کد خبر: ۸۶۹۲۹
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۸:۴۴

آخرین بازمانده تایتانیک

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب- سرویس بین‌الملل: تقریبا 100 سال ازغرق تایتانیک در اقیانوس اطلس می‌گذرد. کشتی‌‌ای که زمانی به نظر می‌رسید غرق ناشدنی باشد، تصورات مختلفی را دراذهان ما ایجاد کرده است. 

مراسم صدمین سالگرد یادبود تایتانیک به شیوه‌ای جالب [+]

دست طبیعت این کشتی عظیم را که به عنوان افتخاری در مهندسی تلقی می‌شد در اولین سفرش درهم کوبید. در آن حادثه دلخراش 1517 نفراز ثروتمند تا فقیر در اعماق دریا ناپدید شدند.

هرچند «ملوینا دین» هنگام غرق شدن کشتی تایتانیک تنها 9 هفته سن داشت و چیزی از این سفر هولناک و یا چگونگی ناپدید شدن پدر و یا نجات خود را به یاد ندارد اما این رویداد، زندگی این پیرزن 97 ساله را برای همیشه تغییر داد.

ملوینا که در 9 هفتگی ازعرشه تایتانیک به قایق نجات منتقل شد، اکنون آخرین یادبودهای خود را برای پرداخت هزینه زندگی درخانه سالمندان به حراج گذاشته است.

جذابیت این رویداد، مشتاقان زیادی را برای شنیدن خاطرات آخرین بازمانده کشتی تایتانیک، به سوی ملوینا کشانده است. همین اواخر، درخواست یکی از طرفداران تایتانیک برای خرید طره موی ملوینا به قیمت 100 پوند، باعث شگفتی این زن شد.

ملوینا که هرگز ازدواج نکرده است با دست کشیدن به مویش لبخند می‌زند.

با این وجود او برای تامین هزینه 3 هزار پوندی اتاقش در خانه سالمندان ساوث‌هامپتون نیازمند پول است و بنابراین 18 آوریل یادگاریهای خود را به حراج گذاشت. «من یک فلسفه دارم اگر باید کاری را انجام دهی آنرا انجام بده نباید با تاسف به گذشته نگاه کنی و افسوس بخوری»!

یک کیف پستی حاوی متعلقات ملوینا و مادر و دو برادرش که پس از نجات درنیویورک به آنها داده شد و یک فلاسک متعلق به یکی دیگر ازخانواده‌های بازمانده از تایتانیک، از جمله اشیایی بود که در این حراجی به فروش رسید. فلاسک مذکور، حاوی شیرداغی بود که مردی به همسر و دو دخترش داد تا در زمان رسیدن به قایق نجات از آن بنوشند و خود او در انتظار نجات درعرشه تایتانیک با مرگ روبه‌رو شد.

این زندگی در سایه بزرگترین سانحه دریایی جهان چگونه است؟ ملویانا بیش از هرکس از جذابیت تایتانیک با خبر است. هر چند که اوهیچ تصویر و یا خاطره‌ای از پدرش ندارد و تنها می‌داند پدرش در میان آب‌های سرد اقیانوس ناپدید شده است؛ اما این سفر که در 1912 آغاز شد به طور عمیقی بر زندگی ملوینا تاثیر گذاشت.

ملوینا می‌گوید: «شاید من فردی عادی نباشم ولی هرگز درباره این اتفاق سئوال نمی‌کنم برای من این اتفاقی است که در گذشته رخ داده و البته تمام زندگی من را تغییر داده است. اگر کشتی غرق نمی‌شد من هم مثل یک آمریکایی عادی زندگی می‌کردم».

از سوی دیگر این تراژدی باعث شده که این زن 97 ساله ماجراجویهایی داشته باشد که هرگز نمی‌توانست آنها را در زندگی عادی خود داشته باشد. او برای شرکت در جلسات طرفداران تایتانیک به دور دنیا سفر می‌کند. «تایتانیک فرصتی فوق‌العاده در زندگی من ایجاد کرده، من در بهترین هتلها اقامت داشتم، با انسانهای فوق‌العاده مهربانی دیدار کردم و تجربه‌های لذت‌بخشی چون سفر به آمریکا، سوئیس، آلمان سوئد و فرانسه به دست آوردم».

ملویانا 8 ساله بود که مادرش از مرگ پدر 27 ساله‌اش و نجات آنها پرده برداشت. درحالی که بحث درباره غرق شدن کشتی تایتانیک به ندرت در خانه رخ می‌داد، «جرجتا» مادر ملوینا در طول عمرش به حد کافی برای فرزندانش از این رویداد صحبت کرد تا تصویری از آن، در ذهن دخترش شکل گرفت.

خانواده ملوینا قصد داشتند در ساوث‌هامپتون سوار کشتی شده و در ایالت کانزاس زندگی تازه‌ای را آغاز کنند. «برترام» پدرخانواده قصد داشت در ایالات متحده یک فروشگاه سیگارو تنباکو باز کند. ملوینا در این‌باره می‌گوید: «من به سرنوشت اعتقاد دارم، اصلا قرار نبود که با تایتانیک سفر کنیم، قرار بود با یک کشتی آمریکایی حرکت کنیم».

«در آن زمان اعتصاب معدن‌چیان باعث کمبود سوخت شده بود و تمام زغال سنگها به تایتانیک منتقل شده بود و کشتی ما سوخت نداشت. کسی از پدرم پرسید که دوست دارد با تایتانیک سفرکند و البته اوهم فکر کرد چه پیشنهاد فوق‌العاده‌ای»! در آن شب فراموش ناشدنی پدر ملوینا با شنیدن صدای تصادف به روی عرشه می‌رود «او گفت کشتی احتمالا به کوه یخ برخورد کرده و از مادرم خواست تا با بچه‌ها به روی عرشه برود ما بلیت درجه سه داشتیم وبسیاری از بچه‌هایی که از این بلیت داشتند، نجات پیدا نکردند».

طبق آمارها، درصد نجات یافتگان مسافران با بلیت درجه یک 60 درصد، درجه دو 44 درصد و درجه سه 25 درصد بوده است. 24 درصد ازخدمه نیز از مرگ نجات یافتند.

با وجودی که ملوینا از تعریف کردن رخدادهای گذشته خوشنود است ولی در عین حال از دیدن فیلم مشهور «تایتانیک» به کارگردانی «جیمز کامرون» خوداری کرده چرا که نگران است دیدن فیلم برایش دردناک باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین