کد خبر: ۱۰۷۹۹۵
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۸

افزایش 19 درصدی قیمت مسکن در تهران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بعد از دوسال کاهش قیمت مسکن و در پی عدم تحقق ساخت واحدهای مسکن مهر و حواله ساخت یک میلیون مسکن مهر به سال 1390، متوسط قیمت فروش مسکن در تهران 19 درصد و متوسط نرخ اجاره واحدهای مسکونی در تهران 21 درصد افزایش یافته است.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، اطلاعات جدید قیمتی که دیروز از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد و در خبرگزاری رسمی دولت نیز بازتاب یافت،‌ نشان می‌دهد که متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی در بهار سال‌جاری در شهر تهران حدود یک میلیون و 800 هزار تومان بوده است که معادل 4/19 درصد نسبت به بهار سال گذشته افزایش نشان می‌دهد. این آمار همچنین از افزایش 4/10 درصدی متوسط اجاره‌بها در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد. بررسی روند تغییرات قیمت مسکن در پایتخت براساس آمار رسمی نشان از آن دارد که متوسط قیمت هر مترمربع در بهار 87 حدود دو میلیون تومان بود که پس از طی یک شیب نزولی به زیر 5/1 میلیون تومان در تابستان 88 سقوط کرد و پس از آن مسیر خود را عوض کرد.

مرکز آمار ایران که اطلاعات مربوط به ارزش معاملات ملکی را از سامانه‌ای تحت مدیریت دو وزارتخانه مسوول –وزارت مسکن و وزارت بازرگانی- استخراج و تحلیل می‌کند، درباره نرخ رشد قیمت مسکن در بهار سال جاری اعلام کرد: «متوسط قیمت فروش هر مترمربع واحد مسکونی در تهران طی سه ماه اول سال جاری 4/19 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرده است.» 

مرکز آمار همچنین برای صحه گذاشتن بر واقعیات موجود در بازار مسکن که عمدتا توسط مسوولان انکار می‌شود، نوسان شدید اجاره‌بها طی ماه‌های اخیر در شهر تهران را نیز تایید و در این باره گزارش کرده است: «متوسط اجاره ماهانه بدون پول پیش در فصل ابتدایی امسال 21 درصد افزایش یافت. 

این دو آمار رسمی که از تغییر کامل مسیر قیمت مسکن بعد از دوسال کاهش پیاپی حکایت دارد، از آن نظر حائز اهمیت است که عوامل مدیریتی در بازار مسکن به امید قطع پرداخت وام خرید و توجه مطلق و زیاد از حد به مسکن‌مهر نشسته‌اند و در این میان تصور کرده‌اند تعادل قیمت‌ها تا مادامی که این دو عامل هستند، همچنان پابرجا است. اما اکنون گزارش مرجع رسمی اعلام قیمت کالا و خدمات، اشتباه بودن این تصور را نشانه‌ گرفته است که در صورت عدم توجه به ماهیت فعلی بازار مسکن، احتمال تکرار حادثه بهار 89 برای ماه‌های آتی نیز وجود دارد. 

گزارش دنیای‌اقتصاد از روایت رسمی خیز قیمت مسکن در تهران که مرکز آمار آن را از روی سامانه ثبت هوشمند اطلاعات املاک موسوم به سامانه رهگیری، برداشت کرده حاکی است: متوسط قیمت هر متر مربع زیربنای مسکونی در پایتخت از یک میلیون و 500 هزار تومان در بهار سال گذشته به یک میلیون و 794 هزار تومان در سه ماه اول امسال رسیده است. این رقم در مقایسه با فصل ماقبل نیز رشد داشته به‌طوری‌که متوسط قیمت مسکن در بهار سال جاری نسبت به زمستان سال قبل 3/7 درصد افزایش یافته است. میانگین ارزش آپارتمان مسکونی در زمستان گذشته در تهران معادل یک میلیون و 670 هزار تومان بود.گزارش دنیای‌اقتصاد از نوسان قیمت مسکن در شهر تهران طی دو سال اخیر حاکی است در بهار و تابستان سال 87 به‌طور متوسط این رقم به سطح متری 2 میلیون تومان رسید و در نیمه دوم با افت چشمگیر 25 درصدی به رقم یک میلیون و 500 هزار تومان نزدیک شد. در طول سال 88 نیز متوسط قیمت مسکن در دامنه یک میلیون و 400 هزار تا یک میلیون و 670 هزار تومان در نوسان بود؛ طوری‌که معدل آن در مقایسه با معدل قیمت مسکن در سال 87، کاهش 17 درصدی قیمت را به ثبت رساند.اما اکنون منحنی قیمت مسکن شیب مثبت به خود گرفته و در اولین گام، رشد 20 درصدی را تجربه کرده است. 

کارشناسان بازار مسکن با اشاره به اینکه نوسان قیمت بیش از 10 درصد غیرعادی است، معتقدند: این میزان رشد باید تحت کنترل دربیاید. 

درباره علت جهش 20 درصدی نرخ معاملات مسکن دو موضوع مطرح است. اول اینکه، رشد خیره‌کننده حجم معاملات مسکن در بهار امسال در مقایسه با رکود سال گذشته، باعث تحرک قیمت شده است. طبق آمار سامانه رهگیری معاملات مسکن، تعداد معاملات ملکی ثبت شده در تهران در فروردین ماه امسال 3 برابر، در اردیبهشت 4 برابر و در خرداد 5 برابر مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرده است. به این ترتیب احتمال دارد سطح قیمت مسکن تحت تاثیر مراجعه خریداران و استقبال آنها تحریک شده باشد. دومین عاملی که رابطه محسوسی با قیمت مسکن در تهران دارد، تاثیر روانی تاخیر مسکن‌مهر، اجرای قریب‌الوقوع قانون یارانه‌ها و رشد منفی قیمت مسکن در مقابل رشد مثبت نرخ تورم در دوسال اخیر است که این مجموعه به‌صورت دسته‌جمعی فضای بازار مسکن به خصوص گروه تقاضا را برای پذیرش رشد قیمت آماده کرده است.

اجاره‌ها چقدر بالا رفته است؟ 

بازار اجاره مسکن در ماه‌های اخیر با التهاب قیمتی مواجه شده است؛ اما اینکه چقدر نرخ‌ها در این بازار دستخوش تغییر شده و علت تغییر چه بوده، گزارش‌های متفاوتی تاکنون اعلام شده است. 

دیروز دو روایت رسمی درباره اجاره‌بها در تهران به دنیای‌اقتصاد رسید. در گزارش اول که وزارت مسکن آن را منتشر کرده، رشد شاخص اجاره مسکن در 4 ماه اول امسال بسیار پایین و در حد کمتر از نرخ تورم اعلام شده اما در گزارش دوم که مرکز آمار ایران بانی انتشار آن است، نرخ رشد اجاره‌بها 21 درصد عنوان شده است.
 
مرکز آمار ایران در این‌باره گزارش داده است متوسط اجاره‌بها در شهر تهران طی بهار امسال 21 درصد در مقایسه با بهار سال گذشته افزایش یافته است. 

هم‌اکنون متوسط اجاره‌بها در تهران برای یک واحد مسکونی 100 متری حدود 860 هزار تومان است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۵
0
0
نظر من در رابطه با خبر: زمين از مسكن در پايتخت ارزان‌تر شد؟
در تابناک
واقعا این ریاضی عجیب از کجا آمده است که حداقل 3333000 و حداکثر 5970000 آنوقت متوسط بشود ! 17947000 ریال !!!!!!
یعنی مگر می شود متوسط از حداقل کمتر باشد و یا اینکه متوسط نصف حداق باشد؟

لطفا یک کمی به ما ریاضی یاد بدهید .

زمين از مسكن در پايتخت ارزان‌تر شد؟
مركز آمار ايران بخش پاياني گزارشي را كه دو روز پيش درباره تحولات قيمت ملك در تهران منتشر كرده بود ديروز ارائه داد كه در آن «ميزان افت و خيز قيمت زمين» و همچنين «جزئيات ارزش معاملاتي واحدهاي مسكوني در مناطق 22 گانه پايتخت» طي سه ماه اول امسال اعلام شده است. براين اساس در بهارامسال به طور بي‌سابقه، قيمت واقعي زمين از قيمت مسكن پايين‌تر آمده و به متر مربعي معادل يك ميليون و 588 هزار تومان رسيده است.
در شهر تهران سابقه نداشته قيمت واقعي زمين يا ملك كلنگي از ارزش معاملاتي آپارتمان مسكوني كمتر بشود، اما اين اتفاق در بهار امسال رخ داده و در حالي‌كه هر مترمربع بناي مسكوني در تهران به‌طور متوسط حدود يك ميليون و 790 هزار تومان خريد و فروش شده، ميانگين قيمت هر متر زمين در مرز يك ميليون و 590 هزار تومان در نوسان بوده است كه به اين ترتيب مشخص مي‌شود هم‌اكنون در پايتخت زمين معادل 11 درصد از مسكن ارزان‌تر است.

به نوشته «دنياي اقتصاد»، مركز آمار ايران ديروز بخش پاياني گزارش مربوط به «نوسانات قيمت در بازار بهاري مسكن» را با اعلام جزئيات ارزش معاملات مسكوني در مناطق 22گانه تهران منتشر كرد كه در بخشي از آن، تازه‌ترين نرخ‌هاي رسمي در بازار زمين نيز اعلام شده است.

در سه ماه اول امسال، هر مترمربع زمين خام يا ملك كلنگي در تهران بطور متوسط به قيمت يك ميليون و 588 هزار تومان فروخته شده كه نسبت به بهار سال گذشته 6/ 37 درصد افزايش پيدا كرده است. هر چند اين نرخ رشد چشمگير است، اما قيمت كنوني زمين در مقايسه با سال 86 ـ زمان اوج گراني زمين و مسكن در تهران ـ حدود 13 درصد كاهش پيدا كرده است.

تحليلي كه مي‌توان درباره بازار كنوني زمين در شهر تهران ارائه كرد، اين است كه طي ماه‌هاي اخير خانه‌هاي كلنگي در چشم انبوه‌سازان جلوه كرده است. استقبال سازنده‌ها از خريد املاك كلنگي تحت تاثير تسهيلاتي كه براي ساخت در اين مناطق داده مي‌شود، باعث رشد قيمت‌ها شده است.
از سوي ديگر به دليل آنكه زمين هرگز قابل كنترل از طريق عرضه بيشتر نيست و مقدار آن محدود است، لذا هر گونه رشد تقاضاي خريد بلافاصله تاثير مثبت بر روي قيمت خواهد گذاشت.

طي ماه‌هاي اخير مهمترين علتي كه باعث شده زمين نزديك به 38 درصد رشد قيمت پيدا كند، برگشت سازنده‌ها به بازار ساخت‌وساز بعد از دو سال ركود است.

اشكال در گزارش مركز آمار؟

مركز آمار كه ريز نوسانات قيمت زمين در مناطق 22گانه تهران را به‌صورت جدول بر روي سايت اطلاع‌رساني خود قرار داده، در 9 منطقه شهر، قيمت را مشخص نكرده است. مركز آمار حتي درباره علت عدم تعيين قيمت زمين در اين مناطق نيز توضيحي نداده كه مشخص شود آيا توانايي تعيين نبوده يا اينكه اصلا در اين مناطق زمين طي بهار امسال معامله نشده است!
اين در حالي است كه گزارش دو روز پيش مركز آمار درباره قيمت مسكن نيز با انتقادهاي متنوعي از جانب مسوولان روبه‌رو شد، تا جايي‌كه از برخي محافل شنيده شد كه اعلام كرده‌اند مركز آمار نبايد سرخود گزارش‌هاي مربوط به بخش مسكن را منتشر كند، بلكه بايد ابتدا به دستگاه‌هاي مرتبط دهد و اگر اجازه نهايي صادر شد، محتواي آن براي عموم منتشر شود!

افت‌وخيز قيمت زمين از سال 84 تاكنون

به گزارش دنياي‌اقتصاد، برمبناي اطلاعاتي كه طي سال‌هاي اخير در بولتن تخصصي وزارت مسكن ـ فصلنامه اقتصاد مسكن ـ گردآوري شده، بازار زمين در تهران با افت‌وخيزهاي زيادي روبه‌رو بوده است.
در سال 84 متوسط قيمت هر متر مربع زمين در شهر تهران 647 هزار تومان بود كه 2/ 7 درصد نسبت به سال قبل از آن رشد كرده بود.
در سال 85 اين نرخ به 849 هزار تومان رسيد و با افزايش 31 درصدي مواجه شد. در سال 86 بيشترين نرخ رشد قيمتي در بازار زمين ايجاد شد، به‌طوري‌كه هر مترمربع زمين با رشد قيمت 115 درصدي به يك ميليون و 828 هزار تومان رسيد.
در سال 87 هيچ آمار رسمي درباره قيمت زمين توسط وزارت مسكن يا مركز آمار يا بانك مركزي اعلام نشد كه به نظر مي‌رسد در اين سال نيز رشد چشمگير رخ داده باشد.
در سال 88 قيمت زمين در تهران با 35 درصد كاهش به يك ميليون و 159 هزار تومان رسيد.

رفتار «زمين» بي‌سابقه است

مينو رفيعي كارشناس مطرح مسكن و رئيس گروه مطالعاتي اقتصاد مسكن در دانشگاه درباره تغييرات قيمت زمين در تهران طي بهار به «دنياي‌اقتصاد» گفت: از سال 1369 كه براي اولين بار قيمت معامله زمين در تهران تعيين و اعلام شد تا كنون، سابقه نداشته قيمت ملك از زمين سبقت بگيرد.

رفيعي همچنين افزود: مركز آمار تا دو سال پيش قيمت مسكن را براساس روش‌هاي متداول آمارگيري تعيين مي‌كرد، اما اخيرا در نحوه نمونه‌گيري و جامعه‌ آماري، تغييراتي ايجاد كرده كه مثلا براي بازار زمين، مناطق حاشيه شهر را نيز دخالت داده است و ممكن است تحت تاثير اين عامل، ارزش زمين تغيير كرده باشد.

اين كارشناس مسكن همچنين تصريح كرد: چنانچه تحولات قيمتي در بازار زمين را براساس مبناي اقتصادي تحليل كنيم به اين نتيجه خواهيم رسيد كه افت قيمت زمين در مقايسه با قيمت مسكن نشان از كاهش تقاضا براي خريد زمين دارد و احتمالا ركود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۸
0
0
دلیل افزایش قیمت اجاره ها کم شدن ساخت و ساز و نبودن آپارتمان‌های جدید است چون تقاضا برای آپارتمان‌نشینی هر روز بیشتر می‌شود و حتی اگر واحدهای مسکن مهر هم ساخته شود در قیمت اجاره و فروش آن تاثیر چندانی نمی‌کند چون این واحدها خارج از شهر می‌باشند و خیلی از مردم حتی حاضر نیستن برای اجاره از منطقه شان خارج شوند و این واحدها فقط به درد بازنشتها می‌خورد که کاری در تهران نداشته باشند و یا مردم شهرهای اطراف را به سمت خود می کشد و یک جوری خوابگاه تهران می شود و بعد از مدتی زندگی در انجا برای راحتر زندگی کردن به داخل شهر تهران می ایند ومشکل مسکن تهران دو برابر می شود.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین