کد خبر: ۱۶۵۰۶۹
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۴

راهکاری برای تک نرخی شدن ارز

مهران دبيرسپهري
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اصولا هر کالایی که ارزان‌تر از قیمت بازار عرضه شود در نفس خود می‌تواند فسادزا باشد و این موضوع عملا یک تجربه ثابت شده و مورد قبول عمومی نیز است. اما اگر تنها مساله زمینه‌سازی برای فساد بود شاید قابلیت اغماض داشت. در شرایطی که برخی کالاها با ارز دولتی وارد می‌شوند، تولیدکنندگان داخلی این کالاها تحت فشار رقابتی ناعادلانه قرار می‌گیرند و اگر هم کالایی در داخل تولید نمی‌شود، انگیزه سرمایه‌گذاری برای تولید چنین کالاهایی از بین می‌رود و اصولا تمام معایبی که برای پدیده‌ای به نام «بیماری هلندی» متصور است عینا برای پدیده «ارز دو نرخی» نیز وجود خواهد داشت. 

نگارنده همیشه با افزایش یکباره و زیاد نرخ ارز به دلیل تورم‌زا بودن مخالف بوده است و اصولا افزایش نرخ ارز باید متناسب با نرخ تورم و به تدریج صورت گیرد. اما مساله در اینجا آن است که تمام معایب افزایش شدید نرخ ارز به اقتصاد، حاصل شده است؛ بدون آنکه بزرگ‌ترین سود و نفع این پدیده که همانا حذف بیماری هلندی باشد، دریافت شود. ما باید بپذیریم که اثر تورمی افزایش قیمت ارز به میزان قابل توجهی تخلیه شده است و با یکسان‌سازی قیمت ارز، انرژی تورمی چندانی به اقتصاد پمپاژ نخواهد شد. با این وصف برای آنکه نگرانی تورمی مسوولان ذی‌ربط هم کمتر شود در اینجا راهکار ساده‌ای برای تک نرخی کردن نرخ ارز ارائه می‌نماییم:
برای این کار پیشنهاد می‌شود کالاها و خدماتی که ارز دولتی دریافت می‌کنند به چند بسته فرضا ده میلیارد دلاری تقسیم شود و به صورت مرحله‌ای ارز تخصیص یافته به آنها با قیمت مرجع جدید که مثلا می‌تواند 1800 تومان باشد، اختصاص یابد. بسته اول برای شروع باید ارز مسافری باشد که بر اساس آمارهای موجود حدود 10 میلیارد دلار از تقاضا را به خود اختصاص می‌دهد. اما در خصوص این نوع از تقاضا یک نگرانی وجود دارد و آن این است که اگر دولت به آن پاسخ ندهد سیل تقاضا برای خرید ارز وارد بازار شده و این خود می‌تواند باعث افزایش قیمت ارز در بازار آزاد شود که نگرانی به حقی هم می‌باشد؛ زیرا سال گذشته دقیقا همین اتفاق افتاد. اما این مشکل قابل پیشگیری است. 

اگر بانک مرکزی تقاضای ارز مسافری را خود پاسخ دهد دیگر این تقاضاها به بازار آزاد منتقل نخواهد شد تا باعث افزایش نرخ ارز شود. بنابراین چنانچه همین امروز نرخ ارز مسافری با قیمت مرجع جدید مثلا 1800 تومانی تخصیص یابد با اطمینان می‌توان گفت که هیچ‌گونه اثری روی افزایش قیمت ارز در بازار آزاد نخواهد داشت که در این صورت بسیاری از مسافرت‌های غیرضروري تفریحی هم از بین خواهد رفت. 

چنانچه در چهار دوره 3 ماهه و در چهار مرحله، قیمت ارز مرجع از 1226 تومان به 1800 تومان افزایش یابد می‌توان ظرف یک سال مجددا ارز یک نرخی را متحقق کرد. به امید آن روز.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
0
0
درآمد چطور خواهد شد باید همه مسائل درست شود فقط دلار نیست .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
0
0
" بابا بجای اینقدر گفتن مص مص مص یهو بگو مصطفی دیگه ! "

یکدفه بگید نرخ ارز شده 1800 تومان و خیال همه رو راحت کنید .

واقعا برای شما آفتاب عزیز متاسفم که دارید علنا از افزایش نرخ رسمی ( 1800 تومان ) حمایت می کنید چرا که با تجربیات گذشته قیمت بازار آزاد حتی تا 3000 تومان هم بالا خواهد رفت و این یعنی بدبختی و نابودی تولید کننده و نهایتا فشار آن بر مصرف کننده و بخصوص قشر حقوق بگیر و مردم مستضعف جامعه و نیز قشر حقوق بگیر.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
0
0
از اواخر سال 90 با تمهیدات غیر مدیرانه و غیر واقعی واردات به نحوی زمین گیر کردند. چرا که هیچکس نمی دانست اگر بر فرض برود و سویا و کنجاله بیاورد با ارز آزاد آیا در طرف دیگر بازار کسی و یا دولت با نرخ رسمی واردات نکرده باشد و وارد کننده را به خاک سیاه بکشاند به همین دلیل همه دست نگاه داشتند.
امروز هم با تغییر در سه نرخی کردن ارز و هر روز یک قانون و یک مصوبه همه را در تصمیم گیری سست کرده و آنها که اطلاعات دقیق و پشتیبانی برای دریافت ارز دولتی دارند حرکت میکنند که به این عمل رانت میگویند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین