کد خبر: ۱۲۳۶۳۵
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۰ - ۲۲:۲۶
بر اساس اعلام سازمان عفو بین‌الملل

در جریان تظاهرات در سوریه دست‌کم ۵۵ نفر کشته شدند

دولت۲۶۰ زندانی سیاسی را آزاد کرده است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: همزمان با برگزاری مراسم تشییع جنازه کشته‌شدگان تظاهرات روز جمعه در سوریه، تظاهرات ضددولتی در این کشور در روز شنبه نیز ادامه یافته و معترضان در شهرهای طفس و لاذقیه مقر حزب بعث و نیز یک پاسگاه پلیس را به آتش کشیدند. 

همچنین بر اساس اعلام سازمان عفو بین‌الملل در جریان اعتراض‌های ضدحکومتی در سوریه دست‌کم ۵۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در جریان برگزاری مراسم تشییع جنازه یکی از کشته‌شدگان تظاهرات روز جمعه در شهر طفس، تظاهرکنندگان ساختمان مقر حزب بعث و نیز یک پاسگاه پلیس در این شهر را به آتش کشیدند. 

در جریان تظاهرات ضد حکومتی روز جمعه یکی از تظاهرات‌کنندگان در شهر طفس به ضرب گلوله نیروهای دولتی از پای درآمده بود.
 
در روز جمعه بسیاری از شهرهای سوریه از جمله شهرهای دمشق، درعا، تل، حماه، حمص، لاذقیه و صنمین صحنه برگزاری تظاهرات ضددولتی بود و گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای امنیتی با شلیک گلوله به سوی تظاهرات‌کنندگان شماری از آنها را کشته و زخمی کرده‌اند.
 
در حالی که مقام‌های محلی از مرگ حدود ۲۳ نفر در تظاهرات روز جمعه سخن می‌گویند، سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده است، در جریان درگیری میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان در سوریه دست‌کم ۵۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند. 

تنها در شهر درعا واقع در جنوب سوریه، در جریان تظاهرات روز جمعه دست‌کم ۱۰ نفر کشته شده بودند که روز شنبه مراسم تشییع جنازه قربانیان نیز به صحنه تظاهرات ضددولتی تبدیل شد.
 
در این میان مقام‌های دولتی سوریه با هدف فرونشاندن خشم مردم، نیروهای پلیس و ارتش را از مرکز شهر درعا خارج کرده و به حومه شهر منتقل کرده‌اند.
 
همچنین بر اساس اعلام فعالان حقوق بشر در سوریه، دولت این کشور در اقدامی دیگر ۲۶۰ زندانی سیاسی را آزاد کرده است. 

با این حال اعتراض‌ها در سوریه همچنان ادامه دارد و تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی از آن است که شهر ساحلی لاذقیه نیز در روز شنبه نیز شاهد زد و خورد میان تظاهرات‌کنندگان و نیروهای دولتی بوده شده است.
 
تظاهرات‌کنندگان در این شهر نیز با حمله به دفتر حزب حاکم بعث سوریه، آن را به آتش کشیدند. 

در این میان یکی از مشاوران بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، یک «گروه مسلح» را به حمله به ساختمان‌های دولتی و شلیک به غیرنظامیان متهم کرده و گفته است: «این پروژه‌ای برای نشاندن بذر اختلاف و تنش در سوریه است.» 

اعتراض‌های ضدحکومتی در سوریه از روز ۲۷ اسفند ماه آغاز شده و با وجود وعده‌های دولت مبنی بر انجام اصلاحات و آزادی تاسیس احزاب سیاسی همچنان ادامه دارد.
 
این اعتراض‌ها بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه را که از ۱۱ سال پیش و به دنبال درگذشت پدرش حافظ اسد، بر این کشور فرمان می‌راند، با بزرگ‌ترین بحران سیاسی روبه‌رو کرده است.
 
از سوی دیگر در ادامه واکنش‌های بین‌المللی نسبت به سرکوب معترضان در سوریه، روز شنبه کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز با انتشار بیانیه‌ای، سرکوب معترضان را در سوریه «به شدت» محکوم کرده و از مقام‌های دولت سوریه خواسته‌ است، «خواسته‌های مشروع» مردم این کشور را برآورده کنند. 

پیشتر نیز آمریکا اعمال خشونت علیه تظاهرات‌کنندگان در سوریه را محکوم کرده و خواستار توقف این روند از سوی حکومت بشار اسد شده بود.
 
همچنین بان‌کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز روز جمعه درباره تحولات سوریه اظهار داشته است: «مطالبات تظاهرکنندگان سوری برای اصلاحات دمکراتیک مشروع هستند و باید از سوی بشار اسد، رییس جمهور سوریه، محترم شمرده شوند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۷
0
0
بنظر ميرسه قبل از ليبي كار تموم شده باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۷
0
1
درود بر شما که با این همه سکوت خبری که در ایران در مورد تحولات در کشور دوست و برادرمان سوریه حاکم است، لااقل به رسالت اطلاع‌رسانی عمل می‌کنید.
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۷
0
0
بنا نیست شما خبرهای سوریه را منعکس کنید، نکنه با دشمنان قسم خوره ریختید روهم!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۷
0
0
از این که بر خلاف دیگر رسانه ها اخبار مربوط به سوریه را مخفی نکردید بسیا رممنون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۷
0
0
والا بعید میدونم این اخبار صحت داشته باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۷
0
0
عجیبه چرا تلوزیون ... از تحولات سوریه خبری پخش نمیکنه؟ نکنه هنوز مشغول ... است؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۴
0
0
مردم سوریه و عراق که آدم نیستند فقط بحرین! ایران ...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین