کد خبر: ۹۰۲۴۴
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۲

حسن خمینی: اخلاق یعنی دروغ نگوییم، تهمت نزنیم، تخریب نکنیم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یادگار حضرت امام گفت: «اخلاق یعنی دروغ نگوییم، تهمت نزنیم، تخریب نکنیم و به جای بدی‌ها خوبی‌های دیگران را یادآور شویم، با مخالفان خود به نیکی سخن بگوییم و اندیشه خود را حق مطلق ندانیم».

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در جمع کارکنان وزارت جهاد کشاورزی در جماران با تاکید براهمیت نیت در عملکرد انسان‌ها افزود: «باران باران است، وقتی بر باغ می‌بارد باعث روییدن لاله و گل می شود و وقتی در بیابان، باعث روییدن خس و خاشاک می‌‎شود».

وی به حدیث پیامبر(ص) در جنگ خندق اشاره کرد و گفت: «شمشیر اگر دست ابن ملجم بیفتد او را اشقی‌الاشقیا می‌کند و اگر دست علی(ع) بیفتد باعث می‌شود پیامبر بزرگ اسلام ضربه او را از عبادت ثقلین بالاتر بداند».

وی در ادامه به تشریح نقش نیت و درستکاری در حوزه حکومت و سیاست پرداخت و اظهاركرد: «حکومت اگر دست اهلش بیفتد می‌تواند جامعه را شکوفا کند و قدرت را سکوی پرستش الهی قرار دهد، اما اگر دست نااهل بیفتد می‌تواند فاجعه بیافریند».

یادگار امام افزود: «قدرت الهی وقتی در دست اهل حق قرار گیرد باعث تعالی روح انسان‌ها و بارورشدن استعدادها می‌شود ولی همان قدرت در دست نااهلان همانند چماقی است در دست مست خراب بی‌عقل».

وی با بیان این‌که "رفتار انسان‌ها به نیت آن‌ها برمی‌گردد" گفت: «اگر کسی برای خدا و حقیقت کار کند باعث تعالی می‌شود و اگر یک نفر هزار کار خوب را برای خود کند و منیت شخصی‌اش ملاک باشد، باعث تعالی‌اش نمی‌شود».

وی ادامه داد: «ممکن است انسانی هزاران کار خوب کرده باشد، اما نامه اعمالش سیاه باشد؛ چون نیت او برای خدا نبوده و در کار خود خدا را منظور قرار نداده است؛ چنین فردی مشرک است».

سیدحسن خمینی فلسفه بعثت انبیاء را بارورکردن مکارم اخلاق عنوان و تصریح کرد: «پیامبر می‌خواست با ریشه‌کن کردن رذائل اخلاقی جامعه، مکارم اخلاقی را ریشه‌دار کند».

وی اخلاق را پاگذاشتن روی نفسانیات و حرکت به سمت کمال خواند و افزود: «فلسفه وجود فعل اخلاقی وجود «من» و «منیت» است. شرط انسانیت و تفاوت انسان‌ها با حیوان همین اصل اخلاقی و محوریت خدا و کنار گذاشتن منیت است».

وی یکی از مهم‌ترین تمایزهای رهبر کبیر انقلاب اسلامی با حاکمان تاریخ را پایبندی به اخلاق و مبنا قرار دادن احکام الهی دانست و تصریح کرد : «جامعه ما به آموزه‌های اخلاقی امام نیاز دارد. ما احتیاج داریم با تذکار و گرامی‌داشت امام از سیره سیاسی و سیر و سلوک اخلاقی و عرفانی ایشان درس بگیریم».

یادگار امام با بیان این‌که تذکر مکرر ائمه(ع) و پیامبر(ص) نیاز جامعه امروز ماست، گفت: «ما به عزاداری‌های سالانه محرم برای زنده ماندن مکارم اخلاق نیاز داریم. اهتزار علم امام حسین (ع) در پاسداشت اخلاق و سعادت مردم جایگاه فراوانی دارد».

وی افزود: «تذکار امام در جامعه ما دنباله تذکر معنویت و دینداری است. ما با تذکر ایشان در حقیقت مزرعه اخروی خود را پربار می‌کنیم».

وی با بیان این‌که "‌تمایز امام با دیگران این بود که ایشان حتی یک گام برای منیت خود برنداشتند" تصریح کرد: «بعداز رحلت آیت‌الله بروجردی امام به درخواست‌های فراوانی که از او رساله می‌خواستند پاسخ منفی داد چون نمی‌خواست تلقی منیت شود. همچنین در آغاز دوران مبارزه به همه بزرگان فرمود شما جلو بیایید من به عنوان سرباز پشت سرشما راه بیفتم. کسی حاضر نشد جلو بیفتد و به ناچار خود امام پا پیش گذاشت».

یادگار امام ادامه داد: «ایام رحلت امام فرصتی است که یکبار دیگر به آموزه‌های ایشان مراجعه کنیم و با مرور و آموزش آن‌ها سعی کنیم این آموزه‌ها را در رفتار شخصی خود پیاده کنیم».

وی در ادامه به مساله انتخابات اشاره کرد و گفت: «هرکسی با هر سلیقه‌ای نامزد خود را انتخاب می‌کند، مهم این است که در فعالیت‌های انتخاباتی خود چه مقدار به اخلاق پایبند و معتقد باشیم که هدف وسیله را توجیه نمی‌کند».

یادگار امام تاکید کرد: «اخلاق یعنی دروغ نگوییم، تهمت نزنیم، تخریب نکنیم. به جای بدی‌ها، خوبی‌های دیگران را یادآوری کنیم. با مخالفان خود به نیکی سخن بگوییم و اندیشه خود را حق مطلق ندانیم».

وی هم‌چنین برنامه‌های بزرگداشت امام را فرصتی برای پاسداری از حرمت اخلاق و انسانیت خواند و با اشاره به نقش جهاد سازندگی در دوران جنگ گفت: «اصل جهاد سازندگی یکی از یادگارهای امام در جامعه و نشانگر توجه به دیگران که یکی از ابعاد مهم زندگی الهی ایشان بوده است».

یادگارامام هم‌چنین گفت: «قطاع بزرگی از زندگی امام قابل وصف اما غیرقابل درک است. این که این عارف بزرگ چه رابطه با خدای خود داشت برای کسی قابل درک نیست».

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در جمع اعضای کانونهای مساجد و نیز کارکنان رادیو قران هم به تشریح مبسوط انواع چهار گانه اتفاقات و مسائل جهانی از نظر سطح درک و وصف پرداخت و گفت: «نوع اول مسائل عالم حوادثی هستند که هم درک می‌شوند وهم وصف. بسیاری از حوادث را می‌توان درک کرد، فهمید و برای دیگران وصف کرد».

وی افزود: «دسته دوم حوادثی هستند که قابل درک هستند، ولی قابل وصف نیستند. خواب از این موارد است، وصف آن‌چه در عالم رویا دیده می‌شود خیلی سخت است، همچنین نقل و وصف حالات روحانی امکان‌پذیر نیست و نمی‌شود؛ لذائذ حاصل از راز و نیاز با خدا را وصف کرد».

سیدحسن خمینی دسته سوم را حوادثی دانست که درک نمی‌شود اما وصف می‌شود، معراج پیامبر را ا ز این نوع دانست و گفت: «این‌که عالم محضر خدست، وصف می‌شود، اما درک نمی‌شود. همواره می‌گوییم خدا از رگ گردن به انسان نزدیکتر است، اما درک نمی‌کنیم».

وی گروه چهارم حوادث را لایدرک ولایوصف خواند و اظهاركرد: «این‌گونه حوادث پس پرده عالم هستند؛ کسانی که آن‌ها را دیده‌اند هرگز وصف نمی‌کنند؛ زیرا جامعه گفتن این اسرار را برنمی‌تابد».

وی در ادامه با بیان این‌که " محیط قران کریم سرشار از حوادث چهار دسته ذکرشده است" گفت: «قرآن ستون اصلی دین ماست، باید صحبت خدا را با توسل به این کتاب الهی در دل‌های خود لمس کرد. باید خدا را در زندگی خود به عینه دید. بسیاری از آیات عرفانی قران قابل وصف نیست، اما آنها در هر گام زندگی جاری هستند».

وی با بیان این‌که " بسیاری از آیاتی که در قران وصف شده قابل درک نیستند" خاطرنشان كرد: «باید برای درک همه آیات قران خود را به خدا نزدیک کنیم و به معراج برسیم. معراج انسان یعنی هر کسی یک گام به سمت جلو بردارد».

یادگار امام در ادامه با بیان این‌که "سیره و اندیشه امام هر چهار دسته را شامل می‌شود" گفت: «برخی رفتارهای امام قابل درک وغیرقابل وصف بود. انسان‌ها وقتی در جوهر و در فضای مغناطیسی اشراق ایشان قرار می‌گرفتند به اوج می‌رسیدند؛ چیزی که قابل وصف نیست».

وی در ادامه با تاکید بر تلاش برای تعالی گفت: «باید تلاش کنیم هر لحظه یک گام به سمت جلو گام برداریم. بر اساس آموزه‌های نبوی هر کسی امروز و فردایش مساوی باشد مسلمان نیست. اسلام از ما در جازدن نمی‌خواهد؛ تعالی و پیشرفت را خواسته است».

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های قرآنی در صداوسیما گفت: «امیدوارم شکبه قرآن و رادیو قرآن که صوت خدایی را در جامعه طنین‌انداز می‌کنند بتوانند محیطی برای گام برداشتن در راه خدا باشد».

سیدحسن خمینی یادآورشد: «نکند خدای ناکرده تلنباری از آیات و روایات شویم، اما این‌ها حجاب و فوق حجاب باشند. بترسیم از این‌که برخی محاسن مانع رسیدن ما به خدا باشند».

وی در پایان خطاب به فعالان کانونهای فرهنگی مساجد گفت: «امیدوارم شما سیره و روش امامی که در روزگار ما علم قران را برافراشت در همه مساجد و کانون‌ها ترویج کنید و آن را به منصه ظهور بیشتری برسانید».

این مراسم که با مرثیه‌ثرایی و همخوانی قران همراه بود به صورت زنده از رادیو قرآن پخش شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین