کد خبر: ۱۰۷۳۶۸
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۱
با پياده‌روی خطر سكته مغزی 30 درصد كاهش می‌يابد

سن سكته مغزی در ايران 10 سال پايين‌تر از ميانگين جهانی

شرايط مساعد برای افزايش سكته مغزی درايران
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب- سرویس علم وفناوری: بعضی متخصصان معتقدند، سن سکته مغزی در ایران 10 سال از میانگین جهانی پایین‌تر است. فشارهای عصبی ناشی از سختی تامین معیشت و به‌طور کلی فشارهای ناشی از مسایل اقتصادی یکی از دلایل اصلی خرابی رتبه ایران در حوزه وقوع سکته مغزی است.

برای همین هم توصیه اکید می‌کنیم مطلبی که کامران دبیری آن را ترجمه و در اختیار ما قرار داده به دقت بخوانید.

براساس این ترجمه یک متخصص مغز و اعصاب می‌گوید چنان‌چه شخصی را که سکته مغزی کرده در کمتر از 3 ساعت ببیند می‌تواند عوارض سکته مغزی را به‌طور کامل اصلاح کند؛ "به‌طور کامل."

او می‌گوید نکته این است که سکته مغزی شناخته شده، تشخیص داده شده و بیمار در کمتر از 3 ساعت به مراکز درمانی رسانده شود

شناخت سکته مغزی

فقط 4 کار برای تشخیص کافی است. بخوانید و به یاد بسپارید. گاهی شناخت علائم سکته مغزی مشکل است. بدبختانه از هوش رفتن بیمار مشکل را بدتر می‌کند. شخصی که سکته کرده ممکن است در شرایط بسیار خطرناکی قرار داشته باشد اما اطرافیان نمی‌توانند مشکل را تشخیص دهند

پزشکان می‌گویند اطرافیان با پرسیدن 4 سؤال ساده می‌توانند سکته مغزی را تشخیص دهند:

1- از بیمار بخواهید که لبخند بزند( در صورت سکته قادر نیست لبخند بزند)
2- از بیمار بخواهید یک جمله ساده را به‌طور پیوسته بگوید مثلاً، امروز هوا آفتابی است(درصورت سکته تکرار به سختی یا اساسا امکان‌پذیر نیست)

3- از او بخواهید که هر دو دستش را بلند کند.( درصورت سکته این توانایی در بیمار تحلیل می‌رود)
4- از بیمار بخواهید زبانش را بیرون بیاورد، اگر زبانش کج و معوج بود و یا به طرفین دهان متمایل شد نشانه سکته مغزی است.

اگر بیمار در انجام دادن هر یک از 4 مورد فوق با مشکل روبه‌رو شد بلافاصله با اورژانس تماس گرفته و موارد را دقیقا گزارش کنید.
 
یک متخصص قلب می‌گوید اگر هرکس این 4 مورد را به خاطر بسپارد امکان این که از هر 10 نفر یک نفر نجات پیدا کند بسیار زیاد است.

سکته مغزی در ایران

دکتر پاکدامن رییس انجمن علوم اعصاب ایران گفته است حدود 5 درصد موارد سکته مغزی در جوانان و افراد بین 20 تا 40 سال رخ می‌دهد و با افزایش سن میزان بروز آن افزایش می‌یابد.

در عین حال به گزارش ایونا نتیجه تحقیق مشترک بین ایران و استرالیا مشخص کرد که میزان شیوع سکته های مغزی بین زنان و مردان در کشور ایران یکسان است.

بر اساس این گزارش سرپرست انجمن سکته‌های مغزی کشور استرالیا و عضو گروه تحقیق مشترک ایران و استرالیا گفت: محققان در این تحقیق مشترک همچنین به این نتیجه دست یافته اند که فشار خون بالاو دیابت به عنوان دو عامل موثر در سکته های مغزی در ایران قلمداد می‌شود.

پروفسور "آماندا تریفت" گفت: در این تحقیق همچنین مشخص شد که میزان پذیرش دارو و تکمیل درمان بیماریهای فوق، اهمیت بالایی در پیشگیری از سکته های مغزی دارد.

همچنین نتایج این تحقیق حاکی است که آمار سکته های مغزی در ایران دو برابر استرالیا است. 

پروفسور "تریفت" از جمله عوامل پیشگیری از سکته‌های مغزی را ایجاد واحدهای درمانی سکته در ایران و تغییر در نحوه زندگی مردم کشورمان دانست.

وی گفت: با توجه به آمار بالای سکته های مغزی در ایران در صورت عدم پیشگیری ، این رقم در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته طی 10 سال آتی افزایش چشمگیری خواهد یافت.

براساس مطالعات انجام شده در استان‌های خراسان، مازندران، آذربایجان و اصفهان بروز سکته مغزی در محدوده 33 تا 43 نفر در هر 100 هزار نفر ارزیابی شده است.

بر اساس گزارش‌های پزشکی شایع ترین عامل موثر در بروز خون‌ریزی‌های مغزی، فشارخون بالا و کنترل نشده بوده است. براساس یک مطالعه در تهران روی 122 بیمار مبتلا به خون‌ریزی مغزی، 67 درصد بیماران سابقه فشار خون بالا داشته‌اند.

براساس یک بررسی در تهران، 47 درصد موارد خون‌ریزی مغزی در یک ماه به مرگ منجر شده بود. مرگ‌ها در 2 روز اول و سایر موارد اغلب در 2 هفته اول بود.

راه پیشگیری از سکته مغزی

کارشناسان می‌گویند که 30 ‬دقیقه پیاده‌روی در روز احتمال سکته مغزی را کاهش می‌دهد. هوای آلوده تهران، یکی از عوامل موثر سکته از جمله سکته مغزی به‌شمار می‌رود.

از این رو پیاده روی در هوای سالم می‌تواند منجر به کاهش خطر سکته مغزی شود. علاوه براین فشارهای عصبی که می‌تواند منجر به افزایش فشار خون شود در افزایش سکته مغزی به‌ویژه در سنین 50 به بالا موثر است.

این فشارها با توجه به مشکلات اقتصادی بی تردید منجر به افزایش مرگ و میر ناشی از سکته مغزی و ....خواهد شد.

سکته مغزی در آمریکا سومین علت مرگ‌و میر است. توقف جریان خون به قسمتی از مغز منجر به مرگ سلول‌های عصبی مغز می‌شود. این توقف معمولا در اثر لخته خون یا پارگی است. فعالیت ورزشی منجر به‌کاهش لخته خون و کاهش تصلب شریان‌ها می‌شود. شایان ذکر است که بحران اقتصادی اخیر مرگ ناشی از سکته مغزی را در این کشور افزایش داد.

استیون هوکر رئیس مرکز تحقیقاتی دانشگاه کارولینای جنوبی و همکارانش ‪ 61 ‬هزار نفر را در این مطالعه شرکت داده و آن‌ها را ظرف 18 سال تحت‌نظر داشته‌اند.

ظرف ‪ 18 ‬سال ‪ 692 ‬مورد سکته مغزی در میان مردان و ‪ 171 ‬مورد در میان زنان دیده شده است. این مطالعه نشان می‌دهد که افرادی‌ که ورزش می‌کنند احتمال سکته مغزی در آن‌ها ‪ 40 ‬درصد کمتر شده و در میان زنانی که ورزش می‌کنند سکته مغزی ‪ 43 ‬درصد کاهش داشته است.

کاهش احتمال سکته در اثر ورزش حتی در موارد استفاده از سیگار، چاقی، فشار خون، بیماری قند و سابقه خانوادگی سکته هم دیده شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین