کد خبر: ۱۰۹۳۶۸
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۵

آیت‌الله مکارم‌شیرازی: جلوی دلالی‌ها و واردات بی‌رویه کشاورزی باید گرفته شود

ادامه واردات بی‌رویه منجر به وابستگی اقتصادی خواهد شد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک مرجع تقلید گفت: جلوی دلالی‌ها و واردات بی‌رویه کشاورزی باید گرفته شود تا یک عده مفت‌خور دست‌رنج کشاورزان را از بین نبرند. 

آیت‌الله مکارم شیرازی صبح امروز در دیدار با وزیر و مسئولان وزارت جهاد و کشاورزی، اظهار داشت: اگر حکومت ما حکومت اسلامی است و در مسیر عدالت است، اولین مسأله عدالت، رعایت عدالت برای کشاورزان است. 

وی با اشاره به وعده‌هایی که تاکنون برای جلوگیری از قاچاق‌های بی‌رویه و دلالی‌ها در مسأله کشاورزی داده شده است، افزود: چرا باید در کشوری که در تمام سال می‌تواند تمام مواد غذایی و انواع میوه‌ها را تولید کند، این همه محصولات کشاورزی از خارج کشور وارد شود؟ 

این مرجع تقلید در ادامه، با انتقاد از واردات بی‌رویه گفت: دولت که اشراف به مسائل دارد باید مصالح را در نظر بگیرد؛ حال اگر چند میوه تجملی که تولید نمی‌شود، واردنشود، مگر چه می‌شود؟ 

آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: اسم شما جهاد است، باید با جهاد و کوشش عمیق این معضل را برطرف کنید. 

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به خودکفایی در مسأله گندم، یادآور شد: زمانی ما واردکننده گندم بودیم، اما امروزه به حد خودکفایی در این مسأله مهم رسیده‌ایم؛ این امر نشان از آن دارد که کشور ما استعداد خودکفایی در تمامی زمینه‌ها را دارد. چرا که آب و خاک ما، آب و خاکی فوق‌العاده و کم‌نظیر است. 

وی افزود: قطعا می‌توانیم در زمینه‌های دیگری مانند برنج نیز خودکفا شویم، به شرط آنکه از استعدادهای انسانی و آب و خاک‌مان به درستی استفاده کنیم. 

این مرجع تقلید هشدار داد: اگر بنا باشد واردات بی‌رویه همچنان ادامه داشته باشد، منجر به وابستگی‌های اقتصادی خواهد شد و نتیجه وابستگی اقتصادی نیز چیزی جز وابستگی سیاسی و فرهنگی نیست. 

وی افزود: چرا بعضی محصولات را با قیمت‌های بالا از تولیدکنندگان خارجی می‌خرید؟ حال آنکه همان محصول را با یک سوم قیمت از کشاورزان داخلی می‌خرید. اگر هر قیمتی برای تولیدکنندگان خارجی می‌پردازید، باید همان قیمت را برای کشاورزان داخلی بپردازید. 

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: کشاورزان را با صنعت روز آشنا کنید و از هر قطره آب و هر وجب خاک کشور نهایت استفاده را ببرد؛ امروزه از نظر کمیت مشکلی نداریم، بلکه مشکل ما در کیفیت محصولات است و این امر تحقق نمی‌یابد مگر‌ آنکه آموزش‌های لازم به کشاورزان داده شود و امکانات لازم در اختیارشان قرار گیرد. 

این مرجع تقلید در پایان گفت: دلالی‌ها و قاچاق‌های بی‌رویه جنایتی بزرگ به کشاورزان زحمت‌کش ایران است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین