کد خبر: ۱۲۸۲۱۵
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۰:۵۶

بهمنی: به وفور در بازار ارز می‌ریزیم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: همزمان با اوج گیری تقاضای کاذب در بازار دلار طی روزهای اخیر، رئیس کل بانک مرکزی از برنامه این بانک برای آغاز عرضه گسترده ارز از فردا خبر داد و گفت: آنقدر ارز به بازار می‌ریزیم تا جلوی ضرر و زیان مردم گرفته شود.

محمود بهمنی با تشریح دلایل نوسانات بازار ارز طی روزها اخیر، به ایجاد تقاضای کاذب در بازار دلار اشاره و تأکید کرد: علت اصلی این تقاضای کاذب گران شدن سکه ناشی از اجرای مالیات برارزش افزوده بوده است. 

اجازه نمی‌دهیم مردم ضرر کنند؛ از فردا به وفور در بازار ارز می‌ریزم

وی از برنامه بانک مرکزی برای عرضه گسترده ارز از فردا (شنبه) به بازار خبر داد و افزود: از فردا به شدت دلار وارد بازار می کنیم و قیمت ها را به شدت می شکنیم.

این مقام مسئول در شبکه بانکی ادامه داد: اتفاقات هفته گذشته بازار دلار به خاطر هجومی بود که از بازار سکه به سمت بازار ارز رفت.

بهمنی با بیان اینکه بانک مرکزی به هر کسی به میزان کافی از شنبه دلار پرداخت خواهد کرد، افزود: بانک مرکزی به بانک ها، صرافی های بانک ها، صرافی های مجاز و متفرقه به حد وفور دلار تزریق می کند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: برخی از هموطنان عزیز که تازه وارد بازار ارزهای خارجی به خصوص دلار می شوند با قیمت های بالا دلار می خرند و بعد یکباره با شکستن حباب قیمت ها ضرر می‌کنند.

وی تأکید کرد: بانک مرکزی به شدت نظارت خود را در بازار ارز افزایش خواهد داد.
بهمنی با ابراز نگرانی از زیان برخی مردم در اتفاقات اخیر بازار ارز و سکه، بیان کرد: اما چرا مردم باید آنقدر ضرر کنند؟ وقتی فردی طلا می خواهد به دلیل گران شدن سکه ناشی از اعمال مالیات برارزش افزوده مجبور می شود به بازار کاذب ارز روی بیاورد. 

بهتر بود نقدینگی در بازار طلا باشد تا دلار

رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: نقدینگی در جامعه وجود دارد و تا هفته گذشته این نقدینگی به سمت طلا و سکه در حرکت بود اما با اعمال مالیات برارزش افزوده دیگر تقاضایی برای این بازارها نیست.

وی ضمن اشاره به قدرت حفظ ارزش طلا و سکه، ادامه داد: قدرت ذخیره و حفظ ارزش پول در طلا خیلی بیشتر از ارز است چراکه دارای ارزش ذاتی است.

بهمنی درباره آینده قدرت دلار نیز تصریح کرد: ارزش دلار در آینده به شدت کاهش خواهد یافت چرا که دلار کاغذی و اعتباری است. 

آیا نرخ ارز واقعی می‌شود؟

خبرنگار فارس با اشاره به یکی از مصاحبه‌های تلوزیونی رئیس جمهور در ماه‌های گذشته به بهمنی گفت که آقای احمدی نژاد در این برنامه اعلام کرد از بانک مرکزی خواسته تا نرخ ارز را واقعی کند؛ رئیس جهمور البته در این مصاحبه تأکید کرد که هدف دولت واقعی کردن نرخ ارز است. اما بعد از گذشت چند ماه از اعلام این برنامه ارز همچنان در بازار دو نرخی است و هر روز نیز این اختلاف افزایش پیدا می‌کند.

بهمنی در پاسخ تأکید کرد:‌ خوشبختانه از دیروز (پنج‌شنبه) نرخ ارز حدود 10 الی 15 تومان در بازار کاهش یافت و با توجه به تمهیداتی که بانک مرکزی در نظر گرفته این نرخ‌ها از شنبه مسیر نزولی را به شدت طی خواهند کرد.

وی با بیان اینکه قیمت ارز براساس محاسبات عرضه و تقاضا، شناور و قیمت‌واقعی خود از سوی بانک مرکزی عرضه می‌شود و این معیارها نیز ثابت نیستند، گفت: ممکن است امروز دلار در بازارهای جهانی کاهش پیدا کند در این حالت بانک مرکزی بلافاصله تغییرات را در این نرخ اعمال می‌کند؛ درباره نسبت برابری سایر ارزها نیز این امر اجرا می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن تأکید براینکه امکان ثابت نگه داشتن نرخ ارز وجود ندارد، تصریح کرد:‌ اما بعضاً برخی دوستان معتقدند که ارز باید خیلی بیشتر از آن چیزی که است پایین آورده شود و مخالف این نظرات نیز عده‌ای طرفدار بالابردن قیمت ارزها هستند. 

دلارهای نفتی در راه بازار

بهمنی تأکید کرد:‌ بانک مرکزی قیمت ارز را به این وضعیت نگه نداشته است و بازار این قیمت‌ها را تعیین‌ می‌کند مضافاً اینکه باتوجه به افزایش قیمت نفت، بانک مرکزی به دلیل اینکه ناچار است پول آنرا به خزانه واریز کند ارز را به جامعه تزریق کند.

این مقام مسئول در شبکه بانکی، عرضه دلارهای نفتی در بازار را زمینه‌ساز کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی عنوان و تصریح کرد:‌ اگر بخواهیم نفت را بفروشیم و دلار را در خزانه نگه داریم دیگر این کار معنا ندارد چراکه مجلس به بانک مرکزی تأکید کرده خالص دارایی‌های خارجی نباید افزایش پیدا کند بنابراین باید درآمدهای نفتی به بازار تزریق شود.

رئیس کل بانک مرکزی تزریق درآمدهای نفتی به بازار را به منظور گشایش LC و تأمین نیازهای کشور دانست و گفت: اگر بعد از این مراحل بازهم از ذخایر دلار و ارز چیزی باقی ماند باز آنرا بانک مرکزی نگه داری می‌کند.

بهمنی گفت: اما بانک مرکزی براساس قانون که می‌گوید باید ارز به بازار ریخته و نیازها تأمین شود این کار را انجام می‌دهد و با توجه به افزایش قیمت‌ نفت در سال گذشته، بانک مرکزی امکان تزریق منابع بیشتر ارزی را داشت و این چیزی نبود که برخی معتقد بودند بانک بدون هیچ برنامه‌ای دلار را وارد بازار می‌کند.

وی با اشاره به کاهش نرخ ارز از هفته آینده در بازار داخلی درباره کاهش اختلاف قیمت رسمی و آزاد ارز نیز، افزود: حتماً قیمت دلار می‌آید پایین و اختلاف آن کم می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین