کد خبر: ۳۷۵۹۰
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۸۴ - ۱۴:۵۴

افزایش بی سابقه فروش پوشاک تاناکورا

آفتاب‌‌نیوز :  اين مكان‌ها همه روزه به‌خصوص در ايام تعطيل شاهد هجوم مسافراني است كه از شهرهاي دور و نزديك براي خريد پوشاك و اجناس مورد نيازشان وارد اين شهر مي‌شوند.

گراني پوشاك نو و ارزاني و مرغوبيت نسبي لباس‌هاي دسته دوم خارجي عرضه شده در اين بازار باعث استقبال مردم از اين بازار شده است.

همه‌روزه وبويژه روزهاي تعطيل انبوهي از مسافران را در اين بازار مي‌توان مشاهده كرد كه در ميان دكه‌هاي اين بازار در حال رفت و آمد بوده و با ولع خاصي شتابان به جستجوي لباس‌هاي مورد نياز خود مشغولند.

بازار اصلي تاناكورا از ‪ ۱۰۰‬دكه چوبي و حدود ‪ ۱۲۰‬مغازه تشكيل شده كه انواع لباس‌هاي دست دوم خارجي، كيف و كفش در آن به فروش مي‌رسد.

استقبال مردم از اين بازار باعث شده تا در چند سال اخير بازار تاناكورا در مهاباد توسعه خوبي پيدا كرده و علاوه‌بر پوشاك، انواع اسباب بازي، لوازم تزييني، وسايل كوهنوردي، لوازم بهداشتي و آرايشي، لوازم خانگي و انواع وسايل صوتي و تصويري دسته دوم خارجي نيز جايي براي خود در اين بازار پيدا كنند.

به گفته دست‌اندركاران، اين بازار با جذب بخشي از نيروي كار منطقه نقش مهمي در اشتغال داشته است بطوريكه هم اكنون حدود يكهزار نفر بطور مستقيم و غير مستقيم از طريق اين بازار امرار معاش مي‌كنند.

حضور گسترده مردم شهرهاي مختلف استان آذربايجان غربي و ساير استان‌هاي همجوار در اين بازار شهر مهاباد را از حالت بن‌بست خارج كرده و رونق خاصي به اين منطقه داده است.

به گفته تعدادي از فروشندگان، شمار مسافراني كه براي خريد به اين بازار مراجعه مي‌كنند گاهي اوقات در روزهاي تعطيل به پنج تا شش هزار نفر مي‌رسد.

بيشتر مسافران در گفت و گو با خبرنگار ما، گراني نرخ پوشاك نو به خصوص پوشاك زمستاني را مهمترين علت روي آوردن خود به خريد لباس‌هاي زمستاني دسته دوم خارجي از اين بازار عنوان كردند.

هرچند كه اين مسافران اذعان مي‌كنند كه بهاي اين گونه لباس‌ها نيز در برخي موارد تفاوت چنداني با لباس‌هاي نو ندارند ولي آنان معتقدند كيفيت و جنس اينگونه لباس‌هاي دست دوم بسيار بالاتر از لباس‌هاي نو توليد داخل است.

يكي از شهروندان مهابادي ارزان بودن، كيفيت خوب و مناسب اين لباس‌ها را از دلايل خريد پوشاك از اين بازار مي‌داند.

رحيم توفاني گفت: اجناس عرضه شده در اين محل ‪ ۵۰‬تا ‪ ۷۰‬درصد ارزان‌تر از بازار پوشاك نو است در حاليكه از كيفيت خوبي هم برخوردارند.

شهريار قادري از اهالي تهران نيز گفت: لباس‌هاي كهنه خارجي در مقايسه با لباس‌هاي نو ايراني از دوام بيشتر و دوخت مناسب‌تري برخوردار هستند.

وي افزود: درآمد كم خانواده‌ها، گراني پوشاك نو و بخصوص لباسهاي زمستاني و كيفيت نامناسب برخي از محصولات داخلي، مردم رابراي خريد لباسهاي دست دوم خارجي ترغيب مي‌كند.

رضا بايرامي يكي ديگر از خريداران كه ساكن شهر مراغه مي‌باشد به خبرنگار ما گفت: همه ساله با نزديك شدن به فصل سرما براي خريد پوشاك خود و اعضاي خانواده به اين بازار مي‌آيد و معتقد است با يك جستجوي دو ساعته مي‌توان انواع پوشاك و اجناس مورد نياز خود را به قيمتي مناسب تهيه كرد.

وي يادآور شد: قيمت اجناس عرضه شده در اين مكان اگر چه نسبت به بازار ارزانتر است ولي بهاي اين اجناس نسبت به سال‌هاي قبل افزايش زيادي داشته است.

سالار رحيمي يكي از فروشندگان اين بازار گفت: بيشترين خريداران ما را افراد كم درآمد و خانواده‌هاي پرجمعيت تشكيل مي‌دهند.

وي مي‌گويد: به دليل اعمال محدوديت در واردات اينگونه اجناس از طريق مرزهاي شرقي كشور قيمت آنها در چند سال اخير افزايش يافته است.

اين فروشنده افزود: اجناس اين بازار در بخش پوشاك، كفش و اسباب بازي از طريق مرزهاي شرقي كشور و ساير لوازم از جمله وسايل صوتي و تصويري نيز از طريق مرزهاي غربي كشور به خصوص مرز كردستان عراق وارد كشور مي‌شود.

يكي از واردكنندگان عمده اين اجناس نيز مي‌گويد: پوشاك عرضه شده در اين بازار از طريق كشور پاكستان و كشورهاي حوزه خليج فارس وارد ايران شده و از طريق شهرهاي زاهدان و ايرانشهر به ديگر نقاط كشور حمل مي‌شود.

وي يادآور شد: واسطه‌ها بيشتر اين اجناس را ابتدا به شهرستان مهاباد حمل مي‌كنند و پس از بسته‌بندي مجدد به ساير شهرهاي شمالي و غربي و نيز تهران ارسال مي‌كنند.

وي معتقد است: اگر چه قيمت برخي اجناس دسته دوم عرضه شده در اين بازار نسبتا بالا است و گاهي با فروشگاه‌هاي شهر برابري مي‌كند ولي به دليل كيفيت خوب آن مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

جمعي از مغازه‌داران و فروشندگان كيف و كفش، پوشاك و اسباب بازي در مهاباد و شهرهاي همجوار مي‌گويند: عرضه اجناس دسته دوم در بازار تاناكوراي مهاباد باعث ركود فروش آنان شده و ادامه اين روند مي‌تواند آسيب‌هاي جدي بر بازار پوشاك و ديگر كالاهاي توليد داخل وارد سازد.

آنان معتقدند: از زمان شروع فعاليت اين بازار توليد و فروش اجناس داخلي به خصوص در بخش پوشاك با ركود مواجه شده و تداوم اين روند ممكن است باعث ورشكستگي و يا تعطيل شدن كارگاه‌هاي توليدي و به دنبال آن بيكاري جمع زيادي شود.

علي زماني توليدكننده پوشاك اظهار مي‌دارد: مسوولين امر به اين بهانه كه تعطيلي اين بازارها منجر به بيكاري عده‌اي مي‌شود از جمع‌آوري آنها طفره مي‌روند.

در همين حال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي درباره خريد و استفاده از لباس‌هاي دست دوم خارجي به هموطنان هشدار داده و به آنان توصيه كرده است از البسه دست دوم داخلي يا خارجي استفاده نكنند.

بر اين اساس چنانچه به هر دليلي افراد از اين گونه لباس‌ها استفاده مي‌كنند بايد قبل از استفاده آن را با درجه حرارت ‪ ۷۰‬درجه سانتي گراد خشكشويي نمايد.

فروش لباس‌هاي دست دوم خارجي از سال ‪ ۶۹‬در اين شهرستان رواج يافته و به دليل هم زماني آن با پخش مجموعه تلويزيوني " سال‌هاي دور از خانه " اين بازار به " بازار تاناكورا " معروف شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین