کد خبر: ۱۷۹۷۴۸
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۱
تحلیل "واشنگتن پست" از دستور رهبری درباره توقف سؤال از رئیس جمهور:

موقعیت احمدی نژاد درون نظام احیا شده است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه واشنگتن پست آمریکا با انتشار گزارشی نوشت که به نظر می رسد موقعیت لرزان ماه های گذشته احمدی نژاد از بین رفته و او ، احیا شده است. 

این روزنامه آمریکایی با اشاره به حوادث هفته های گذشته از جمله متوقف شدن طرح سوال از رییس جمهوری در مجلسآن را به عنوان نشانه ای از احیای موقعیت احمدی نژاد درون نظام جمهوری اسلامی دانسته است.

این روزنامه می نویسد : برای ماه ها موقعیت احمدی نژاد درون نظام جمهوری اسلامی به رییس جمهوری شباهت داشت که ممکن است حتی نتواند دوره دوم ریاست جمهوری را تا پایان تابستان سال آینده به پایان ببرد ، اما حالا به نظر می رسد احمدی نژاد موقعیت خود را دوباره احیا کرده و فرضیه پایان حیات سیاسی خود را بار دیگر به چالش کشیده است.

واشنگتن پست می افزاید:" در حالی که ایران به شدت با تحریم های سخت بین المللی علیه برنامه غنی سازی اورانیوم خود در حال جنگ است و نیز در شرایطی که این کشور در آستانه مذاکرات جدی و احتمالی با آمریکا بر سربرنامه هسته ای خود است رهبر ایران با ارسال پیام وحدت ملی روزنه ای را برای ادامه حیات سیاسی احمدی نژاد ایجاد کرد.

واشنگتن پست می افزاید:"پیش از پیام وحدت رهبر ایران ، محمود احمدی نژاد زیر شدید ترین انتقادات مخالفان بابت سوء مدیریت اقتصادی و نیز عملکرد برخی مشاوران و نزدیکانش قرار داشت.
در این گزارش با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر انجام گفتگوهای جدی با ایران تا مارس سال ۲۰۱۳(فروردین ۱۳۹۲) می نویسد طبق این تقویم این گفتگوها در دوران احمدی نژاد صورت خواهد گرفت.

در این مطلب با اشاره به اینکه احمدی نژاد علی رغم بیان تند ترین اظهارات در طول دوران ریاست جمهوری خود علیه اسراییل ، در دوره دوم ریاست جمهوری خود بارها تمایل خود را به گفتگو با آمریکا بیان کرده می افزاید:" احمدی نژاد به عنوان برجسته ترین چهره حکومت ایران در سطح بین المللی می تواند نقش مهمی در هر گونه گفتگوی در پیش روی ایران با آمریکا داشته باشد."



احمدی نژاد در اجلاس سال ۲۰۱۲ مجمع عمومی ملل متحد در نیویورک

واشنگتن پست در ادامه با اشاره به آغاز فعالیت های انتخاباتی اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر و نزدیک ترین یار سیاسی احمدی نژاد می نویسد این تحرکات بدان معنا است که رییس جمهوری ایران قصد کناره گیری کامل از صحنه سیاست را ندارد و شاید احمدی نژاد هم مانند پوتین در روسیه با کناره گیری موقت ۴ ساله از سمت ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۷ و در انتخابات ریاست جمهوری آینده بار دیگر برای بار سوم به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری مطرح باشد.

به گزارش عصر ایران،واشنگتن پست می نویسد : در میان محافظه کاران در ایران این نگرانی وجود دارد که احمدی نژاد همچنان بتواند حتی در صورت کناره گیری از قدرت با به قدرت رساندن یک مهره نزدیک به عنوان رییس جمهوری همچنان به اعمال نفوذ خود در صحنه سیاسی ادامه دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین