کد خبر: ۱۱۷۳۲۴
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۸

نرخ‌ جدید حق کمیسیون بنگاه‌ها برای خرید، فروش، رهن و اجاره

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک گفت: با بنگاه‌دارانی که اقدام به افزایش حق کمیسیون خود کنند و همچنین با افرادی که قصد ایجاد اختلال، ایجاد توهم و افزایش قیمت‌ در بازار مسکن را دارند، قاطعانه برخورد می‌کنیم.

مصطفی قلی خسروی در پاسخ به این سوال که آیا با آغاز اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها حق کمیسیون مشاوران املاک افزایش می‌یابد؟ تصریح کرد: ‌بنا به دستور وزارت بازرگانی و وزیر بازرگانی برای اتحادیه‌ها بخش‌نامه‌ای صادر شده مبنی‌بر این‌که حق افزایش نرخ خدمات و کالا را ندارند و چنانچه اقدام به این کار کنند با آن‌ها برخورد می‌شود.

خسروی با بیان این‌که با انجام هر قرارداد مشاوران املاک باید مبلغ هشت هزار تومان را به حساب اتحادیه کشوری واریز کنند، ‌تصریح کرد: طبق تبصره یک ماده 31 قانون نظام صنفی اتحادیه در ازای خدماتی که ارائه می‌دهد، می‌تواند حق الزحمه دریافت کند و از آنجا که این سامانه به مشاوران املاک خدمات داده و آن‌ها را سازمان‌دهی می‌کند، اتحادیه مجاز به دریافت این حق‌الزحمه است.

وی درباره حداکثر نرخ خدمات کارمزد واحدهای صنفی مشاوران املاک تهران تصریح کرد:

- برای معاملات املاک تا 30میلیون تومان از هر طرف معامله 0.5 درصد مبلغ مورد معامله،
برای معاملات املاک تا 50میلیون تومان برای تا 30میلیون تومان اول 0.5 درصد و برای مازاد آن نسبت به مبلغ مازاد از هر طرف معامله 0.75 درصد،

- برای معاملات املاک از 50میلیون تومان تا 100میلیون تومان برای تا 30میلیون تومان اول 0.5 درصد و مازاد آن تا 50میلیون تومان 0.75 درصد و برای مازاد آن 0.5 درصد از هر طرف معامله،

- برای معاملات املاک بیش از 100میلیون تومان، برای تا 100میلیون تومان آن طبق بندهای 1 و 2 و 3 مصوبه مذکور و برای مازاد آن میزان 0.25 درصد به عنوان کارمزد از هر طرف معامله دریافت می‌شود.

رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک خاطرنشان کرد: در معاملات اجاره یک چهارم اجاره ماهانه از هر طرف معامله و در معاملات رهن، کارمزد دریافتی بر مبنای یک چهارم میزان اجاره بهای ماهانه از هر طرف معامله دریافت می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین