کد خبر: ۱۳۴۸۴۶
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۰ - ۲۲:۴۳

صالحی: قوه قضاییه درصدد تخفیف مجازات دو تبعه آمریکایی است

ترکیه باید برای استقرار سامانه راداری ناتو توجیه لازم را داشته باشد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان این که در شرایط فعلی که منطقه شاهد تحولات است استقرار سامانه راداری ناتو را ضروری نمی‌بینیم گفت: دوستان ما در ترکیه باید برای این موضوع توجیه لازم را داشته باشند. 

علی‌اکبر صالحی ـ وزیر امور خارجه‌ی کشورمان ـ بعدازظهر شنبه در نشست خبری مشترک با ادوارد نعلبندیان ـ وزیر امور خارجه‌ی ارمنستان ـ اظهار کرد: ایران و ارمنستان دو کشور همسایه هستند که روابط دیرینه با یکدیگر دارند. نگاه ما به ارمنستان، نگاه به یک کشور دوست و همسایه است. مردم ایران نسبت به ارامنه نگاهی محترمانه و ویژه دارند و اقلیت ارامنه در ایران از جایگاهی شایسته برخوردارند. 

او با بیان این که در طول تاریخ روابط فرهنگی و سیاسی ایران و ارمنستان مبتنی بر اصول همکاری و همزیستی مسالمت‌آمیز بوده است، اضافه کرد: سفرهای بین مقامات ایران و ارمنستان مهم هستند و وقتی این سفرها انجام می‌شود، دو کشور یک قدم به جلو برای توسعه روابط بر می‌دارند. 

وزیر امور خارجه‌ی کشورمان با اشاره به دیدار امروز خود با همتای ارمنی‌اش گفت: امروز تصمیم گرفته شد که دیدارهای وزیران امور خارجه میان دو کشور افزایش یابد و با توجه به تحولات منطقه به طور مستمر این رایزنی‌ها ادامه داشته باشد. در این دیدار مواردی مانند روابط دو جانبه، تحولات منطقه به‌خصوص تحولات موجود در همسایگی ما و موضوع سامانه‌ی راداری ناتو در ترکیه مورد تبادل نظر و گفت‌وگو قرار گرفت. 

وی با اشاره به سامانه‌ی راداری مستقر در ترکیه گفت: این سامانه موجبات نگرانی جمهوری اسلامی ایران و بسیاری از کشورهای هم‌جوار را به وجود آورده است. ما ایجاد چنین سامانه‌ای را در شرایط فعلی که منطقه شاهد تحولات است را ضروری نمی‌بینیم و در این مورد تا حدودی تامل داریم و دوستان ما در ترکیه باید برای این موضوع توجیه لازم داشته باشند. 

صالحی در ادامه‌ی اظهاراتش افزود: نباید بگذاریم که منطقه بیش‌تر از این شاهد سوء‌تفاهم‌ها باشد. 

ایران با پانزده کشوری که در همسایگی‌اش وجود دارد همواره سعی می‌کند تمامی مشکلات خود را حل کرده و در جهت تثبیت صلح و ثبات حرکت کند. 
امیدواریم همگان در همین جهت حرکت کرده، همان‌گونه که تا به امروز حرکت کردند و نگذاریم دیگران زمینه‌ی سوء تفاهمات را ایجاد کنند. 

او ادامه داد: به هر حال کسانی خارج از این منطقه نمی‌خواهند که هم‌گرایی سیاسی میان کشورهای منطقه ایجاد شود و تلاش می‌کنند کانون اختلافات را ایجاد کنند. امیدواریم همگی متوجه این مطلب باشیم و متوجه کانون‌های اختلافاتی که در صدد ایجاد آن هستند نیز باشیم. 

صالحی در ادامه این کنفرانس خبری درباره‌ی خبرهای منتشر شده در مورد آزادی دو تبعه‌ی آمریکایی بازداشت شده در ایران گفت: تصمیم در این‌باره بر عهده‌ی قوه قضاییه است و نظر قوه قضاییه نظر نهایی است. البته در چارچوب رافت اسلامی طبق اطلاعات قوه قضاییه این قوه درصدد تخفیف مجازات آن‌هاست. آن‌ها تلاش می‌کنند به نحوی موضوع را مدیریت کنند که علاوه بر این که عدالت برقرار شود، رافت اسلامی نیز شامل آنان شود. با توجه به پادرمیانی برخی از سران کشورهای منطقه و آمادگی برای لبیک گویی به این پادرمیانی انتظار داریم که ان‌شاء‌الله قوه قضاییه در آینده‌ی نزدیک نظر خود را در این چارچوب ارائه کند. 

وزیر امور خارجه‌ی کشورمان هم‌چنین درباره‌ی ایرانیان دربند در آمریکا و کسانی که تحت مراقبت در جاهای دیگر هستند، اظهار کرد: انتظار داریم که دولت آمریکا با علم به این که به طور مستند اعلام می‌کنیم که ایرانیان دربند در آمریکا بدون گناه و با بهانه‌های واهی در زندان هستند، از این فرصت استفاده کرده و آنان را آزاد کند. 

وی ادامه داد: البته مسائل قضایی مسائلی مستقل از تصمیمات قوه مجریه بوده و در مسایل قضایی قوه مجریه خود به نحوی مشارکت دارد. این رایزنی‌ نیز در انتقال پادرمیانی برخی سران منطقه‌یی انجام می‌گیرد و ما امیدواریم که موضوع به نحوی پایان یابد که هم خانواده‌های ایرانی منتظر و هم خانواده‌ی دو تبعه‌ی آمریکایی بازداشت شده در ایران با خبرهای مسرت‌بخشی روبه‌رو شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین