کد خبر: ۱۳۸۳۵۰
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۰ - ۰۰:۰۵

گاردین مدعی شد: برنامه‌ریزی آمریکا و بریتانیا برای حمله به ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بعد از اینکه روزنامه نیویورک‌تایمز با اشاره به آغاز طرح خروج نظامیان آمریکایی از عراق، از برنامه‌های جدید ایالات متحده برای حفظ حضور نظامی در منطقه خلیج‌فارس خبر داد، روزنامه گاردین چاپ بریتانیا نیز در مطلبی به قلم نیک هاپکینز از برنامه‌ریزی آمریکا و بریتانیا برای حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران خبر داده است. 

گاردین مدعی شد: آمریکا ممکن است ظرف یک سال آینده تاسیسات هسته‌ای ایران را از هوا و دریا مورد حمله قرار دهد. دولت بریتانیا هم معتقد است که در صورت چنین حمله‌ای به تاسیسات ایران، بریتانیا نیز باید از اقدام آمریکا حمایت کرده و حتی در آن مشارکت کند. 

پیشتر نیز روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت که پس از خروج از عراق دولت باراک اوباما برنامه‌هایی را برای افزایش حضور نظامی آمریکا در خلیج‌فارس تدوین کرده است. 

علاوه بر آن، دولت آمریکا مذاکراتی را نیز با شش عضو شورای همکاری خلیج فارس شامل عربستان، قطر، کویت، بحرین، امارت و عمان با هدف افزایش تبادلات نظامی و همچنین ایجاد یک "ساختار امنیتی جدید" برای خلیج‌فارس انجام داده است.

اکنون روزنامه گاردین می‌نویسد: مقامات دولتی بریتانیا می‌گویند با آنکه آمریکا توانایی اقدام نظامی علیه ایران به تنهایی را دارد، اما بریتانیا خود را برای کمک به این حمله آماده می‌کند، هرچند در میان جناح‌های دولت ائتلافی دیوید کامرون، نخست‌وزیر، نگاه‌های متضادی در این رابطه وجود دارد. 

گاردین در مقاله خود آورده که گفت‌و‌گوهایی با شماری از مقامات سیاسی و نظامی در وایت‌‌هال، مقر دولت بریتانیا، انجام داده است چرا که پس از تحولات اخیر در منطقه خاورمیانه و لیبی، بار دیگر ایران و برنامه هسته‌ای‌اش در مرکز توجهات قرار گرفته است. 

یک مقام وایت‌هال به گاردین گفته ایران "به شکل شگفت‌آوری" در مقابل فشارهای تحریمی و دیگر فشارها مقاومت کرده است.

گاردین بر اساس مصاحبه‌هایی که انجام داده می‌نویسد که ایران توانسته حمله ویروس استاکس‌نت به برنامه هسته‌ای‌اش را محدود و سپس جبران کند. 

 به نوشته گاردین؛ این ویروس ظاهراً توسط آمریکا و اسرائیل برای متوقف‌کردن برنامه غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران طراحی و بکار گرفته شده است. 

این مقام بریتانیایی به گاردین گفته: "ما فکر می‌کردیم این حمله تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌روی آمریکا اتفاق نخواهد افتاد اما اکنون مطمئن نیستیم. پرزیدنت اوباما باید تصمیم بزرگی بگیرد چون وی نمی‌خواهد در آستانه انتخابات دست به چنین اقدامی بزند". 

گاردین نوشته: وزارت دفاع بریتانیا تیم ویژه‌ای برای بررسی حمله به ایران دارد. به گاردین گفته شده که هرگونه حمله به ایران، اقدامی عمدتاً هوایی خواهد بود که نیروی دریایی هم با استفاده از موشک‌های تاماهاوک با برد ۸۰۰ مایلی تا اندازه‌ای در آن دخیل خواهد بود. برنامه‌ریزان چنین حمله‌‌ای معتقدند ممکن است "شمار کوچکی از نیروهای ویژه" هم در این عملیات شرکت کنند اما برنامه‌ای برای حمله زمینی در نظر گرفته نشده است. در این اقدام، نیروی هوایی بریتانیا هم می‌تواند در میان سایر گزینه‌ها، در زمینه سوخت‌گیری هوایی و عملیات تجسس موثر باشد. 

این مقام وزارت دفاع بریتانیا به گاردین گفته است "دولت بریتانیا معتقد به پیگیری رویکردی دوگانه است که استراتژی اعمال فشار و دیپلماسی را با هم داشته باشد. ما خواهان یک راه‌حل مبتنی بر مذاکره (با ایران) هستیم، اما تمامی گزینه‌ها باید روی میز باشند".

به نوشته گاردین؛ اسرائیل به آمریکا هشدار داده است که اقدام نظامی علیه ایران نباید آنقدر به تاخیر بیفتد تا دیر شده و زمان از دست برود. 

سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز در حاشیه مراسم افتتاحیه نمایشگاه فرهنگی سیاسی «هجوم پنهان»، درجمع خبرنگاران گفت: ‌ما به عنوان دستگاه‌های نظامی تهدید را هر‌چند با احتمال کم و دور باشد، تهدید قطعی می‌دانیم و در کمال آمادگی و با تجهیزات درست آماده‌ایم تا هر نوع اشتباه را آنچنان تنبیه کنیم که از انجام آن متعجب شوند.

به گزارش فارس، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه درخصوص تهدید نظامی ایران از سوی رژیم صهیونیستی و حمایت آمریکا از آن اظهار داشت: آمریکا می‌داند که حمله نظامی رژیم صهیونیستی به ایران علاوه بر این رژیم خود آمریکا را هم دچار خسارات جدی خواهد کرد و فعلاً برای حفظ ظاهر این موضع را می‌گیرند.

وی همچنین با اشاره به وضعیت فعلی سوریه، خاطرنشان کرد: استفاده از مدل لیبی برای ترساندن حاکمیت سوریه برای این است تا سوریه را به موضع پایین‌تری بکشند نه اینکه قادرند الگوی لیبی را در سوریه پیاده کنند. اگر جبهه مقابله با رژیم اشغالگر قدس را بشکنند همه مسلمانان شورش خواهند کرد و بنابراین نه آمریکایی باقی می‌ماند نه رژیم صهیونیستی.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین