کد خبر: ۱۴۵۲۸۹
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۴
در «کارگاه تخصصی رسانه و چشم‌انداز»

محسن رضایی: با وجود ۲۳۰ هزار زندانی، بیکاری و تورم نشان می‌دهد که تحولی در جامعه ایجاد نشده است

ماجرای نامه ارزی به مسئولان
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بحث‌های انحرافی و فتنه مطرح شده در چند سال اخیر بحث چشم‌انداز را تحت تاثیر قرار داده که باید توجه داشت این مساله؛ مساله روز کشور نیست. 

محسن رضایی در دومین روز از کارگاه تخصصی رسانه و چشم‌انداز با تاکید بر اینکه در گذشته نیز این گونه مسایل را داشته‌ایم اما از آن عبور کرده‌ایم، افزود: اگر می‌خواهیم روی این مسایل تمرکز کنیم نمی‌توانیم اکتیو عمل کنیم.

وی درخصوص عملکرد نمایندگان در راستای چشم‌انداز ۱۴۰۴ گفت: باید از نمایندگان و کاندیداها پرسیده شود که درمورد سند چشم‌انداز چه می‌دانند و با آن چقدر آشنایی دارند که پاسخ به این سوال خودش یک معیاری به وجود می‌آورد برای ارزیابی آزاد کاندیداها.

وی در ادامه با طرح این سوال که چشم‌انداز چیست، افزود: چشم‌انداز تصویر آرمانی و قابل تحقق از ایران آینده است یعنی ایران رویایی با آرمان قابل تحقق است.

وی با بیان اینکه برخی از رویاها قابل تحقق است و قابل تحقق نیست، اظهار داشت: چشم‌انداز یک کلمه ولی نه یک کلمه عرفی بلکه معنایی است البته باید توجه داشت که چشم‌انداز نمی‌تواند چند معنایی باشد چراکه چشم‌اندازهای چند گانه باعث گمراهی خواهد شد.

دبیر مجمع تشیخص مصلحت نظام تصریح کرد: بزرگترین مشکل جامعه این است که نگاه چندگانه به رویاهای ایران دارد که باید این نگاه‌ها به نگاههای خاص و همگانی تبدیل شود.

وی ادامه داد: چشم‌انداز می‌تواند رهبران و مدیران را برای مدیریت بر چالش‌ها تقویت کند و آن زمان بهتر می‌توان آن را مدیریت کرد.

رضایی با اشاره به اینکه رفتارهای ملتها از چهار حالت خارج نیست، افزود: یکی از رفتارها شانس و تصادف است که به آن می‌توان سرگردانی نیز گفت. در این رفتار که افراد برنامه برای خود ندارد.

وی رفتار دیگر ملت‌ها را تطبیقی اعلام کرد و گفت: در این رفتار منتظر آن هستیم که ببینیم در دیگر کشورها چه خبر است. خبر باید تطبیق شود که این رفتاها نسبت به رفتار اول حسنی است که این حرکت تقلیدی صرف است که زیان آن کمتر از یک حرکت انفعالی است.

وی افزود: رفتار سوم براساس پیش‌بینی عمل می‌شود که به آن حرکت فعال نیز می‌گویند که در آن برای چند سال آینده در حوزه‌های مختلف برنامه‌های جامعه پیش بینی می‌شود که دریک حرکت استراتژیک ثبات ایجاد می‌کند.

رضایی چهارمین رفتار را آینده‌سازی و حرکت پیشگامانه دانست و گفت:این رفتار از سایر رفتارها جلوتر است به طوری که در این رفتار ما آینده خود را می‌سازیم و نقش آفرینی می‌کنیم و چشم‌انداز ۱۴۰۴ نیز از نوع این رفتار است که ما هم به دنبال آن هستیم که از حالت سرگردانی، انفعال و پیش بینی عمل خارج شویم و به دنبال رفتارهای آینده نگری پیش برویم.

رضایی؛ ریاست و حکومت، جامعه و زندگی مردم و مساله منطقه‌ای را سه رکن اصلی وضعیت ایران در چشم‌انداز اظهارکرد و افزود: این سه رکن شرط لازم حیاتی کشور است و در چشم‌انداز نیز بسیار جدی است که باید به درستی مدیریت شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۰۰ سال طول کشید تا به تمدن‌سازی و پیروزی انقلاب اسلامی برسیم، افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی دو بعد مهم از آن انتظار می‌رفت تا بتواند تحولی ایجاد کند. یکی سیاست و دیگری در جامعه بود که در انقلاب بیشترین توجهات به سمت سیاست سوق پیدا کرده است.

رضایی ادامه داد: در حال حاضر با وجود 230 هزار زندانی در سلول‌ها، بیکاری، تورم و غیره نشان می‌دهد که تحولی در جامعه ایجاد نشده است.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم این مشکلات را رفع کنیم شش روند را در چشم‌انداز شناسایی کردیم که یکی از روندها نیروی توسعه یافتگی که در چشم‌انداز دیده شده است.

وی بقای نظام جمهوری اسلامی، مساله جهانی شدن، پذیرش هژمونی جدید آمریکا در منطقه و بیداری اسلامی را از دیگر روند شش گانه در چشم‌انداز دانست.

رضایی ادامه داد: این شش روند در چشم‌انداز شناسایی شده است تا براساس آن بتوان جامعه‌ای از نظر اقتصادی، درآمد سرانه بالا، اشتغال و عدالت به معنای واقعی شکل بگیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در چشم‌انداز باید دید با چه فرصت‌ها و تهدیدها مواجه هستیم و قطعا در روند اجرای این چشم‌انداز قدرت‌های بین‌المللی در مقابل این چشم‌انداز عکس‌العمل نشان خواهد داد.

وی افزود: سه گروهی که در روند این چشم‌انداز عکس‌العمل نشان خواهد داد آمریکا، انگلیس و اسراییل، اروپای واحد و سوریه و چین خواهند بود.

وی افزود: ایران در جغرافیایی قرار دارد که تغییر و تحولات به طور طبیعی از سایر و بسیاری از کشورها سرایت می‌کند.

رضایی افزود: ایدئولوژی حاکم شده در ایران غیر از اینکه می‌تواند در برخی کشورهای تاثیرگذار باشد، می‌تواند این تاثیرات را مدیریت کند که این برنامه‌ها قطعا قدرت بین‌المللی را در آینده با چالش روبرو خواهد کرد.

رضایی تاکید کرد: نه تنها صهیونیست‌ها بلکه گروه‌های مسیحی نیز صاحب قدرت هستند و آنها نیز می‌توانند در روند پیشرفت چشم‌انداز اخلال ایجاد کنند چراکه یک نکته کلیدی در چالش‌ها وجود دارد زیرا ایران در منطقه‌ای قرار دارد که کمربند طلایی وجود دارد که می‌تواند مدیترانه را به چین وصل کند که این کمربند را ۴ کشور سوریه، عراق، ایران و افغانستان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: نفت انگلستان ۵ سال آینده و آمریکا ۹ سال آینده به پایان خواهد رسید و باتوجه به اینکه عمده انرژی دنیا از خلیج‌فارس می‌گذرد قیمت نفت به طور طبیعی در ۱۰ سال آینده به بالای ۲۰۰ دلار خواهد رسید. اگر ایران بتواند با این ظرفیتی که در حال حاضر نفت تولید می‌کند در ۵ و ۱۰ آینده نیز تولید کند ۴۰۰ الی 500 هزار دلار درآمد نفتی خواهیم داشت و تمام مطالعات نشان می‌دهد که طی این مدت غرب نمی‌تواند به جای نفت وگاز انرژی دیگری را جایگزین کند که این خود یکی از چالش بزرگ دنیا غرب و امریکا در سال‌های آینده خواهد بود.

وی تاکید کرد: برای اینکه بتوان به اهداف چشم‌انداز دست یافت باید درک مشترک و فراگیری بین آحاد مردم ایجاد شود که این درک مشترک نیز نیازمند تبدیل درک واحد به باور ملی و عزم ملی است.

وی رسانه‌ها را در تحقق اهداف چشم‌انداز مهم دانست و گفت: اگر می‌خواهیم چشم‌انداز تحقق پیدا کند بدون شک رسانه‌ها نقش مهمی را در این زمینه می‌توانند ایفاد کنند.

وی تاکید کرد: باید دولت‌ها و مجلس‌هایی پیشگامانه انتخاب شوند که باهم، هم‌راستا و در تعامل باشند و ازسوی دیگر باید ساختار سیاسی کشور نیز تغییر کند تا بتوان به درستی به اهداف چشم‌انداز رسید و این عقب‌ماندگی و عدم توازن را درست کرد.

وی با بیان اینکه درحال حاضر وجود یک نهاد متولی در چشم‌انداز خالی است، افزود: ما هم موافق این هستیم که متولی برای این چشم‌انداز بوجود آید تا روند روبه‌رشد این چشم‌انداز از مسوولان کشور توسط این نهاد پیگیری شود هرچند شکل‌گیری این نهاد در اختیارات مقام معظم رهبری است. ما فقط پیشنهاد آن را به ایشان داده‌ایم تا وی دستور تشکیل این نهاد متولی را بدهد و آن وقت می‌توانیم تشویق و تنبیه‌ها را سالانه داشته باشیم.

به گزارش ایلنا، وی درخصوص نوسانات ارز نیز گفت: در تیرماه سال جاری نامه‌ای به دولت درخصوص وضعیت نرخ ارز و طلا در بازار نوشتیم اما متاسفانه دولت واکنشی به این نامه نشان نداد که طی ۷ ماه سال جاری شاهد تنش‌های موجود در این بازار بودیم اما قطعا از آن کارشناس‌تر و صاحب‌نظرتر هم وجود دارد باید از ظرفیت‌های آنها در پیشبرد توسعه کشور استفاده کنیم و نباید ترسید چراکه تجربه نشان داده است که وقتی ضعف‌ها نمایان می‌شود اختلافاتی بوجود می‌آید اما می‌توان با درایت و مدیریت از این مشکلات رهایی پیدا کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین