربط اصل مدارک را به همراه سایر مدارکی که در دفترچه راهنما تعیین شده در اختیار دفاتر پلیس +10 قرار دهند تا نسبت به درخواست آن‌ها در سیستم سازمان و درج آن در برگ سبز اقدام شود».

سردار زاده‌کمند از ایجاد ظرفیت‌های آموزشی جدید در نیروهای مسلح خبر داد و در این رابطه گفت: «طولانی شدن زمان تعیین شده برای اعزام مشمولان به خدمت از جمله مشکلاتی بود که توسط واجدان شرایط اعزام مطرح می‌شد که در این راستا با ابلاغ و اجرای معافیت‌های جدید، ظرفیت‌های آموزشی جدیدی نیز در نیروهای مسلح ایجاد شده است».

به گفته رییس سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا،‌ افرادی که خواستار تعجیل در زمان اعزام به خدمت هستند می‌توانند به معاونت‌های وظیفه عمومی در سراسر کشور مراجعه کنند تا زمان اعزامشان به نزدیک‌ترین زمان ممکن تغییر یابد».

سردار زاده کمند در ادامه در رابطه با اصلاح قانون وظیفه عمومی از تصویب 25 بند این قانون خبر داد و در این رابطه گفت: «بنابر مصوبات جدید، هر فرد ذکور ایرانی در هر سالی که به سن 18 سال تمام می‌رسد، به سربازی فراخوانده می‌شود. همچنین مدت خدمت وظیفه عمومی برای مشمولان زیردیپلم 24 ماه و به ازای هر مقطع تحصیلی دو ماه کمتر پیش‌بینی شده است، یعنی برای مقطع دیپلم 22 ماه، فوق دیپلم 20 ماه، لیسانس 18 ماه، فوق لیسانس 16 ماه و دکترا 14 ماه خواهد بود. البته طبق مصوبه‌ای که در حال حاضر وجود دارد، مدت سربازی برای زیردیپلم، دیپلم و فوق دیپلم 18 ماه، لیسانس 17 ماه، فوق لیسانس 15 ماه و دکترا 15 ماه است که تا پایان سال آینده هم بر اساس این مصوبه، مدت خدمت سربازی تعیین خواهد شد».

وی ادامه داد: «در این مصوبات به سایر نیروهای مسلح اجازه داده شده که در مقطع کارشناسی و بالاتر جذب سرباز داشته باشند، این در حالیست که پیش از این تنها سپاه می‌توانست سهمیه سرباز از بین بسیجیان داشته باشد».

وی ادامه داد: «قید داشتن کارت پایان خدمت و معافیت برای ثبت هرگونه نقل و انتقال اموال نیز که از جمله بندهای قانون وظیفه عمومی بود، حذف شده است».

به گفته سردار زاده‌کمند، مجازات سنگینی برای سربازان متخلفی که محدودیت‌های ایجاد شده در ماده 10 قانون وظیفه عمومی را رعایت نمی‌کنند در نظر گرفته شده است که از جمله آن کسر هزینه سالانه یک سرباز در بار اول تخلف است».

به گزارش ایسنا، کاهش مدت تعهد در ‌نیروهای انتظامی و نظامی از 9 سال به شش سال از دیگر بندهای مصوب اصلاح قانون وظیفه عمومی است که رییس سازمان وظیفه عمومی به آن اشاره کرد و در این باره افزود: «بنابراین مصوبه اگر خدمت مورد نظر در مناطق محروم انجام شود مدت تعهد این افراد به پنج سال نیز کاهش خواهد یافت».

وی ادامه داد: «بنابر مصوبات تصویب شده به مشمولانی که به 18 سال تمام می‌رسند این اجازه داده شده، ظرف شش ماه، خود را برای اعزام به سربازی معرفی کنند». همچنین سازمان نیز ظرف شش ماه مهلت دارد که وضعیت مشمول را تعیین و تکلیف کند».

وی افزود: «طبق مصوبات تصویب شده به تعویق انداختن اعزام مشمولان دارای بیماری، تا یک سال امکان‌پذیر است. همچنین حداکثر فرجه تحصیلی برای دانش‌آموزان تا سن 20 سال تمام و برای دانشجویان مقطع کاردانی 5/2 سال و کارشناسی ارشد ناپیوسته و کارشناسی ناپیوسته سه سال،‌ کارشناسی پیوسته پنج سال، کارشناسی ارشد پیوسته شش سال، ‌دکترای پزشکی هشت سال و دکترای تخصصی شش سال در نظر گرفته شده است».

سردار زاده کمند افزود: «مدت مجاز برای تعیین وضعیت مشمولیت مشمولان پس از انصراف از تحصیل در داخل و خارج از کشور و یا پس از فراغت و یا اخراج حداکثر یک‌سال پیش‌بینی شده است».

وی افزود: «بنابر مصوبات جدید، معافیت تحصیلی دانشجویان در طول تحصیل که انصراف از دانشگاه می‌دهند یک بار اجازه داده شده است. همچنین کارکنان وظیفه که فاقد غیبت هستند اگر در مقطع کارشناسی و بالاتر در دانشگاه پذیرفته شوند می‌توانند از ترخیص خدمت سربازی استفاده کنند».

وی ادامه داد: «به مشمولان غیرغایب نیز این اجازه داده شده که در صورت پذیرفته شدن در یکی از دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم از مرخصی تحصیلی استفاده کنند».

رییس سازمان وظیفه عمومی گفت: «چگونگی تامین هزینه آموزش‌های سربازان معلم نیز در مصوبات جدید این قانون مشخص شده است».

وی در عین حال تصریح کرد: «موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی از سوی مجلس در دست بررسی قرار دارد که تا به امروز 25 ماده از 87 ماده طرح پیشنهادی توسط نمایندگان مجلس تصویب شده، اما از آنجایی که بررسی بقیه مواد، تایید شورای نگهبان، ابلاغ مصوبات به دولت و ابلاغ به نیروهای مسلح به زمان زیادی نیازمند است، هم اکنون مصوبات مذکور ابلاغ نشده و امکان اجرایی شدن آن‌ها نیز وجود ندارد».

سردار زاده کمند، شرط استفاده از مصوبات جدید قانون خدمت وظیفه عمومی را نداشتن غیبت برای مشمولان عنوان کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۸۸/۰۵/۲۲
0
1
با عرض سلام و خسته نباشید می خواستم بگم که بنده 4 برادر دارم
که یکی از اونها تربیت معلم خونده و معاف شده و دیگری از معافیت دو برادری که به علت اینکه یکی از برادرام رفته خدمت و تفاوت سنیشون 1 سال بود معاف شده.حالا من میخوام بدونم که با توجه به قانون جدید من که فرزند 4 هستم معاف میشم؟
با تشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۷ - ۱۳۸۸/۱۱/۰۴
0
1
با سلام و خسته نباشيد خدمت شما سروان عزيز
آيا قانون 2 برادري كه شامل حال كساني مي شد كه 2 برادر آنها به خدمت رفته اند و كارت پابان خدمت گرفته اند و برادر ديگر آنها معاف مي شد حذف گرديده يا كه خير در اين چند روز اخير خبر هاي متفاوتي را روزنامه ها و سايتهاي مختلف منشر كرده اند لطفا از جانب خود سردار زاده كمند و از زبان ايشان نقل قول فرماييد با تشكر ؟ لطفا من و دوستاني كه مانند من سر دگم هستند از اين بلا تكليفي درآوريد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۸۸/۱۱/۰۸
0
3
باسلام وعرض خسته نباشيد طرح 2برادري چه موقع اجرا خواهد شد؟
با تشكر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۷ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۶
0
0
باسلام به همکاران محترم وظیفه عمومی
الان تاریخ 16/12/88 هست میخواستم بدونم آیا الان خدمت 15 ماه هست یا 20 ماه؟تورو خدا این مدت خدمتو کم کنید
آدم از فراغ خانواده غم باد میگیره مخصوصا که من تک فرزند پسر هستم آخه این چه وضعشه خدارو خوش میاد اونایی که 4 برادر یا 5 بردار هستن یکی دو تاشون معاف بشن
من که تک پسر خانواده هستم برم اجباری این کسی که قانون تغییر میده یا به حالت کاملا اجرا درمیاره خیلی بی انصافه آدما آدمای قدیم همه کاراشون روی حساب و کتاب بود
آخه من با کی در این مورد درد و دل کنم بار الهی صبر جمیل به من بده
افسوس!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۱
0
0
سلام خسته نباشید یک طرحی دارم برای حل شدن مشکل سربازی می خواستم بگم مگه ادم چندسال عمر میکنه که 2سال را سرباز باشه.بیایند سربازی بکنند 4تا5ماه عوضش تو این مدت یک حرفه ای را به صورت خیلی تخصصی به سرباز یاد بدهند اینجوری نه عمر تلف شده و نه سخت میگذره در ضمن مشکل کار جوان ها هم راه میفته.چطوره اگه خوبه به مسئولان اطلاع دهید باتشکر.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۱
0
0
باعرض سلام ما4برادریم که دوتاسربازی راتمام کرده سومی درحال خدمت است و3ماه ازخدمتش باقی مانده وچهارمی 17ساله است ایامیشه امسال برای برادرچهارم معافیتش روگرفت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۴
0
0
سلام .خدمت همه سرواران عزیز
ضمن خسته نباشید . من دو تا از برادرانم سرباز معلم بود اند الان هم نزدیک به دو سه ساله که سربازیشون تموم شده . . و برادر سوم من هم به دلیل پزشکی قادر به انجام خدمت نشده بود .معافیت پزشکی براشون صادر شده و الان هم هر سه تا برادرانم نزدیک به دو سه ساله که کارت پایان خدمت شون اومده . الان من نمیدونم که از کدوم طرح برای و خودم اقدام کنم . دو برادری یا سه برادری .اگه به من اطلاع بدهید ممنون میشم
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۰
0
0
با سلام
من 2 ماه است كه خدمتم را تمام كردم ولي هنوز كارت پايان خدمتم را ندادند و ميخواهم از كشور خارج شوم تا كي بايد صبر كنم تا كارتم بياد؟خواهشمندم جواب من را بدهيد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۱
0
0
باسلام
ایا دانشجویان مقطع کارشناسی می توانند درحین تحصیل کارهای معافیت خود را انجام دهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۳
0
1
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
0
0
متولد سال٦٣.متاهل ويك فرزند دارم ،مساجروكاملاكم درامد..مسولين محترم بنظر شما بااين وضعيت ميشه به خدمت برم؟
تحصيلات حوزوي دارم وكاروهنرم خط ونقاشي ست،تسلط بركارهايي همجون جوشكاري.برقكاري.نجاري.لوله كشي.ويه سري تعميرات وفنون ديكه اي دارم ولي بخاطرخدمت ازهيجكدام اين مهارتها نميتونم استفاده كنم.بنظر شمااجباري كردن خدمت اشتباه نيست.البته دوبرادر بزركتردارم كه بخدمت سربازي رفتند،وهردو در مناطق مرزي خدمت كردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۶
0
0
سلام من سال گذشته كه خدمت اضافه نشده بودم دفترچه ي خود را پست كردم وارديبهشت ماه به خدمت رفته ام ايا افزايش خدمت شامل حال من مي شود كه حين خدمت هستم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
0
0
بابا این جه قانونیه من الان درمقطع کاردانیکنکوردادم دانشگاه دراومدم .ثببت نام دانشگاهموانجام دادم الانم درحال خدمتم نیمه دوم سالم 1/11/91دانشگاهم بایدبرم.امابااین قانون نمیشه .بابامگه کف دستموبوکردم که نمیشه معافیت تحصیلی گرفت.بعدشم تک پسرم معافیت اینم ندارم....هچی برنامه ریزی کردم به باد رفت


«بنابر مصوبات جدید، معافیت تحصیلی دانشجویان در طول تحصیل که انصراف از دانشگاه می‌دهند یک بار اجازه داده شده است. همچنین کارکنان وظیفه که فاقد غیبت هستند اگر در مقطع کارشناسی و بالاتر در دانشگاه پذیرفته شوند می‌توانند از ترخیص خدمت سربازی استفاده کنند».
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین