کد خبر: ۱۶۵۸۴۷
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۵

ایران واردات بنزین سوپر را متوقف کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر اینکه با راه‌اندازی واحد بنزین سازی پالایشگاه شهید تندگویان تهران، روزانه دو میلیون لیتر صرفه جویی داریم، گفت: نیازی به واردات بنزین سوپر نیست.

علیرضا ضیغمی صبح امروز در مراسم بهره‌برداری رسمی از طرح‌های بهینه سازی فرآیند و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه شهید تندگویان تهران که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، اظهار داشت: قبل از دولت نهم صرفه‌جویی ما در این بخش صفر بود اما در دولت نهم هفت میلیارد دلار صرفه‌جویی شد و اگر طرح سهمیه‌بندی و هدفمند کردن یارانه‌ها اجرا نمی‌شد، مصرف روزانه در سال 91 به 130 میلیون لیتر بنزین می‌رسید.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در تشریح پیش‌بینی که در ارتباط با مصرف روزانه بنزین در سال 91 صورت گرفت، عنوان کرد: در سال 85 مصرف واقعی ما 73 میلیون لیتر بود که اگر 10 درصد افزایش را نیز لحاظ می‌کردیم در سال 86 به مرز 90 میلیون لیتر می‌رسید و در سال 90 از 120 میلیون لیتر می‌گذشت و پیش‌بینی ما این بود که در سال 91 به 130 میلیون لیتر در روز برسد.

به گزارش فارس،وی در ادامه میزان واردات بنزین را مورد اشاره قرار داد و گفت: واردات بنزین در سال 85، 73 میلیون لیتر بود که پس از اجرای سهمیه‌بندی و سامانه هوشمند توزیع سوخت در سه ماه سال 86 به 64 میلیون لیتر رسیدیم و در سال 89 نیز طرح هدفمند شدن یارانه‌ها آغاز شد و در سه ماه آخر همان سال به مصرف روزانه 61 میلیون لیتر بنزین رسیدیم و در سال 90 این آمار به 59 میلیون لیتر کاهش یافت.

ضیغمی بیان داشت: در سه ماه نخست سال جاری به مصرف 62 میلیون لیتر بنزین در روز رسیدیم که البته تعداد خودروها نیز افزایش یافته است.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به صرفه‌جویی در مصرف بنزین اظهار داشت: پیش از دولت نهم روند کاهش مصرف تا 67 میلیون لیتر بوده، در دولت نهم به 62.8 میلیون لیتر رسیده است و میانگین آن در دولت دهم نیز به 59.8 میلیون لیتر رسیده است.

*افزایش تولید 4 فرآورده اصلی نفت در دولت نهم و دهم

ضیغمی افزود: همچنین تولید چهار فرآورده اصلی قبل از دولت نهم 210 میلیون لیتر در روز بود که در دولت نهم به 220 میلیون لیتر رسید و هم اکنون به 245 میلیون لیتر در روز بالغ شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به ویژگی‌های واحد بنزین سازی پالایشگاه شهید تندگویان تهران گفت: با راه اندازی واحد بنزین سازی، روزانه یک و نیم تا دو میلیون لیتر صرفه‌جویی داریم و دیگر به واردات بنزین سوپر نیازی نیست.

* واردات بنزین فقط 2 میلیون لیتر است

وی در ادامه بیان داشت: در حال حاضر واردات ما به حداقل رسیده است و در پنج فرآورده اصلی نیز 246 میلیون لیتر تولید داریم و در حال حاضر واردات ما فقط حدود دو میلیون لیتر بنزین است.

این گزارش حاکی است، صبح امروز با حضور رئیس جمهور طرح‌های بهینه‌سازی فرایند و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه شهید تندگویان تهران به‌طور رسمی به بهره‌برداری رسید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین