کد خبر: ۷۱۹۷۱
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۴

معتمد آریا، «نخستین سفیر مهرآفرین»

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دیشب در مراسمی با حضور چهره‌های مطرح هنری کشور« فاطمه معتمد آریا» به عنوان سفیر فرهنگی مهرآفرین برای ریشه کنی فقر معرفی شد.

به گزارش فارس، مراسم معرفی «نخستین سفیر مهرآفرین» با حضور هنرمندانی چون عزت‌الله انتظامی،‌ مجید مجیدی، شهرام ناظری، بهاالدین خرمشاهی، رضا كیانیان، محمد سریر،‌رسول نجفیان، ایرج طهماسب، حسن فتحی، شهرام شاه حسینی،‌امیر شهاب رضویان، ژاله علو، لاله اسكندری و... برگزار شد و ژاله صادقیان هم مجری این برنامه بود.

در ابتدای برنامه، فاطمه دانشور مدیر عامل موسسه خیریه مهرآفرین در مورد دلیل معرفی سفیر از سوی این موسسه گفت: بر این باوریم كه ریشه‌ كنی اصولی فقر به كار فرهنگی نیازمند است. اگر چه این كار زمانبر است اما به صورت ریشه‌ای مشكل را حل می‌كند. به همین خاطر تصمیم گرفتیم چهره شاخصی را به عنوان سفیر مهرآفرین معرفی كنیم كه این اتفاق برای اولین بار در سطح كشور می‌افتد. مطمئنیم كه با كار فرهنگی مداوم می‌توان نسلی سالم و به دور از فقر به وجود آورد.

«عزت‌الله انتظامی» یکی از سخنران برنامه بود كه طی سخنانی گفت: برپایی این مراسم نویدی برای توسعه بیشتر آن است كه به طریقی فقر و بدبختی در این كشور برطرف شود. وی ادامه داد، در وقایعی مانند زلزله‌ها و وقایع دیگر دیدم كه مردم كمك زیادی كردند و خودم هم در حد توان خودم به جمع‌آوری پول پرداختم. دست مردم را به خاطر قلب پاكشان می‌بوسم و امیدوارم در برابر خدا رو سفید بشویم.

«مجید مجیدی» از دیگر سخنرانان برنامه ، طی سخنانی گفت: خوشحالم كه امروز در جمعی هستم كه سرشار از فرهنگ نیكوكاری با خصلت‌های پهلوانی است كه از قدیم جزو فرهنگ غنی ما ایرانیان بوده. اما چیزی كه از كمك و دستگیری مهم‌تر است، بحث فرهنگ‌سازی است كه اهمیت ویژه‌ای دارد. فقر زشت است و چهره زشتی دارد كه باعث می‌شود بعضی خصلت‌ها و ارزشهای انسانی را از دست بدهیم و پلیدیها در جامعه به وجود آید. متاسفانه انجمن‌های خیریه بیشتر تكدی‌گری را رونق می‌دهند و با كمك مالی به‌نوعی گداپروری می‌كنند اما به نظر من غایت فرهنگ‌سازی، به وجود آوردن عزت‌پذیری در این خانواده‌ها است. باید عزت‌پذیری را كه مختص فرهنگ ما است در این خانواده‌ها بالا ببریم و معرفت و مردانگی را به آنها بیاموزیم كه در درازمدت در جامعه تاثیرگذار باشد.

«حسن فتحی» هم در سخنانی گفت: قصد ترساندن كسی را ندارم اما تنها دو ثانیه به انهدام كره زمین مانده و دلیل این انهدام هم وضعیت جهان است كه به فقر و خشنونت و فاصله طبقاتی دست به گریبان است. اما دلیل توقف این ساعت و عدم انهدام جهان تلاش كسانی است كه در نقطه مقابل این نیروهای بد قراردارند و با انرژی مثبت خود در قالب نهادها، موسسات و جریان‌ها كمك می‌كنند تا از انهدام جهان جلوگیری شود. اگر از انهدام زمین جلوگیری شده به مدد نیروها و افرادی است كه با تلا‌ش‌های خود سعی می‌كنند چیزی از جنس خوبی به جهان اضافه كنند.

«ژاله علو»هم سخنران بعدی برنامه بود كه گفت: این در دل ما ایرانیان وجود دارد كه در زمینه نیكوكاری و كمك به دیگران، كارهایی را كه از دستمان بر می‌آید، انجام دهیم. می‌توانیم مختصرزندگی كنیم تا دیگران هم حق زندگی كردن را داشته باشند. افراد زیادی هستند كه نیازمندیهای ریز و درشت دارند و وقتی می‌بینیم چنین انجمنهایی برای كمك به مردم تشكیل می‌شود خوشحال می‌شوم چون كشورم و مردم كشورم را دوست دارم.

«رضا كیانیان» نیز بر روی صحنه رفت و گفت: وقتی دانشجو بودم، این تفكر كه با وجود فقر، فرهنگ دیگر كارایی ندارد در تمام جهان حاكم بود. ولی اكنون پس از سالها فكر می‌كنم كه آیا واقعا باید این كار را بكنیم؟ اكنون فكر می‌كنم كمك كردن و كار فرهنگی هر دو خوب است. امیدوارم موسساتی كه به فرهنگسازی مشغولند بیشتر شوند تا منجر به ساخت یك فرهنگ ملی شود. 

«بهاء الدین خرمشاهی» سخنران بعدی مراسم بود. او با اشاره به حضور پررنگ مفهوم مهر و محبت در قرآن گفت: سراسر قرآن پر از مهر و پاسداشت اخلاق انسانی است و شاید بتوان گفت دین در خدمت اخلاق است و اخلاق هر جزوی از یاری كردن به انسانها است. نه تنها قرآن بلكه ادبیات ما و مخصوصا عرفایی چون حافظ و سعدی نیز در اشعار خود به چنین موضوعی اشاره دارند و اصولا هر نوع هنری اگر معطوف به پاسداشت انسانی نباشد، ارزش ندارد. اخلاق الزام انسانی است. من به هنر برای هنر معتقدم اما مهمتر از آن معتقدم كه باید هنر در خدمت مردم باشد.

«شهرام ناظری» نیز پس از حضور روی صحنه، در سخنانی گفت: من سخنران نیستم اما هر قدمی برای انسانیت برداشته شود، هر كسی كه اندك روحیه انسان دوستی داشته باشد، به آنجا می‌رود. در این جهان وانفسا كه كره زمین به مرحله سیاسی وارد شده و مفهوم هویت ضعیف شده، اگر قدمی در راه انسانیت برداشته شود باید آن را محترم دانست. وی در ادامه بخش‌هایی از مثنوی معنوی را با آواز اجرا كرد كه با تشویق حضار همراه شد.

«ایرج طهماسب» هم به نمایندگی از انجمن بازیگران روی صحنه رفت و گفت: در تمام سالهایی كه سفیر مهر‌آفرین را می‌شناختم می‌دیدم كه او مردم را بسیار دوست دارد و امیدوارم موفق هم باشد.

سرانجام با حضور، عزت‌الله انتظامی، ژاله علو، شهرام ناظری، فاطمه دانشور و مجید مجیدی بر روی صحنه، فاطمه معتمد‌آریا به عنوان نخستین سفیر مهر آفرین معرفی شد و نشان و لوح مهر‌آفرین به او تعلق گرفت.

«معتمد آریا» در سخنانی گفت: هر كدام از ما سهمی داریم، می‌توانیم سهم خود را برداریم و بقیه را به كسانی بدهیم كه سهم‌شان پیش ما است. نمی‌دانم در مقابل این همه مهربانی از طرف مردم چه كنم. من در كار سینمایی تجلی اندیشه كارگردانم و در اینجا تجلی مهربانی یك ملت، امیدوارم شایسته باشد كه بتوانم این جمع مهربان را دوباره در كنار هم جمع كنم.

«فاطمه دانشور» هم در سخنانی گفت: با انتخاب این سفیر آرزوی مجموعه مهرآفرین برای فعالیت‌های گسترده فرهنگی، جامعه عمل پوشانده می‌شود. مجموعه مهرآفرین امیدوار است كه بتواند با كار فرهنگی و كار در تمام نقاط كشورروزی را ببیند كه فقری وجود نداشته باشد.

حاشیه‌ها:

*در طول برنامه، بخش‌هایی از فیلم‌های روسری آبی، مهر مادری، ایستگاه متروك، زیر درختان زیتون، نیاز و گیلانه مرتبط با موضوع مهرآفرینی به نمایش در آمد.

*مهتاب كرامتی (سفیر صلح و دوستی یونیسف) به همراه كانون كارگردانان و چند نهاد فرهنگی دیگر، پیام‌هایی در زمینه پشتیبانی از حركت مهرآفرین ارسال كردند.

*شهرام ناظری قبل از خواندن آواز گفت: كاش اطلاع داشتم و با خودم سازی می‌آوردم اما در هر حال به خاطر مردم می‌خوانم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین