کد خبر: ۶۱۰۱۶
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۲۲:۵۱

بازار فرش هم از دست ایران می‌رود!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیرعامل شركت سهامی‌ فرش ایران اعلام کرد ارزش صادرات فرش دستباف بر اساس برآورد‌ها در سال گذشته 4/12 درصد در مقایسه با سال 84 كاهش داشت. بر اساس آمار‌ها در سال 84، حدود 5/6 میلیون مترمربع فرش تولید شد كه پنج میلیون مترمربع آن صادر و 5/1 میلیون مترمربع نیز به مصرف داخل رسیده بود. 

سیدجلاالدین بصام در جمع خبرنگاران با اشاره به كاهش 4/12 درصدی صادرات فرش دستباف كشورمان در سال 85 گفت: از كل پنج میلیون و 800 هزار مترمربع فرش تولید شده نیز چهار میلیون مترمربع آن عمدتا به مقاصد آلمان و آمریكا صادر و یك میلیون و 800 هزار متر در داخل كشور مصرف شد كه بیانگر رشد 20 درصدی مصرف داخلی فرش دستباف در مقایسه با سال 84 است.

بصام با بیان اینكه در حال حاضر قیمت صادراتی هر مترمربع فرش دستباف 91 دلار محاسبه می‌شود، افزود: این قیمت 30 درصد از قیمت واقعی فرش صادراتی كمتر است و در واقع قیمت آن باید متری 120 دلار محاسبه شود.

وی افزود: متوسط قیمت داخلی فرش دستباف نیز متری 100 تا 110 هزار تومان، متوسط قیمت فرش‌های ماشینی نیز 12 هزار تومان و متوسط قیمت فرش‌های تولیدی شركت سهامی‌ فرش به دلیل تولیدات ریزبافت، نفیس و گران قیمت حدود 180 هزار تومان است.

به گفته او در حال حاضر هند و پاكستان با درك موقعیت جهانی بازار فرش به سمت تولید قالی‌های ارزان قیمت رفته‌اند به طوری كه در چند سال آینده ممكن است شاهد كاهش سهم بازار فرش ایران باشیم.

وی افزود: ایران در حال حاضر در تولید قالی با سهم 43 درصدی از بازار جهانی در رتبه اول، پاكستان با 8/25 درصد رتبه دوم و هند نیز با 3/24 درصد در رتبه سوم قرار گرفته‌اند البته كشورمان در مجموع زیرانداز‌ها رتبه چهارم جهانی را در اختیار دارد و هند و چین نیز در مجموع تولیدات در رتبه اول و دوم جای دارند.

بصام در ادامه همچنین با اشاره به اجرای موفقیت‌آمیز طرح تعویض فرش‌های ماشینی دست دوم با فرش دستباف بیان كرد: این طرح علاوه بر استقبال مردمی‌ با استقبال رییس جمهور و وزیر بازرگانی نیز مواجه شده است بنابراین در سال 86 این طرح به شكل گسترده‌تری با مشاركت اتحادیه‌ها و تعاونی‌های بخش خصوصی با شركت سهامی‌ فرش ایران ادامه می‌یابد و مرحله بعدی آن از اردیبهشت امسال تا پایان خرداد ماه آغاز می‌شود و قابل تمدید است.

وی گفت: بر اساس این طرح به ازای هر متر فرش ماشینی باید نیم متر فرش دستباف خریداری شود و قیمت‌گذاری آن نیز براساس بررسی كارشناسان است ولی حداقل قیمت در نظر گرفته شده چهار هزار تومان خواهد بود.

بصام افزود: به دنبال اجرای این طرح در سال گذشته هشت هزار متر فرش ماشینی خریداری و در مقابل شش هزار متر فرش دستباف فروخته شد.

وی توضیح داد: این طرح به شكل فروش نقدی، اقساطی، متری و پیش فروش فرش یا ارائه سفارش تولید انجام می‌شود و كارمندان دولت و یا كسانی كه ضامن آن‌ها یك كارمند دولت باشد می‌توانند در اقساط 12 ماهه، 18 ماهه فرش دستباف را خریداری كنند.

در حاشیه این نشست از سوی مسوولان شركت فرش ارتباط مستقیم تصویری با كارگاه بافت فرش شش هزار متری ابوظبی برقرار شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین