کد خبر: ۱۲۴۵۷۶
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۱

سید حسن نصرالله: سخنان حریری علیه ایران بی‌اساس است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سید حسن نصرالله در اظهارات شب گذشته تاکید کرد: با وجود حوادث خطرناکی که در غزه، سوریه، بحرین، یمن و لیبی در جریان است، سخنان خود را به مسائل لبنان اختصاص می‌دهم.

به گزارش شبکه خبری المنار، دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره اسنادی پایگاه ویکی‌لیکس درباره مسائل داخلی لبنان، افزود: برخی تلاش کردند از اوضاع پیش آمده برای ایجاد شکاف بین ما و همپیمانانمان به ویژه جنبش امل (نبیه بری) و جریان آزاد ملی (میشل عون) استفاده کنند. همچنین برخی در نظر داشتند به به پیمان تازه ایجاد شده جدید حزب‌الله و جنبلاط ضربه وارد کنند.

سید حسن نصرالله با رد جریان‌سازی‌ها ضد حزب‌الله و هم‌پیمانان لبنانی این حزب، درباره جنبش امل به ریاست نبیه‌بری تاکید کرد: بری از همان روزهای آغاز جنگ 33 روزه تا پایان جنگ شریک ما در رهبری جنگ بود و در کنار یکدیگر اهداف و دغدغه‌های مشترک داشتیم. جنبش امل برای لبنان و مقاومت و پیروزی در جنگ تلاش‌های شایانی کرد.

وی افزود: ما تقسیم وظایف کرده بودیم به طوری که من پیگیر مسائل میدانی و البته مسائل سیاسی بودم و بری پیگیر مذاکرات سیاسی بود و اگر تلاش‌های او نبود نتیجه‌ای که از جنگ گرفتیم، به این گونه محقق نمی‌شد. بنابراین اگر اینک حرفی زده شود تاثیری بر ما نخواهد گذاشت و اگر امل نبود پیروزی در جنگ و عبور از مرحله پس از جنگ تحقق نمی‌یافت.

دبیر کل حزب‌الله خاطر نشان کرد: کسانی که به دنبال ضربه زدن به مقاومت و جایگاه آن بودند، توجه ویژه‌ای به ایجاد تفرقه میان حزب‌الله و امل داشتند و این مساله به وضوح در اسناد ویکی لیکس قابل ملاحظه است. اما این افراد چاره‌ای جز یاس ندارند زیرا همکاری و تکامل شکل گرفته میان حزب‌الله و جنبش امل طی 20 سال به ویژه از 2005 تاکنون، به رابطه ما چنان عمقی داده است که کسی قادر به ضربه زدن به آن نیست.

وی سپس با اشاره به اسناد ارائه شده در ویکی لیکس درباره جریان آزاد ملی به رهبری عون تاکید کرد که آن چه درباره جریان آزاد ملی آمده است کم رنگ تر از مسأله مربوط به جنبش امل است و تاثیری بر روابط ما نخواهد گذاشت.

سید حسن نصرالله درباره مسائل مطرح شده در ویکی‌لیکس درباره ولید جنبلاط گفت: او گفته است که در موقعیتی مشخص قرار داشته و اکنون در کنار مقاومت است.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: برخی تلاش کردند حزب‌الله را مسئول مطالب منتشر شده در روزنامه الاخبار معرفی کنند. متاسفانه این فضا ایجاد شده که روزنامه الاخبار تابع حزب‌الله است و هرآنچه که در این روزنامه منتشر می‌شود با آگاهی و رضایت حزب‌الله است که این امر اشتباه است.

سید حسن نصرالله گفت: ما مسئولیت آنچه که شبکه النور، المنار و روزنامه‌های اینترنتی وابسته به ما منتشر می‌کنند، بر عهده می‌گیریم، ولی ما هیچ مطلبی را به روزنامه‌ها، شبکه‌ها و تلویزیون‌های دوستان‌مان دیکته نمی‌کنیم، و حتی گاهی با آنها دچار اختلاف‌نظر می‌شویم.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: هنگامی که دریافتیم ارتباطی بین روزنامه الاخبار و پایگاه ویکی‌لیکس وجود دارد، آنها را تشویق کردیم درصورتیکه امکان دستیابی به اسنادی درباره جنگ 33 روزه وجود داشته باشد، آن را بدست بیاورند، ولی برای دستیابی به این مدارک و حتی انتشار آنها دخالت نکردیم، و ما هم به نسخه‌ای از این اسناد دست نیافتیم.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد: دسته دیگر اسناد ویکی‌لیکس در ارتباط با 14 مارس است که نه تنها نفی نشد بلکه گاهی تایید هم شد.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: گروه 14 مارس از سال 2005 تا امروز و پس از تحقق هدف خروج سوریه از لبنان، یک هدف محوری داشت که آن ضربه زدن به مقاومت و خلع سلاح و انزوای آن است.

سید حسن نصرالله افزود: توافق و پیمانی بین گروه 14 مارس و آمریکا وجود دارد. به این صورت که در برابر نابودی مقاومت، جریان 14 مارس به قدرت در لبنان دست یابد. به همین دلیل این طرح بر این نکته استوار بوده است که چگونه می‌توان به مقاومت در لبنان پایان داد. هنگامی که به اسناد می‌نگریم در می‌یابیم که این موضوع همواره محور گفت‌وگوها بوده است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان خاطرنشان کرد: آنها با ساخت منازل و پایگاه هایی خواستند مقاومت را محاصره کرده و به مزارع شبعا دست یابند تا دولت سنیوره در مقابل در برابر حزب‌الله به قدرت دست یابد. هدف از این اقدامات همچنین دور کردن نبیه بری از حزب‌الله و نابود کردن عون بود در اینجا هیچ پیشنهادی برای توقف تجاوزات رژیم اسرائیل نشده است.

سید حسن نصرالله با انتقاد از کسانی که هدف خود را نابود کردن حزب‌الله و همه گروه‌های مقاومت قرار داده‌اند، خاطر نشان کرد: جرم حزب‌الله این است که خاری در چشم طرح های اسراییل است و دغدغه امت را دارد به همین سبب آمریکا و اسراییل به دنبال مجازات این حزب هستند و جریان 14 مارس تمام امکانات خود را برای تحقق این خواسته به کار بسته‌اند تا در مقابل به قدرت دست یابند.

ترور شخصیت به نفع لبنان نیست 

وی با بیان اینکه این رویکرد نمی تواند لبنان را در برابر دشمنان حفظ کند و شکوفایی و امنیت را برای این کشور به ارمغان آورد، این سئوال را مطرح کرد که آیا این همه مکر و فریب می‌تواند پاداش مناسبی برای مقاومتی باشد که اراضی اشغالی لبنان را آزاد کرد و سبب سربلندی ملت شد و طعم شکست را به اسراییل چشاند؟

دبیرکل حزب‌الله تاکید کرد: مقاومت همچنان پا بر جا مانده است اما شما حکومت را از دست دادید و نه شما و نه اسرائیل و نه مبالغ خرج شده و نه ارتش‌های منطقه نتوانستند آسیبی به مقاومت بزنند.

سید حسن نصرالله گفت: حذف یک شخص به نفع هیچ کس در لبنان نیست. به نفع لبنانی‌ها است که مشکلات خود را حل کرده و به سوی آینده پیش بروند. البته این امر هیچ منافاتی با مراجعه به دستگاه قضایی ندارد هرکس که بخواهد ما را به دادگاه بکشاند ما آماده‌ایم.

سید حسن نصرالله درباره موضوع ساحل عاج گفت: لبنانی‌هایی که در ساحل عاج هستند از همه مناطق و طوایف و اقشار مختلف هستند، ما امروز در برابر فاجعه‌ای ملی و انسانی هستیم. دهها هزار خانواده لبنانی در ابیجان زندگی می‌کنند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان از همه گروه‌های سیاسی این کشور دعوت کرد اختلافات را کنار بگذراند، چراکه هزاران خانواده آسیب دیده هستند که ضربه‌ای سنگین به آنها وارد شده است. 

دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان در ادامه افزود: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم اظهارات تندی است که سعد حریری علیه ایران گفته است. البته باید بگویم که من سخنگوی ایران نیستم اما افتخارم این است که روابط دوستانه و نزدیکی با ایران دارم همانطور که روابط خوبی با سوریه و برخی کشورهای دیگر دارم و این باعث مباهات و افتخار است.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: اما از منظر دیگر به کشوری که در کنار لبنان ایستاده است و از لبنان در موارد متعددی حمایت کرده این گونه هجمه و توهین می‌شود، که البته در مقابل حزب‌الله نمی‌تواند سکوت کند. اینکه حریری ایران را عامل بحران در لبنان می‌داند تعجب آور است. حریری به جای آنکه اسرائیل را بحران ساز معرفی کند، ایران را بحران ساز معرفی کرده که این حرف خنده‌داری است. این حرف‌ها بر اساس چه اسنادی گفته می‌شود. حریری در جای دیگری هم گفته ایران عامل بحران‌های اخیر در کشورهای دیگر عربی است!

دبیر کل حزب‌الله لبنان ادامه داد: ایران از معدود کشورهایی بود که در جنگ 33 روزه با لبنان بود. این اتهامات علیه ایران را نمی‌توان نادیده گرفت. اگر حمایت‌های ایران از لبنان نبود ممکن بود لبنان در جنگ 33 روزه نتواند اسرائیل را شکست بدهد.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: اظهارات سعد حریری از اساس باطل بوده و صحت ندارد. خیلی شفاف بگویم که ایران نیازی ندارد که بنده از آن حمایت کنم. ایران کشوری قدرتمندی است اماایجاب می‌کند که در این باره سکوت نکنیم. ایرانیها دوست ما هستند و ما سکوت را در برابر ظلم را نمی توانیم تحمل کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین