کد خبر: ۱۰۱۴۶۷
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۹
توسط دو نفر از نویسندگان ورامینی:

کتاب آشپزی غذاهای محلی و سنتی شهرستان ورامین منتشر شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کتاب "آشپزی وارنا، غذاهای محلی و سنتی شهرستان ورامین" توسط دو نفر از نویسندگان ورامینی به نامهای مهندس فاطمه ذاکری امین و محمد رضا تاجیک و با مقدمه ای از استاد جلال جنیدی از چهره های ماندگار استان تهران و شهرستان ورامین منتشر و روانه خانه های روستاییان با صفا و شهروندان باذوق شد.

مهندس فاطمه ذاکری امین کارشناس گیاه پزشکی و مولف این کتاب طی گفتگویی با خبرنگار آفتاب در ورامين گفت : این کتاب در جهت احیاء پخت و پز غذاها و پاسداشت غذاهای محلی و سنتی شهرستان ورامین و معرفی این غذاها به نسلهای بعدی و خصو صا دختران امروز و مادران فردای جامعه ما مورد پزوهش ، آموزش و انتشار قرار گرفته است . 

وی در ادامه افزود : کتاب آشپزی وارنا مجموعه ای کامل از غذاهای محلی و سنتی ساکنان دشت ورامین بوده که در دوازده فصل شامل انواع خورش ها ( 1 ) ، پلو، چلو، دمی و ته چین ها ( 2 ) ، کباب ها ( 3 ) ، آش ها و سوپ ها( 4 ) ، انواع غذاهای حاضری ( 5 ) ، سایر غذاهای مرسوم و فصلی ( 6 ) ، ته بندی ها ( 7 ) ، کنارسفره ها( 8 ) ، دسرها ( 9 ) ، شیرینی ها( 10 ) ، برخی غذاهای مرسوم در مراسمهای خاص ملی و محلی ( 11 ) و اصطلاحات آشپزی غذاهای محلی و سنتی شهرستان ورامین ( 12 ) با تصاویر رنگی این غذاها در کاغذ گلاسه منتشر گردیده است . 

ایشان مطالعه و استفاده از این کتاب را برای همه مادران و دخترانی که علاقه ای به نیاکان خود و پخت غذاهای محلی و سنتی دارند ، توصیه نموده و خاطر نشان کرد : برخی از غذاهای محلي و سنتی ذکر شده در این کتاب همان غذاهایی است که در مراسمهای خاص از جمله تولدها ، عروسی ها ، مهمانی ها ، اعیاد مذهبی و جشن های ملی و کهن از جمله شب های عیدنوروز ، شب چله ، چهارشنبه سوری ، سحر و افطار روز های ماه مبارك رمضان ، شام عروسی و مراسم های ختم و عزاداری در این منطقه پخت و استفاده می شود. 

شایان ذکر است مولف این کتاب در سال گذشته در نخستین جشنواره آش های سنتی ایران که به میزبانی شهر ورامین برگزار شد توانست با پخت آش شله قلمکار و کسب مقام ممتاز ، لوح سپاس و هدیه این جشنواره را دریافت نماید . 

چاپ اول این کتاب در خردادماه سال جاری در 112 صفحه توسط انتشارات فراگفت در شمارگان پنج هزار نسخه و با قیمت 000/25 ریال منتشر و روانه بازار نشر و کتاب گردیده است .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین