کد خبر: ۱۲۵۹۶۳
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۱

١١ میلیارد دلار درآمد دولت از محل فروش نفت در سال 90

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پیش‌بینی نمایندگان این است که دولت از محل افزایش درآمد حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی مبلغی حدود 11 میلیارد دلار درآمد کسب کند. 

امروز در مجلس تصویب شد که قیمت هر بشکه نفت از میزان 80 دلار در لایحه دولت به 81.5 دلار افزایش یابد و درآمدهای ناشی از کسب فروش نفت با بهای بیشتر را هم به خزانه واریز کند. براساس این مصوبه نمایندگان به دولت اجازه دادند از محل افزایش درآمد حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی مازاد بر مبالغ مندرج در بند 12 پیش از واریز به حساب ذخیره ارزی معادل ریالی 110 میلیارد و 512 میلیون دلاردرآمد کسب کند.

در حین بررسی این بند، ادیانی‌راد طی تذکری این بند را مغایر برنامه دانست و گفت: مازاد درآمد ارزی حاصل از فروش نفت و میعانات گازی باید به حساب ذخیره ارزی واریز شود.

اما ابوترابی‌فرد این بند را خلاف برنامه پنجم ندانست و با بیان اینکه آنچه در بودجه سالانه مصوب می‌کنیم به حساب ذخیره ارزی واریز می‌شود، افزود: امسال برای بودجه دو سقف در نظر گرفتیم؛ اگر احیانا نفت به قیمت بیشتری فروخته شود برای آن درآمد در این بودجه هزینه‌هایی لحاظ می‌کنیم.

وی افزود: 5 / 14 درصدی که برای نفت در نظر گرفته شده از کل وجوه حاصل از درآمد نفت اعم از صادرات و خوراک پالایشگاه‌هاست.

دولت باید این مبلغ را به حساب خزانه واریز و در بخش‌هایی چون تقویت بنیه دفاعی، بخش سلامت، احداث و بازسازی عتبات عالیات، آشیانه جمهوری اسلامی ایران، مهار آب‌های مرزی و مهار گردوغبار، سود تسهیلات و جوایز صادراتی، صندوق بیمه محصولات کشاورزی، صندوق نوآوری و شکوفایی، تعدیل و ساماندهی، بازپرداخت تعهدات ارزی و آبرسانی به روستاها هزینه کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین