کد خبر: ۱۳۰۶۶۳
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۰

كلینتون: آمریكا درصدد ابقای اسد در قدرت نیست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هیلاری كلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریكا در موضعی بی‌سابقه از زمان آغاز اعتراض‌های سوریه گفت كه بشار اسد رئیس‌جمهور این كشور مشروعیت خود را از دست داده است. 

این سخنان كلینتون ساعاتی پس از حمله هواداران بشار اسد به سفارتخانه‌های آمریكا و انگلیس و همچنین منزل سفیر آمریكا در دمشق پایتخت سوریه ایراد شد. این حمله واكنشی بود به سفر پنج‌شنبه و جمعه گذشته سفرای این دو كشور به حمات، شهری كه در آن تظاهرات نیم ملیون نفری برپا شد.

هیلاری كلینتون كه دوشنبه در یک كنفرانس خبری مشترک با كا‌ترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واشنگتن سخن می‌گفت تاكید كرد كه نظام سوریه در محافظت از نمایندگی‌های دیپلماتیک آمریكا و فرانسه در دمشق اقدامی نكرد و بشار اسد به دلیل واكنش خشونت‌آمیز خود در برابر خواست مردم كشورش مشروعیت خود را از دست داده است.

وزیر امور خارجه آمریكا ادامه داد كه نظام اسد با حمله به دفا‌تر دیپلماتیک نمی‌تواند توجه جهان را از حقیقت آنچه كه در سوریه روی می‌دهد دور نگاه دارد. او افزود: «اینجا دیگر مسأله آمریكا و فرانسه مطرح نیست بلكه خواست‌های مردم سوریه است برای دستیابی به كرامت، حقوق خود و حاكمیت قانون.»

كلینتون با بیان اینكه برخورد خشونت‌آمیز با معترضان، بازداشت‌ها و ایجاد رعب و وحشت برای مقابله با مردم سوریه باید متوقف شود، افزود: «نه آمریكا و نه جامعه جهانی راه‌حل‌های نیمه‌كاره و سخنرانی‌های غرا را از نظام اسد نمی‌پذیرند.»

او همچنین با تاكید بر اینكه بشار اسد كسی نیست كه نتوان از وجود او چشم‌پوشی كرد و ایالات متحده در صدد ابقای او در قدرت نیست خاطرنشان كرد: «هدف اول ما این است كه اراده مردم سوریه در تغییر دموكراتیک محقق شود.»

به گزارش رادیو فردا، وزیر امور خارجه آمریكا در ادامه گفت: «چنانچه هر كس از جمله خود اسد گمان كند كه ایالات متحده امیدوار است نظام سوریه از این نا‌آرامی به درآید تا به اقدامات خود ادامه دهد، سخت در اشتباه است.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین