کد خبر: ۸۶۵۳۵
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۸۸ - ۲۲:۴۹
ضمن انتقاد صریح از شکل فعلی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها مطرح شد

موسوی: برخورد با جوانان جز ایجاد بدبینی فایده‌ای ندارد

اعتقادی به مسافرت‌های طولانی و بالا آوردن هزینه‌های بسیار ندارم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: میرحسین موسوی در پایان سفر امروز خود به شهر قم و پس از دیدار با مراجع عظام تقلید در یک نشست خبری شرکت کرد و ضمن توضیح درباره برنامه‌های امروز خود به پرسش‌های خبرنگاران رسانه‌های قم پاسخ داد.

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، وی در آغاز این نشست خبری گفت: «بنده برای اولین سفر استانی خود شهر قم را انتخاب کردم؛ چرا که این شهر سابقه بسیاری در صیانت از شهدای اسلام داشته و جایگاه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، همچنین جایگاه علما، روحانیت و همچنین مراجع بسیاری است».

وی افزود: «شهر قم یک شهر فرهنگی است و در سطح ملی با طلاب فراوان فعالیتش اثر گذار است. قم یک شهری فرهنگی ست و انتشاراتی‌ها و کتابفروشی‌های بسیاری هم دارد».

موسوی ادامه داد: «ما امروز به صورت آشکارا صحبت‌ها و بحث‌هایی را با مراجع عظام داشتیم و دیدار با تعدادی از مراجع باقی مانده که در فرصت دیگری انجام خواهیم داد. خدا را شکر که همین اندازه هم چنین توفیقی را پیدا کردم».

میرحسین در ادامه به پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران رسانه‌های استانی قم پرداخت.

وی در پاسخ به این سوال که اهداف برنامه‌های اقتصادی شما چیست و چه مواضعی را دنبال می‌کند گفت: «به تدریج مسائل کلی را پیرامون مواضع برنامه‌های اقتصادی‌ام گفته‌ام که در اولین بیانیه‌هایی که در این زمینه منتشر شد به وضوح آمده بود، پس از آن نیز بیشتر سعی کردیم چارچوب آن را باز کنیم البته طرح اجمالی جامعی را در هفته‌های آینده ارائه خواهیم داد که در آن به مواضع اقتصادی بیشتر پرداخته شده است».

میرحسین افزود: «در روز‌های آینده جلسه مهمی را با پانصد نفر از تولید گران مدیران کارخانه‌ها و بخش‌های اقتصادی و صنعتی مختلف خواهیم داشت و سعی می‌کنم خطوط کلی برنامه‌های اقتصادی‌ام را آن جا مطرح کنم و از نظریات این افراد نیز بهره گیرم». 

آقای کروبی به من محبت دارد و من نیز به ایشان ارادت دارم
وی در پاسخ به سووال خبرگزاری فارس در منطقه قم که خطاب به موسوی گفت مشاور عالی شما آقای امیری اعلام کرده است که مهدی کروبی به نفع شما در انتخابات ریاست جمهوری کنار خواهد رفت پاسخ داد: «من مشاوری به این اسم ندارم، اما معتقدم آقای کروبی یک شخصیت محترم انقلابی است که حضورش در عرصه انتخابات باعث رونق این فضا شده ما علاقه داریم که ایشان نیز همچنان در صحنه باشند و البته مشکلی در حضور افراد گوناگون در عرصه انتخابات نداریم».

میرحسین ادامه داد: «آقای کروبی به من محبت دارد و من نیز به ایشان ارادت دارم ما رابطه خوبی با یکدیگر داریم و دوستانمان با یکدیگر ملاقات‌هایی را برگزار می کنند روابطمان به گونه‌ای نیست که در مقابل یکدیگر بایستیم».

این خبرنگار همچنین با اشاره به این که آقای جعفری گیلانی مسوولیت ستاد انتخاباتی شما در استان قم را قبول نکرده است، از وی سووال کرد: «شما در چه زمان مسوول این ستاد را معرفی می کنید که موسوی گفت: «در ستادهای ما سلسله مراتبی حاکم است و بسیاری از موارد به من مربوط نیست و در آن دخالتی ندارم، البته مطالعاتی را در حوزه مدیریتی انجام می‌دهم اما در برنامه‌ها کمتر دخالت می‌کنم». 

ستادم فراجناحی است
میرحسین ادامه داد: «ستاد مرکزی ما بر اساس شعار هر شهروند یک ستاد و همچنین ستادهای مردمی مجموعه بزرگی را تشکیل داده‌اند».

وی با اشاره به این که افراد ستاد مرکزی را افرادی ارزشی و انقلابی تشکیل داده‌اند، گفت: «این افراد وابستگی به جناح خاصی ندارند».

وی افزود: «برای نمونه می‌توانم آقای باقریان و آقای بهزادیان نژاد را مثال بزنم. ستاد ما حزبی نیست و البته باز است و تنوع دارد بر اسای این شعار از همه نیروها استفاده می کند».

میرحسین موسوی افزود: «همچنین گرایش‌های مختلفی هم تحت عنوان ستاد یاران، ستاد مرکزی را همراهی می‌کنند و ستاد مرکزی هم تحت نظر یک شورای راهبردی کار خود را پیش می‌برد که هیچ یک وابستگی حزبی ندارد آن‌ها با همه گروه‌ها و کسانی که انگیزه پیشرفت انقلاب و کشور را دارند و به آن علاقه‌مند، رفیقند؛ ما همه باهم دوست هستیم». 

شکل فعلی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها جز آشوب اقتصادی فایده دیگری ندارد
میر حسین موسوی همچنین با انتقاد از طرح فعلی هدفمند کردن یارانه دراین باره گفت: «مسأله هدفمند کردن یارانه‌ها یک مسئله مهم اقتصادی و علمی است، اما اکنون بحث در روش اجرای آن است نه اصل آن. ما با ماهیت هدفمندسازی یارانه‌ها مشکلی نداریم اما ممکن است بگوییم که این طرح فعلی بی‌هدف بوده همه قشرها را در برمی‌گیرد درست نیست و در آن تبعیض وجود دارد. ما می‌خواهیم که این اقدام جهت گیری درستی داشته باشد و در چارچوب یک سیاست‌گذاری دقیق حرکت کند و با الگوی مصرفی که مقام معظم رهبری از آن یادکردند در پیام و هدف سازگاری داشته باشد هزینه‌ها را کم کند به کل نظام ضربه نزند، اما متأسفانه درباره راه حل‌هایی که در این زمینه اکنون مطرح شده نقد‌های زیادی مطرح است».

وی افزود: «معتقدم راه حل‌هایی که تا کنون به صورت رسمی در این زمینه مطرح شده است، قدرت چنین کاری را ندارند و جز ضرر و به وجود آوردن آشفتگی و آشوب اقتصادی و ضرر رساندن به تولید‌گران و روستاییان و اقشار مستضعف فایده دیگری برای کشور ندارد». 

خصوصی‌سازی نیاز به دولتی دارد که به برنامه‌ریزی اعتقاد داشته باشد
میرحسین موسوی در واکنش به سوالی درباره ارزیابی‌اش از طرح سهام عدالت گفت: «می‌خواهم فراتر از بحث سهام عدالت صحبت کنم و وارد این بحث نشوم. فکر می‌کنم خصوصی‌سازی نیاز به دولتی دارد که به برنامه‌ریزی اعتقاد داشته باشد، تا مسیر خصوصی‌سازی و اصل 44 را به طور عقلانی در یک برنامه‌ریزی صحیح و زمان‌بندی شده و در شرایط مخصوص انجام دهد». 

اعتقادی به مسافرت‌های طولانی و بالا آوردن هزینه‌های بسیار ندارم
موسوی در پاسخ به پرسش دیگری درباره سفرهای استانی خود در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور گفت: «خدمت مردم رسیدن از برنامه‌های خوب است، اما ممکن است در این زمینه شیوه ما متفاوت باشد، بنده اعتقادی به مسافرت‌های طولانی و بالا آوردن هزینه‌های بسیار ندارم».

وی افزود: «مشکلات استان‌ها باید شناخته شده و به گونه‌ای برنامه ریزی شود که هیأت دولت و رئیس جمهور در یک سفر کوتاه به حل شدن مشکلات سرعت بیشتری بخشیده و سریعاً برگردند تا به مشکلات ملی برسند. صحبت کردن با مردم از طریق صداو سیما هم می تواند با سرعت بیشتر و هزینه کمتری انجام شود».

میرحسین موسوی تأکید کرد: «حل مشکلات استان‌ها باید از قبل برنامه‌ریزی شده باشد تا کمترین زمان را از دولت بگیرد».

موسوی همچنین با رد انتخاباتی بودن دیدار خود با مراجع عظام تقلید گفت: «معتقدم کسی که وارد فضای سیاسی می‌شود، طبیعتاً به نیروی حساس نظام توجه ویژه‌ای دارد، یکی از مهمترین این نیروها مرجعیت است».

وی با اشاره به این که ارتباط روشن و شفاف با مراجع بسیار ضروری است، گفت: «معتقدم دولتی نمی‌تواند موفق باشد، مگر این که رابطه خوبی با مرجعیت داشته باشد».

وی افزود: «البته ممکن است این سفر جبنه تبلیغاتی هم بیابد، اما بنده در گذشته هم با مراجع ارتباط داشتم و شما دیدید که صحبت‌ها و ارتباط ما صمیمانه بود چرا که یک رابطه قدیمی میان بنده و مرجعیت وجود داشته و دارد».

میرحسین موسوی همچنین درباره بحث طرح امنیت اجتماعی گفت: «مسئله فرهنگی جوانان در سطح کشور مسئله پیچیده‌ای است و معتقدم با هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف امکان جلوگیری از بد اخلاقی‌ها وجود دارد».

وی تأکید کرد: «باید اعتماد و احترامی میان دولت و جوانان شکل گیرد، در عین حال فکر می‌کنم اگر بتوانیم یک درصد نرخ بی‌کاری را کاهش دهیم بخش عمده‌ای از این مشکل را حل کرده‌ایم و اگر قدرت بیشتری داشته باشیم و به طور جدی اشتغال را بالا ببریم و برنامه‌های سازنده و روشن فرهنگی داشته باشیم می‌توانیم در این زمینه موفق عمل کنیم».

وی افزود: «مطمئنم با حفظ احترام به جوانان و برنامه‌ریزی در این زمینه نیاز به چنین کارهای آمرانه‌ای در این زمینه نداریم».

موسوی در پایان متذکر شد: «ما ریشه برخی از این مسئله‌ها را خشک نمی‌کنیم، اما با دو تا جوان برخورد می‌کنیم که جز ایجاد بدبینی فایده‌ای ندارد». 

وی تأکید کرد: «بنده برنامه وسیع‌تری را برای این مسئله پیش‌بینی می‌کنم که می‌تواند مفید باشد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین