کد خبر: ۹۸۴۷۰
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۱

زمان معرفی رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بابک نگاهداری معاون شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مهلت زمان دانشگاه آزاد برای معرفی ریاست جدید این دانشگاه به شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: از زمانی که اساسنامه ابلاغ و به دست مسئولان دانشگاه آزاد می‌رسد هیأت امنای این دانشگاه فرصت دارند تشکیل جلسه بدهند و پس از یک ماه از تشکیل جلسه رسمی هیأت امنا باید رئیس جدید را به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کنند.

وی همچنین درباره حذف یکی از افراد هیأت موسس دانشگاه آزاد در لیست اساسنامه ابلاغی این دانشگاه با تاکید بر اینکه کسی حذف نشده است گفت: هنوز یکی از افراد انتخاب نشده و نفر نهم قرار است انتخاب و در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای نهایی شدن این فرد رأی ‌گیری شود.

معاون شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: البته تا این لحظه نفر نهم مشخص نشده و کسی نیز مطرح نیست.

وی افزود: در هر حال مشخص نشدن نفر نهم مشکلی را برای تشکیل جلسه هیأت موسس دانشگاه آزاد اسلامی به‌وجود نمی‌آورد.

نگاهداری اظهار داشت: هیأت نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئول نظارت بر اجرای مصوبات شورا خواهد بود.

بر اساس اساسنامه ابلاغ شده از سوی احمدی‌نژاد هیأت مؤسس دانشگاه آزاد مرکب از 9 نفر شامل آقایان: اکبر هاشمی رفسنجانی، سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی، عبدالله جاسبی، علی‌اکبر ولایتی، حسن حبیبی، سیدحسن خمینی، محسن قمی و حمید میرزاده است و چنانچه اعضاء هیأت مؤسس به علل مختلف مانند فوت، استعفاء ، بیماری، برکناری، ناتوانی و یا هر علت دیگر به 6 نفر کاهش یابد، هیئت مؤسس می‌باید افراد جایگزین به تعداد مورد نیاز را ظرف مدت 3 ماه برای عضویت در هیأت مؤسس به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کند.

اساسنامه ابلاغی دانشگاه آزاد تاکید کرده که 9 نفر عضو هیأت موسس هستند اما اسامی 8 نفر را ذکر کرده است که همین امر سبب شد رسانه‌های غیررسمی بر حذف نام یک نفر از هیأت موسس دانشگاه آزاد تاکید کنند در حالی که بابک نگاهداری این موضوع را تکذیب می‌کند. 

برخی از رسانه‌های خبری از حذف نام میرحسین موسوی از این هیأت خبر داده بودند.

اساسنامه جدید دانشگاه آزاد به تصویب رسیده و برای اجرا از سوی محمود احمدی‌مژاد ابلاغ شده است که در آن تکلیف سه مورد اموال دانشگاه، ریاست دانشگاه و هیأت موسس و هیأت امنا مشخص شده است.

در مورد اموال دانشگاه آزاد ماده 5 اساسنامه اشعار می دارد: "همچنین دانشگاه مؤسسه‌ای است عمومی و غیردولتی و اموال آن به عنوان اموال عمومی محسوب می‌شود. هیچ یک از اعضای هیئت مؤسس، هیأت امناء، مدیران و دیگر ارکان و مسئولین دانشگاه هیچ‌گونه حق مالکیت و حق انتفاع شخصی از اموال مزبور را ندارند و اموال و منافع مزبور منحصراً با رعایت مفاد این اساسنامه و مقررات حاکم و با رعایت مصلحت دانشگاه، صرف هزینه‌ها و پیشرفت و توسعة فعالیت‌های دانشگاه خواهد شد."

در مورد ریاست دانشگاه آزاد اسلامی نیز که یکی از بحث برانگیزترین مباحث مطرح بود و هیچ زمان مشخصی برای شروع و پایان ریاست دکتر عبدالله جاسبی مشخص نبود نیز اساسنامه جدید در ماده 13 تاکید کرده است: اداره امور دانشگاه با رئیس دانشگاه است که به پیشنهاد هیأت امناء و تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی و حکم رئیس هیأت امناء برای مدت 4 سال منصوب می‌شود.
 
بنابر تبصره یک این ماده پذیرش استعفا و یا عزل رئیس دانشگاه پس از تصویب هیئت امناء با حکم رئیس هیأت امناء خواهد بود. همچنین در صورتی که بیش از دو سوم اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی قائل به فقدان صلاحیت رئیس دانشگاه باشند هیأت امناء مکلف به عزل وی و معرفی فرد جایگزین است.

همچنین ترکیب نهایی هیأت موسس بر اساس ماده 7 اساسنامه شامل "اکبر هاشمی رفسنجانی، سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی، عبدالله جاسبی، علی‌اکبر ولایتی، حسن حبیبی، سیدحسن خمینی، محسن قمی و حمید میرزاده است" که نسبت به قبل تغییراتی داشته است.

از سوی دیگر تغییر در ترکیب هیأت امنای دانشگاه آزاد نیز در اساسنامه جدید در نظر گرفته شده است که بر اساس ماده 10 اساسنامه اصلاحی "اعضای هیأت امناء عبارتند از 5 نفر از اعضاء هیأت علمی تمام وقت دانشگاه‌ها در مرتبه دانشیاری و یا بالاتر به پیشنهاد و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، چهار نفر از اعضای هیأت مؤسس که حتماً یک نفر از آنها روحانی باشد، وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا نمایندگان آنها، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها یا معاون وی، رئیس دانشگاه (دبیر هیئت امناء)."

اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی و اصلاح بندهایی از آن پس از 40 ماه و جلسات متعدد در شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیأت موسس دانشگاه آزاد اسلامی به نتیجه رسید و از سوی دولت به دانشگاه آزاد ابلاغ شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین