کد خبر: ۴۵۲۳۳
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۸۵ - ۲۰:۰۹

برخورد با بدحجابي، علت يا معلول؟

آفتاب‌‌نیوز :  پس از آن سردار طلایی، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ از برخورد با زنان بدحجاب در شهر تهران از اول اردیبهشت ماه خبر داد. سردار طلایی البته« بی حجابی» را تجاوز به حقوق مردم می داند و می گوید:« متاسفانه شاهدیم که برخی زنان با تجاوز به حقوق دیگران اقدام به پوشش های نامناسب و زننده و حتی در برخی موارد کشف حجاب کرده اند.»

قانون بر حجاب نظارت كند 
« الهام امین زاده» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این مورد معتقد است:« چون نظام جمهوری اسلامی با زیر بنای اسلامی مطرح شده بحث حجاب از مواردی است که قانون باید بر آن نظارت داشته باشد.»
البته اعتراض به بی حجابی محدود به نمایندگان مجلس نیست. برخی چهره های شاخص جناح راست و ائمه جمعه نیز پیش از این نسبت به رواج بدحجابی و فساد در جامعه هشدار داده بودند. سال گذشته آیت الله « سید ابوالحسن موسوی همدانی» امام جمعه شهر همدان با انتقاد از رواج بی حجابی در جامعه گفت:« دختران و زنان بدحجاب بزک کرده در خیابان های مختلف صف کشیده اند و باعث انحراف جوانان می شوند.» امام جمعه همدان نیز رواج بی حجابی را نوعی تهاجم فرهنگی با هدف نابودی دستاوردهای انقلاب و ارزش های کشور می داند. « آیت الله طباطبایی نژاد» امام جمعه اصفهان نیز با انتقاد از بی حجابی معتقد است فرهنگ سازی و مقابله با بدحجابی باید ابتدا از ادارات و ارگان ها شروع شود.
 به گفته وی سازمان ها و ارگان ها ضمن کنترل کارمندان جهت رعایت شئونات اسلامی و مقابله با پوشش تنگ و کوتاه باید در صورتی که متوجه عدم رعایت آن توسط کارمند در خارج از اداره شوند او را توبیخ کرده و بدینوسیله سطح جامعه را نیز کنترل کنند. 

جوانان زير 30 سال
دو سوم جمعیت کشور را جوانان زیر 30 سال تشکیل
 می دهند که 60 درصد آنها دانشگاهی و دختر هستند. به نظر می رسد زنان جامعه امروز ایران پیش از هر زمانی منتقد و در پی دستیابی به حقوق برابر با مردان هستند.« هاله انوری» از فعالان سیاسی نیز معتقد است:« رویکرد کلی در جامعه امروز ایران، حرکت در جهت اصلاحات بوده و این قبیل محدودیت ها مانند گذاشتن یک سنگ کوچک در برابر یک سیلاب بزرگ است.» هر از چندگاهی وقایع جنایی نیز دستمایه سخن از بدحجابی می گردد.
سعید حنایی قاتل مشهور زنان هنگامی که خود را در چنگال عدالت دید بدون اظهار پشیمانی از عملکردش گفت:« با این کارم قصد داشتم چنان ترسی در میان زنان و دختران بدحجاب ایجاد کنم که آنها هرگز جرات نداشته باشند با لباس ها و آرایش های مبتذل وارد خیابان و اماکن عمومی شوند.» 

برخوردهای قهری
برخورد با بی حجابی و بدحجابی علیرغم تاکیدهایی که بر لزوم کار فرهنگی پیش از برخورد قاطع می شود، در نهایت معمولا به برخورد قهری می انجامد که با توجه به جوان بودن دو سوم جمعیت ایران، تامل بیشتری لازم دارد. محمد تقی رهبر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، معتقد است در این باره هم باید کار فرهنگی و ارشادی و اطلاع رسانی شود و هم برخورد عملی و اجرایی.
 محمد تقی رهبر اما معتقد است برخوردها باید ابتدا از ادارات، مدارس و دانشگاه ها شروع شود و بعد به کل جامعه تسری یابد. 

اشکالات قانونی
از سویی دیگر به نظر می رسد کاستی های موجود در قانون نیز خود مزید علت شده است. اگرچه برای عدم رعایت «پوشش شرعی» مجازات هایی پیش بینی شده اما تعریف ویژگی های این پوشش هنوز نامشخص است. در تبصره ماده 638 قانون مجازات اسلامی برای زنانی که بدون «حجاب شرعی» در معابر و انظار عمومی ظاهر می شوند مجازات هایی در نظر گرفته شده اما تعریف دقیق پوشش شرعی هنوز برای جوانان روشن نیست. چطور می توان تعریف دقیقی از پوشش اسلامی ارائه نداد و بعد از جوانان انتظار داشت پوشش اسلامی را رعایت کنند؟ عدم تعریف دقیق از «پوشش اسلامی» در نهایت به مثال معروف «هر کسی از ظن خود شد یار من» منتهی خواهد شد. 

آغاز برخوردها
در این میان، پیش بینی می شد با روی کار آمدن دولت جدیدی که شعار «اصولگرایی» سر می دهد، برخورد با پدیده هایی چون بدحجابی افزایش یابد. اما احمدی نژاد در همان ایام انتخابات هم این مسأله را تأیید نکرد. چنانکه این پوستر معروف رئیس جمهور هنوز از اذهان عمومی پاک نشده که: «جوانان ما با هر لباس و مد مو که باشند، عزیزان ما و سرمایه های این مملکت هستند و باید با آنان با ملاطفت برخورد کرد». این در حالیست که جریان هایی چون انصار حزب الله که از حامیان رئیس جمهور هستند، نارضایتی خود را در این باره اعلام کرده اند. 

به هر حال، تا اول اردیبهشت و زمان وعده سردار طلایی چند روزی باقی است اما برخی شنیده ها از آغاز برخورد با فروشندگان لباس های زنانه و مانتو حکایت دارد.
برخوردهایی که البته در سال های پیش هم انجام شد و نتیجه 
ای در برنداشت. 

اهمیت روش های فرهنگی
«اکرم مصوری منش» ‌نماینده مردم اصفهان در مجلس ششم در این باره می گوید:‌«اگر نظام ما بخواهد حجاب را توجیه کند و آن را جا بیندازد، روش القای آن زور نیست و باید آموزش داده شود.»
این عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت در گفت‌وگو با خبرنگار آفتاب، با تأکید بر اینکه «قوه قهریه در مورد حجاب مفید نبوده»، می گوید: «برخوردهای قهری در بعضی جاها دختران را جری کرده است.» نماینده مردم اصفهان در مجلس ششم به روش های فرهنگی و آموزشی از طریق صدا و سیما و نیروی انتظامی در برخورد با بدحجابی معتقد است و می گوید:‌ «قطعا روش های قهریه نتیجه عکس برای حکومت و نظام و جامعه دارد.»
آنچه مسلم است جوانان سرمایه ای هستند که هر ملتی با استفاده از این سرمایه می تواند پله های ترقی و پیشرفت را سریع تر بپیماید. 

از صحبت های کارشناسان اینطور بر می آید که فرهنگ سازی و آگاه سازی جامعه بهترین راه مواجهه با پدیده هایی با گستردگی بدحجابی است. در کمتر جامعه ای در دنیا پوشش دغدغه اصلی است و ایران در این مورد از اندک استثناهاست.
تابستان نزدیک است. آیا تابستان امسال شاهد رویارویی پلیس و جوانان خواهیم بود؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۸۶/۱۱/۱۶
0
0
چي بگم والا
ناشناس
|
Iraq
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
0
0
فرهنگ سازی وتوجیه دقیق بدون تعصبات شخصی می تواند موثر باشد .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین