کد خبر: ۷۱۵۹۳
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۸۶ - ۲۲:۰۶
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه تشریح کرد

نقش دولت در افزایش تورم رکودی ایران!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک اقتصاددان می‌گوید: «‌ممکن است رئیس‌جمهور نسبت به کاهش فاصله سطح زندگی و میزان درآمد طبقه فقیر وغنی تمایل داشته باشد اما تاکنون نتوانسته در این راه موفق عمل کند».

دکتر مهدی تقوی در گفت ‌و گو با خبرنگار اقتصادی آفتاب تصریح کرد: «برای بهبود شرایط اقتصادی تنها اهداف خوب کافی نیست چرا که اگر برای رسیدن به این اهداف سیاست‌های بد اتخاذ شود، نه تنها دستیابی به آن اهداف میسر نخواهد بود بلکه حتی در برخی موارد نتایج معکوس نیز در بر خواهد داشت».

بر اساس آماری که اخیرا از سوی کمیته حقوق و دستمزد کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران منتشر شد خط فقر به 600 و سبد هزینه خانوار به 469 هزار تومان رسیده است.

گسترش شکاف خط فقر با درآمد کارگران و کارمندان در شرایطی اتفاق می‌افتد که درآمدهای نفتی ایران در مدت فعالیت دولت نهم که اتفاقا یکی از مهمترین شعار‌هایش عدالت‌گستری و توجه به وضعیت مستضعفان بود، افزایش چشمگیری داشته است.

اکنون رشد فزاینده تورم به خصوص در ارتباط با کالاهایی چون مسکن که رابطه مستقیمی با زندگی مردم دارد، فاصله عمیقی میان دخل و خرج اقشار کم‌درآمد ایجاد کرده است. 

دکتر تقوی درباره برخی از سیاست‌های نادرست دولت توضیح داد: «دولت به اشخاص 3 میلیون تومان وام می‌دهد به این امید که یک طرح یک یا دو نفر را مشغول به کار کند».

وی افزود: «اگر دولت به جای پرداخت این وام‌های کوچک که به گفته یکی از مسئولان دولت تنها بیکاران را تبدیل به بیکاران بدهکار کرده است؛ سرمایه‌‌گذاری‌های کلان و بلندمدت در بخش‌هایی که توجیه اقتصادی دارند انجام می‌داد، هم اشتغال ایجاد ‌شده بود و هم چرخ‌های تولید و توسعه به گردش در می‌آمد».

وی با بیان اینکه دولت نهم انتقادپذیر نیست گفت: «اگر دولت به نظر کارشناسان اقتصادی و استادان برجسته توجه داشت می‌توانست بسیاری از سیاست‌‌های نادرست را اصلاح کند. اما متاسفانه در ایران اگر کسی به نقد عملکرد دولت بپردازد با آن برخورد می‌شود».

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: «باید از تجربه کشورهای دیگر درس گرفت. به طور مثال در کشور هند از سال 1980 سیاست‌هایی آغاز شد که وضعیت اقتصادی این کشور پرجمعیت را بهبود بخشید. چینی‌ها نیز سیاست‌های تعدیل اقتصادی را متناسب با فرهنگ و ایدئولوژی خود مورد استفاده قرار دادند و با تجدید نظر در مبانی اقتصاد دولتی با وجود اینکه هنوز به سازمان تجارت جهان نپیوستند بازارهای دنیا را تحت تاثیر تولیدات خود قرار دادند».

وی در عین حال گفت: «ممکن است هر یک از این سیاست‌ها در ایران جواب مثبت ندهد، اما ما می‌توانیم با استفاده از این تجارب و توجه به ساختار جامعه خود راه مناسب را پیش گیریم».

امضاء‌کننده نامه انتقادی 57 استاد اقتصاد به رئیس‌جمهور با اشاره به نرخ بالای تورم و بیکاری در ایران تاکید کرد: متاسفانه ما در ایران شاهد «تورم رکودی» هستیم. اقتصاد در کشور ما به دلیل تولید پایین متورم شده است. درحالی که اگر تورم در سمت تقاضا بود؛ بعد ازمدتی نرخ بیکاری کاهش می‌یافت و تولید افزایش پیدا می‌کرد. 

دکتر تقوی در مورد علت تورم رکودی در ایران گفت: «یکی از مهمترین دلایل تورم رکودی واردات بی‌رویه است. این واردات برخی از صنایع مثل نساجی و قند و شکر را متلاشی کرده است. از سوی دیگر بانک‌ها به جای استفاده از منابع خود درجهت تولید به سمت پرداخت تسهیلات به بخش خدمات حرکت می‌کنند بنابراین بخش تولید پس از مدتی کوچک و لاغر می‌شود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۱:۵۰ - ۱۳۸۶/۱۲/۱۲
0
0
با تاييده نظر استاد بايد بگم وام هاي كوچك با افزايش بي دليل نقدينگي تورم ايجاد كرده و باعث شده پول بي ارزش بشه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین