کد خبر: ۶۳۶۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۰

عراق: ایران هواپیماهای ما را پس بدهد!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: فرمانده نیروی هوایی عراق خواستار آن شده است که ایران هواپیماهای جنگی متعلق به آن کشور را که از زمان جنگ خلیج‌فارس در سال 1991 در کشورمان هستند به بغداد بازگرداند، هر چند که به عقیده وی ممکن است برخی از این هواپیماها کاملا از رده‌خارج باشند.

به گزارش خبرگزاری رویتر، ژنرال کمال‌ البرزنجی روز یکشنبه در بغداد گفت: «تاکنون هیچ هواپیمایی از جانب ایران عودت داده‌ نشده‌است، ولی من نسبت به استرداد آنها خوشبین هستم». وی در عین‌حال خاطرنشان ساخت که با گذشت شانزده‌سال از پایان جنگ خلیج فارس بسیاری از این هواپیما احتمالا خارج از رده عملیاتی هستند. 

برزنجی افزود که نمی‌تواند کار زیادی برای بازگرداندن این هواپیماها انجام دهد و این امر نهایتا به عهده رهبران سیاسی کشور خواهد بود. وی همچنین به خبرنگاران گفت که نیروی هوایی عراق به‌زودی انجام ماموریت‌های رزمی را از سر می‌گیرد.

بنا به گزارش رویتر نیروی هوایی عراق در آستانه اشغال کویت دارای بیش از 750 فروند هواپیمای جنگی روسی و فرانسوی بود و از این لحاظ ششمین نیروی هوایی بزرگ جهان محسوب می‌شد، اما در طول جنگ خلیج فارس و نیز تهاجم منجر به سقوط حکومت صدام در سال 2003 تقریبا تمامی این هواپیماها نابود شدند.

فرمانده نیروی هوایی عراق با ذکر این نکته که ارتش این کشور هم‌اینک تنها 45 فروند هواپیمای لجستیک و جاسوسی در اختیار دارد خاطرنشان ساخت که اکنون حتی یک فروند هواپیمای جنگی قابل پرواز در اختیار این نیرو نیست. 

برزنجی در ادامه خاطرنشان ساخت که خلبانان سابق ارتش عراق ستون فقرات احیای نیروی هوایی این کشور خواهند بود، با این‌حال به گفته وی مربیان آمریکایی کار آموزش خلبانان جدید را آغاز کرده‌اند.

در طول تهاجم 40 روزه نیروهای متحدین علیه حکومت صدام در سال 1991 که به منظور آزادسازی کویت صورت گرفت دهها فروند هواپیمای نیروی هوایی عراق برای گریز از رویارویی‌های مرگبار با هواپیماهای آمریکایی و انگلیسی به حریم هوایی ایران پناه آوردند. روابط سرد دو کشور در دوران حکومت صدام نیز باعث شد تا تهران از استراداد این هواپیماها به دولت عراق خودداری کند. این‌در حالی است که هنوز هیچ گزارش رسمی تائید شده‌ای درباره تعداد هواپیماهای عراقی که در طول جنگ خلیج فارس به ایران گریختند وجود منتشر نشده‌است.

گفتنی است برزنجی که یک خلبان بازنشسته ارتش عراق است از سال گذشته ماموریت یافت تا با کمک مستشاران آمریکایی نیروی هوایی این کشور را که از سال 2003 عملا به تاریخ پیوسته دوباره احیاءکند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
0
4
اول خسارت جنگ ما رابدهيد بعد ياوه گويي كنيد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
1
2
وقتی قرار است نیروی هوایی عراق توسط امریکا تجهیز شود ، دیگر اشقالهای روسی و ... مثل میگ21 سوخو22، سوخو24و.. به چه دردی میخورد ! قول میدهم اگه حتی 10 فروند از هواپیماهای حتی دهه 70 میلادی از رده خارج امریکایی مثل اف5 را به ما بدهند ، حاضریم انها را پس بدهیم .واقعا فرمانده نیروی هوایی عراق که در حال خرید اف16 میباشد یه چه دلیل چنین خواسته ای را مطرح کرده؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین