کد خبر: ۱۰۸۰۹۱
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۸۹ - ۲۱:۵۱
آفتاب: رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری وضعیت دانشگاه‌های برتر دنیا در 5 حوزه را تشریح کرد و گفت: نظام رتبه‌بندی QS دانشگاه‌ها را در 5 حوزه هنرها و علوم انسانی، علوم زیستی و پزشکی، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و تکنولوژی و مهندسی بررسی کرده است. 

جعفر مهراد با بیان اینکه نظام رتبه‌بندی QS که هر سال رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان را با معیارهای خاص خود انجام می‌دهد علاوه‌بر ارائه و معرفی 200 دانشگاه تراز اول، دانشگاه‌ها را بر‌حسب رشته‌‌های موضوعی نیز رتبه‌بندی می‌کند، گفت: این نظام رشته‌ها را به 5 حوزه یعنی هنرها و علوم انسانی، علوم زیستی و پزشکی، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و تکنولوژی و مهندسی تقسیم‌بندی کرده است. 

رشته‌های هنر و علوم انسانی 

وی اظهار داشت: در رتبه‌بندی سال 2010 در حوزه هنرها و علوم انسانی 100 دانشگاه برتر جهان معرفی شدند. در حوزه هنرها و علوم انسانی از بین 10 دانشگاه برتر جهان دو دانشگاه به انگلستان و 8 دانشگاه به ایالات متحده آمریکا تعلق دارد. 

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری گفت: در این رشته‌ها دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج در سال 2010 به ترتیب در جایگاه اول و دوم و دانشگاه‌های هاروارد، برکلی، ییل، پرینستون، یو سی ال ا، استنفورد، شیکاگو و کلمبیا در رتبه‌های مشترک سوم و چهارم قرار دارند. 

وی اظهار داشت: امتیاز دانشگاه آکسفورد 100 و امتیاز دانشگاه‌های نهم و دهم یعنی شیکاگو و کلمبیا هر کدام 66 است. در سال 2009 میلادی دانشگاه هاروارد رتبه نخست و دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را کسب کرده بودند. از کشور کانادا، دانشگاه تورنتو در جایگاه 11 و از کشور فرانسه دانشگاه سوربن- پاریس در جایگاه 13 قرار دارد. دانشگاه سوربن با 8 پله صعود مقام خود را از 21 در سال 2009 میلادی به رتبه 13 میلادی ارتقاء داده است. 

مهراد گفت: از منطقه آسیا و اقیانوسیه دانشگاه ملی استرالیا و دانشگاه ملبورن در بین 30 دانشگاه برتر حوزه هنرها و علوم انسانی که در سال 2009 میلادی به ترتیب رتبه‌های 12 و 17 را به‌دست آورده بودند در سال 2010 میلادی به ترتیب به رتبه‌های 17 و 19 نزول پیدا کرده و دانشگاه توکیو در ژاپن نیز از رتبه 13 در سال 2009 به رتبه 20 در سال 2010 میلادی سقوط کرده است. 

وی اظهار داشت: دانشگاه ملی سنگاپور رتبه 23 خود را همچنان حفظ کرده است. از جمهوری خلق چین تنها دانشگاه پکن در رتبه 24 نشسته است که جایگاه آن در سال 2009میلادی 16 بود. کل امتیازی که این دانشگاه در حوزه هنرها و علوم انسانی به دست آورده است 48 است. امتیاز دانشگاه ملی سنگاپور نیز از مجموع 100 امتیاز 50 است. 

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری اظهار داشت: تعدادی از دانشگاه‌ها در این رشته‌ها در رتبه‌بندی سال 2010 وضعیت خود را بهبود بخشیده‌اند. به عنوان مثال دانشگاه بارسلون در اسپانیا از رتبه 158 به 95، کوئین مری دانشگاه لندن از رتبه 165 به 96، دانشگاه ایالتی لومونوسف مسکو از رتبه 153 به 98 و دانشگاه پتیسبورگ در آمریکا از رتبه 120 به 99 ارتقا یافته‌اند. دانشگاه‌های پتیسبورگ (آمریکا) و شفیلد (انگلستان) مشترکاً به رتبه 99 دست یافته‌اند. امتیازی که این دو دانشگاه از مجموع امتیاز 100 به دست آورده‌اند 27 است که تفاوت فاحش و قابل ملاحظه‌ای را با رتبه‌های 10 دانشگاه برتر جهان در حوزه هنرها و علوم انسانی نشان می‌دهد. 

رشته‌های علوم زیستی و پزشکی 

وی با تشریح وضعیت رتبه‌های دانشگاه‌ها در رشته‌های علوم زیستی و پزشکی گفت: دانشگاه هاروارد در این رشته‌ها براساس معیارهای رتبه‌بندی QS رتبه اول و دانشگاه‌های کمبریج و آکسفورد به ترتیب با کسب 92 و 82 امتیاز در جایگاه دوم و سوم قرار گرفته‌اند. 

مهراد اظهار داشت: دانشگاه توکیو از منطقه آسیا و اقیانوسیه در این حوزه دارای رتبه ششم است که نسبت به سال 2009 میلادی یک پله صعود کرده است. امتیاز این دانشگاه از مجموعه امتیاز 100، 66 است که با دانشگاه جان هاپکینز در ایالات متحده برابری می‌کند. همچنین در بین 10 دانشگاه برتر جهان در رشته علوم زیستی و پزشکی شش دانشگاه به آمریکا تعلق دارد از منطقه آسیا و اقیانوسیه دانشگاه ملبورن استرالیا (رتبه 14)، دانشگاه کیوتو در ژاپن (رتبه 18)، دانشگاه سیدنی (رتبه 19) و دانشگاه پکن (رتبه 21) را در بین 30 دانشگاه تراز اول جهان از آن خود کرده‌اند. 

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری گفت: رتبه این دانشگاه‌ها در سال 2009 میلادی به ترتیب 13، 13 و 19 بود. دانشگاه تورنتو کانادا از منطقه آمریکای شمالی که در سال 2009 رتبه 11 را به خود اختصاص داده بود در سال 2010 به رتبه 16 نزول پیدا کرده است. 

وی اظهار داشت: دانشگاه کارولینکا در سوئد در بین 30 دانشگاه برتر جهان با رتبه 23 دیده می‌شود از مجموع 100 امتیاز این دانشگاه 46 است. در این حوزه نیز تعدادی از دانشگاه‌ها وضعیت آموزشی و پژوهشی خود را توسعه داده و به رتبه‌های برتر صعود کرده‌اند: دانشگاه یون سای در کره جنوبی از رتبه 104 به 89، دانشگاه علوم ژاپن از رتبه 173 به 93، دانشگاه اراسموس روتردام در هلند از رتبه 132 به 93، کوئین مری دانشگاه لندن از رتبه 168 به رتبه 97، دانشگاه ایالتی لومونوسف مسکو از رتبه 187 به 98 و دانشگاه‌های نیوکاسل (انگلستان) و استکهلم (سوئد) از رتبه‌های 152 و 144 هر کدام به رتبه 100 تغییر مرتبه مثبت داده‌اند. 

مهراد اضافه کرد: بررسی بیشتر این رتبه‌بندی بر عکس مورد فوق را نیز نشان می‌دهد. مثلاً‌ دانشگاه بریستول (انگلستان) که در سال 2009 میلادی دارای رتبه 53 جهان در حوزه علوم زیستی و پزشکی بود در سال 2010 میلادی به رتبه 70 نزول پیدا کرده است. دانشگاه فودان در چین و دانشگاه پی یر و ماری کوری در فرانسه نیز وضعیت مشابهی دارند این دو دانشگاه به ترتیب از رتبه‌های 59 و 66 در سال 2009 میلادی به رتبه‌های 69 و 71 تنزل یافته‌اند. 

رشته‌های علوم طبیعی 

وی با اشاره به وضعیت رتبه دانشگاه‌ها در رشته‌های علوم طبیعی گفت: در علوم طبیعی دانشگاه کمبریج انگستان رتبه اول را از آن خود کرده است جایگاه دانشگاه هاروارد، آکسفورد (انگلستان)، ام آی تی، برکلی، استنفورد، پرینستون، انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا، دانشگاه توکیو و انستیتو تکنولوژی فدرال سوئیس به ترتیب دوم تا دهم است و فاصله امتیاز رتبه دهم ( با 68 امتیاز) با رتبه اول (با 100 امتیاز) در خور تامل است.
 
رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری اضافه کرد: دانشگاه آکسفورد و دانشگاه استنفورد در سال 2009 میلادی دارای رتبه‌های 5 و 9 بودند دومین دانشگاه ژاپن یعنی کیوتو رتبه 13 را به‌دست آورده است و دانشگاه تورنتو همچنان جایگاه 14 را حفظ کرده است. دومین دانشگاه کانادا با امتیاز 52 یعنی دانشگاه بریتیش کلمبیا به رتبه 18 نایل شده است. 

وی اظهار داشت: رتبه دانشگاه پکن در حوزه علوم طبیعی 21 است دانشگاه پی‌یر و ماری کوری فرانسه در سال‌های 2009 و 2010 همچنان 22 است. دانشگاه Ruprecht- Karls- Universitat Heidlbergنخستین دانشگاه آلمان به 13 پله صعود از رتبه 37 به 24 ارتقا یافته است. وضعیت دانشگاه ماکس میلانز در مونیخ جالب توجه است. 

مهراد افزود: این دانشگاه که دومین دانشگاه برتر آلمان در بین 30 دانشگاه ممتاز جهان در حوزه علوم طبیعی است از رتبه 43 به 25 صعود کرده است. دانشگاه ملی سنگاپور بعد از ژاپن و چین سومین کشور آسیا و اقیانوسیه است که مقام 25 را به‌دست آورده است. دانشگاه ایالتی لومونوسف مسکو در روسیه با یک پله صعود مقام 29 جهان را حفظ کرده است. از مجموع 50 دانشگاه تراز اول جهان در رشته علوم طبیعی 16 دانشگاه به آمریکا تعلق دارد. در بین 50 دانشگاه نخست رتبه بندی QSکشورهای ایتالیا (دانشگاه ساچی‌نزا در رم با رتبه 30)، کره جنوبی (دانشگاه ملی سئول با رتبه 38) دانمارک (کپنهاگ با رتبه 47) هلند (دانشگاه اوتریخت با رتبه 48) و سوئیس (دانشگاه ای پی اف ال با رتبه 49) بعد از کشورها و دانشگاه‌هایی که نام آنها پیشتر بیان شد از همه شاخص‌ترند. 

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری گفت: دانشگاه ملی تایوان با کسب رتبه 50 امتیازی برابر با 35 از مجموع 100 امتیاز را به خود اختصاص داده است. در حوزه علوم طبیعی نیز برخی از دانشگاه‌ها با اصلاح روش‌های آموزشی و ایجاد تغییر در برنامه‌‌های پژوهشی جایگاه خود را به گونه‌ای مثبت تغییر داده‌اند. دانشگاه کارلسروهه با رتبه 155 در سال 2009 به رتبه 78، دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا با رتبه 100 به رتبه 79، دانشگاه نورث وسترن در آمریکا با رتبه 136 به رتبه 86، دانشگاه بلونا در ایتایا با رتبه 107 به رتبه 90، دانشگاه چینی هنگ کنگ با رتبه 105 به رتبه 91، دانشگاه دورهام در انگلستان را رتبه 145 به رتبه 95، دانشگاه‌های گرونوبل و استراسبورگ در فرانسه و دانشگاه‌هامبورگ در آلمان ترتیب با رتبه 119، 140 و 168 در 2009 هر کدام به رتبه‌های 95، 95 و 98 ارتقا پیدا کرده‌اند. 

وی اظهار داشت: مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن در انگلستان رتبه‌های 2 تا 4 را در رشته‌های علوم طبیعی به خود اختصاص داده‌اند دانشگاه‌های برکلی، استنفورد، شیکاگو ییل، کلمبیا و پرینستون به ترتیب با کسب امتیازات 84، 81، 74، 73، 69 و 67 رتبه‌های پنجم تا دهم را از آن خود کرده‌اند. 

مهراد افزود: از منطقه آسیا و اقیانوسیه دانشگاه ملی استرالیا با امتیاز 61، دانشگاه ملی سنگاپور با امتیاز 56 و دانشگاه توکیو با امتیاز 54 به ترتیب رتبه‌های 13، 16 و 20 را به دست آورده‌اند. در بین 20 دانشگاه تراز اول جهان دانشگاه‌های تورنتو و بریتیش کلمبیا در کانادا با رتبه‌های 17 و 18 قابل توجه‌اند. 

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری گفت: دانشگاه پکن جای خود را از رتبه 21 در سال 2009 به رتبه 23 در سال 2010 میلادی داده است دانشگاه‌های ملبورن و سیدنی در استرالیا در حوزه علوم اجتماعی به ترتیب رتبه‌های 21 و30 را کسب کرده‌اند. 

وی افزود: دانشگاه آمستردام تنها دانشگاه هلند است که در بین 50 دانشگاه تراز اول جهان همچنان جایگاه 32 خود را در سال‌های 2009 و 2010 میلادی حفظ کرده است. دانشگاه هنگ‌کنگ در این رتبه‌بندی به مرتبه 35 نایل شده است و دانشگاه پاریس 1 با رتبه 37، دانشگاه آکلند در نیوزیلند با رتبه 38، دانشگاه لودویک ماکس میلانز در مونیخ با رتبه 40، دانشگاه ملی سئول را رتبه 42، دانشگاه چینی هنگ‌هنگ با رتبه 43 و دانشگاه بازرگانی لیوجی بوچونی در ایتالیا با رتبه 48 در رشته‌های علوم اجتماعی در گروه 50 دانشگاه برتر جهان قرار دارند. 

مهراد اظهار داشت: در بین 100 دانشگاه برتر جهان در رتبه‌بندی QSدانشگاه‌های ایالتی اوهایو در آمریکا، HECپاریس، مدرسه مطالعات شرق و آفریقا در لندن، دانشگاه استکهلم در سوئد، دانشگاه اندونزی و انستیتو تکنولوژی فدرال سوئیس به ترتیب با کسب رتبه‌های 111، 122، 112، 114، 102 و 143 در سال 2009 میلادی به رتبه‌های برتر 88، 89، 91، 92، 95 و 96 ارتقا یافته‌اند. 

وی گفت: نام دانشگاه اندونزی از مجموع کشورهای اسلامی و در حال توسعه در بین 100 دانشگاه برتر جهان در حوزه علوم اجتماعی قابل توجه است این دانشگاه از مجموع امتیاز 100 موفق به کسب امتیاز 27 شده است. 

رشته فناوری و مهندسی 

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی گفت: ام‌آی‌تی که از نظر اندازه جزو دانشگاه‌های متوسط است، رتبه اول فناوری و مهندسی سال 2010 میلادی را به خود اختصاص داده است. رتبه‌های دوم و سوم به دانشگاه‌های استنفورد و برکلی مربوط است. 

وی افزود: دانشگاه کمبریج انگلستان موفق به حفظ رتبه خود در جایگاه 4 شده است و امپریال کالج لندن و دانشگاه توکیو به ترتیب دارای رتبه‌های 6 و 7 هستند انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا، انستیتوتکنولوژی فدرال سوئیس، دانشگاه ملی سنگاپور و دانشگاه آکسفورد انگلستان به ترتیب در جایگاه 5، 8، 9 و 10 رتبه بندی شده‌اند. 

مهراد گفت: دانشگاه شینگهوا در چین دارای رتبه 11 است. دانشگاه‌های کارینگی ملون و انستیتو تکنولوژی جورجیا در آمریکا، دانشگاه تورنتو، دانشگاه لس‌آنجس در کالیفرنیا، دانشگاه ایلینوی، دانشگاه کیوتو در ژاپن، دانشگاه تکنولوژی دلفت در هلند، کورنل و میشیگان در آمریکا به ترتیب موفق به کسب رتبه‌های 12 تا 20 دانشگاه‌های برتر جهان شده‌اند. 

وی اظهار داشت: فاصله امتیاز دانشگاه میشیگان با 46 امتیاز با ام آی‌ تی با 100 امتیاز 54 امتیاز است. انستیتو علوم و تکنولوژی پیشرفته کره‌جنوبی و دانشگاه علوم و تکنولوژی هنگ کنگ با کسب 44 و 43 امتیاز به ترتیب در جایگاه 24 و 26 قرار دارند. دانشگاه مک گیل و دانشگاه بریتیش کلمبیا دومین و سومین دانشگاه کانادا است که در تکنولوژی مهندسی به کسب رتبه‌های 29 و 30 موفق شده است. 

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری گفت: پلی‌تکنیک EPFL در سوئیس، دانشگاه ملبورن در استرالیا، دانشگاه پکن، پاریس TECHدر فرانسه، دانشگاه تکنولوژی مونیخ، دانشگاه تکنولوژی ناینانگ در سنگاپور، دانشگاه ملی سئول، RWTHدر آخن آلمان و واترلو در کانادا به ترتیب رتبه‌های جهانی 31 تا 40 را در رشته‌های فنی و مهندسی به‌دست آورده‌اند. 

وی با بیان اینکه جابجایی‌های در خور توجهی در رتبه‌های سال 2009 و 2010 رشته‌های فنی و مهندسی صورت گرفته است، گفت: دانشگاه منچستر از رتبه 38 به 25، دانشگاه تگزاس در آستین از رتبه 36 به 27، دانشگاه پوردو در آمریکا از رتبه 37 به 28، پلی تکنیک EPFL از رتبه 44 به 31 و RWTH در آخن آلمان از رتبه 57 به 39 ارتقا یافته‌اند. 

مهراد گفت: انستیتو تکنولوژی هند در بمبئی و انستیتو تکنولوژی هند در دهلی به ترتیب با کسب 35 و 33 امتیاز در جایگاه 47 و 52 جهان در حوزه‌های فنی مهندسی قرار دارند. صعود دانشگاه‌های شیکاگو با رتبه 113، لومونوسف مسکو با رتبه 143، دانشگاه مریلند، کالج پارک با رتبه 101 و کالج ترتینیتی دوبلین در ایرلند با رتبه 122 به مرتبه‌های 86، 96، 96 و 99 جهانی حاکی از تلاش این دانشگاه‌ها در نیل به رتبه‌های برتر جهانی در آموزش عالی‌اند.
برچسب ها: دانشگاه ، جهان ، رتبه
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: