کد خبر: ۹۵۵۳۵
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۷

افزايش قيمت ميوه‌

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:اين افزايش قيمت در حالي صورت مي‌گيرد كه پيش از اين مسئولان وزارتخانه‌هاي بازرگاني، جهاد كشاورزي و اتحاديه‌هاي صنفي ذي‌ربط از تكافوي توليد داخلي مركبات و سيب و ذخيره‌سازي مناسب اين محصولات براي روزهاي پاياني سال خبر داده و اعلام كرده بودند اين افزايش تعرفه تأثيري در افزايش قيمت‌ها نخواهد داشت. گرچه هنوز مباحث مطرح پيرامون افزايش يا كاهش تعرفه واردات ميوه ادامه داشته و برخي از دست‌اندركاران از امكان كاهش اين تعرفه درصورت افزايش قيمت ميوه و مركبات خبر مي‌دهند اما به‌نظر مي‌رسد افزايش قيمت‌هاي كنوني ميوه و مركبات ريشه در برخي مسائل ديگر مانند ناكارآمدي نظام عرضه و نظارت بر تنظيم بازار دارد.

براساس تازه‌ترين گزارش بانك مركزي از قيمت خرده‌فروشي مواد غذايي در سطح شهر تهران، قيمت انواع ميوه در بازار افزايش يافته است. با اين روند اين روزها بسياري از ميوه‌ها كه تا چند هفته پيش، از ثبات قيمتي بيشتري برخوردار بوده‌اند با افزايش مواجه شده‌اند به‌نحوي كه هم‌اكنون قيمت برخي از ميوه‌ها مانند انار به بيش از 3 هزار و 300 تومان، خيار 900تومان و انگور به حدود 2هزار تومان افزايش يافته كه نشان از بي‌ثباتي قيمت‌ها در بازار ميوه و مركبات طي روزهاي پاياني سال دارد.

براساس اعلام بانك مركزي از متوسط قيمت خرده‌فروشي برخي مواد غذايي در سطح شهر تهران در هفته منتهي به 30بهمن‌ ماه امسال انار درجه يك با افزايش قيمت بيش از 9درصدي به بيش از 3300تومان در هر كيلو رسيده است، اين در حالي است كه قيمت انار در هفته منتهي به 23بهمن،‌ حدود 3هزار تومان بوده است. همچنين تازه‌ترين آمارهاي سازمان‌هاي مختلف مانند سازمان بازرگاني استان تهران اين قيمت‌ها را تأييد مي‌كند.

قيمت انگور نيز با رشد 12درصدي از 1700 به 1950تومان افزايش يافته است. همچنين نوع مرغوب و ممتاز انگور در ميادين ميوه و تره‌بار به 3هزار تومان و قيمت‌ انواع درجه يك و درجه دو آن نيز به هزارو800 تا 2 هزار و 500تومان رسيده است.

سيب و مركبات از جمله انواع ميوه است كه برخي مسئولان پس از تغييرات تعرفه‌اي اخير خواستار تداوم تعرفه صفر درصدي براي واردات آن شدند، اين ديدگاه‌ها در حالي مطرح مي‌شود كه در سال‌هاي گذشته صفر شدن تعرفه واردات اين محصولات تأثير مشهودي بر كاهش قيمت سيب و مركبات در بازار مصرف نداشته است.

با اين روند پرتقال تامسون كه 2هفته پيش از 800 به 980تومان افزايش يافته بود، اكنون با قيمت‌هاي متفاوت و از 990 تا هزار و 400تومان به مصرف‌كنندگان عرضه مي‌شود. همچنين قيمت انواع نارنگي پاكستاني و داخلي كه تا چندي قبل به‌ترتيب به قيمت هزار و هزار و 700تومان به مصرف‌كنندگان عرضه مي‌شد اكنون به هزار و 300 تا هزار و 800تومان افزايش يافته است.

قيمت سيب نيز كه در چند هفته گذشته روند نزولي را طي كرده و به هزار تومان در هر كيلو كاهش يافته بود اين روزها با افزايش همراه شده است، به‌نحوي كه اكنون سيب قرمز با قيمت‌هاي متفاوت هزارو 100 تا هزار و 600تومان به مردم عرضه مي‌شود. همچنين قيمت هر كيلو سيب زرد از هزار و 200 به هزارو 300تومان افزايش يافته است.

از سوي ديگر خيار كه تا چندي پيش به قيمت‌هاي 525 تا 700تومان به مصرف‌كنندگان عرضه مي‌شد اكنون به بيش از 900تومان افزايش يافته است.همچنين قيمت سيب‌زميني، پياز و گوجه فرنگي نيز كه پيش از اين افزايش قيمت حدود 12درصدي را تجربه كرده بود اكنون افزايش دوباره‌اي را شاهد بوده است به‌نحوي كه اكنون قيمت هر كيلو سيب‌زميني به 545 تومان، پياز به بيش از 750 تومان و گوجه فرنگي به حدود 700 تومان رسيده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین