کد خبر: ۶۶۵۵۲
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۸

فروش تراکم یا مازاد تراکم در شهرداری؟

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب ـ در حالی که سال‌ها موضوع فروش تراکم یکی از بحث برانگیزترین مسایل شهری بوده شنیده شده که شهرداری در برخی از مناطق شهر تهران اقدام به فروش تراکم می‌کند.

مناطق 1 و 2 بیشترین سقف فروش تراکم را داراست و گفته می‌شود که حداقل قیمت فروش تراکم در شهرداری منطقه 1 تهران 270 هزار تومان است.

این در حالی است که سال‌های قبل تراکم متری 4 هزار  و 500 تومان بود. در سال 1382 قانون منع فروش تراکم به تصویب رسید. در حال حاضر تنها بستر قانونی فروش تراکم؛ «طرح جامع و تفضيلي شهر تهران»است. یکشنبه گذشته (13آبان‌ماه)، شورای شهر تهران سرانجام لایحه «واگذاري امتياز تراكم مجاز» را در راستای «طرح جامع و تفضيلي شهر تهران»، به تصویب رساند.
 
«حمزه شكيب» در توضیح این لایحه گفت: «با تصویب این لایحه در چهارچوب طرح جامع شهر تهران دیگر چیزی به عنوان فروش تراکم مازاد نخواهیم داشت».

رئيس كميسيون توسعه و عمران شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار آفتاب توضیح داد: «شورای عالی شهرسازی پیشنهاد ارائه شده شورای شهر را بررسی و تصویب می‌کند و بر اساس آن مناطق مختلف شهر، به میزان کششی که دارند می‌توانند تراکم داشته باشند. این تراکم، تراکم مجاز است که شهرداری می‌تواند آن را با تصویب عوارض شورا به فروش برساند».

شکیب تصریح کرد: «میزان تراکم تا 120درصد، به عنوان تراکم پایه در نظر گرفته شده و از آن عوارضی دریافت نمی‌شود، اما از این مقدار به بالا، یعنی از 120درصد تا سقفی که طرح تفصیلی مشخص می‌کند،شامل حال عوارض تراکم می‌شود چون به شهر یک بار اضافی تحمیل می‌کند. بنا به تصویب شورا،عوارض تراکم  به صورت تصاعدی و متناسب با موقعیت منطقه دریافت می‌شود».

وی تاکید کرد: «البته از آن‌جا که سقف این تراکم توسط شورای عالی شهرسازی به تصویب رسیده است، دیگر فروش مازاد تراکم نخواهیم داشت».

شکیب در مورد نرخ عوارض به تصویب رسیده در شورا گفت:‌ «عوارضی که در حال حاضر به تصویب شورا رسیده در بخش مسکونی همان عوارضی است که در سال 81 و توسط شورای اول به تصویب رسیده است. اما در بخش تجاری، با توجه به موقعیت واحد تجاری نرخ عوارض به صورت متناسب با منطقه افزایش یافته است».

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان ساخت: «متاسفانه شهر تهران تا پیش از این هیچ سند جامعی نداشت و هر سال طرحی به تصویب رسیده و به اجرا در می‌آمد. اما از چند سال پیش تصمیم گرفته شد که طرح جامع شهر تهران تهیه و تدوین شود که این کار بیش از چهار سال به طول انجامید و سرانجام تکمیل شده است».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین