کد خبر: ۱۵۴۳۶۲
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۳
وقتی رئیس جمهور قانون اساسی را به قوه قانون گذار تذکر می دهد!

بخش نامه عجیب محمود احمدی نژاد خطاب به دستگاه های اجرایی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دولتی ها مدت هاست که وظیفه اجرایی خود را فراموش کرده اند و می خواهند وظیفه نظارت و قانون گذاری را انجام دهند.هرچه از قدمت دولت می گذرد ، اجرای قانون که وظیقفه اصلی قوه مجریه است کمرنگ تر و کمرنگ تر می شود و دولت به حاشیه روی می آورد و به نظارت که کار قوه قضاییه است و قانون گذاری که مار قوه مقننه است وارد می شود.

در آخرین اقدام موازی کارانه با قوه مقننه اما، محمود احمدی نژاد که به تازگی اعلام کرده بود مجلس و قوه قضاییه را دوست دارد، در بخشنامه‌ای به کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور، مکاتبات مجلس با دستگاه‌های اجرایی در خصوص لغو برخی مصوبات مربوط به دولت و مراجع و مقامات دولتی را خلاف نص صریح قانون اساسی دانسته است.

این در حالی است که اصل ۱۳۸ قانون اساسی این حق را به رئیس مجلس می دهد تا چنانچه هیات تطبیق قوانین، مصوباتی از دولت را مغایر با قوانین جاری کشور بداند، این موضوع را به دولت ابلاغ کرده و مانع از اجرای آن شود و به نظر می رسد دولتی ها بار قانون اساسی اشراف کامل ندارند که رئیس دولت دهم، چنین بخش نامه ای را ابلاغ می کند.

در هر حال، محمود احمدي نژاد اينگونه مکاتبات را فاقد وجاهت حقوقي دانسته و تأكيد كرده كه هيچ يك از اصول قانون اساسي چنين اختياري را صراحتاً و يا تلويحاً به رييس محترم و حتي مجلس شوراي اسلامي اعطا نكرده است.

متن کامل اين بخشنامه به شرح زير است:

بسم‌الله الرحمن الرحيم

بخشنامه به كليه دستگاههاي اجرايي كشور

رييس‌محترم مجلس شوراي اسلامي به استناد مصوبه عادي ضمن مكاتبه با دستگاه هاي اجرايي برخي مصوبات مربوط به دولت و مراجع و مقامات دولتي كه بعضاً حتي خارج از صلاحيت مصوبه ياد شده نيز مي باشد را مغاير تشخيص داده و لغو مي نمايد.

به استناد اصل 113 و 121 قانون اساسي و به عنوان وظيفه اعلام مي نمايد كه علاوه بر ايرادات متعدد به اين اقدام و رويه، هيچ يك از اصول قانون اساسي چنين اختياري را صراحتاً و يا تلويحاً به رييس محترم و حتي مجلس شوراي اسلامي اعطا نكرده است.

نظرات رييس محترم مجلس شوراي اسلامي محترم است، ليكن درج در روزنامه رسمي مجوز اجرا يا عدم اجراي مصوبات دولت در دستگاه هاي اجرايي قلمداد نمي گردد. بنابراين مكاتبات مذكور بر خلاف نص صريح قانون اساسي بوده و فاقد وجاهت حقوقي است و نمي تواند مناط عمل باشد.

بديهي است كه اصلاح، تغيير و يا لغو مصوبات و بخشنامه هاي دولت و يا رييس جمهور توسط خود دولت و مقامات و مراجع ذيصلاح دولتي امكان پذير بوده و از طريق سلسله مراتب مقامات ياد شده ابلاغ خواهد شد.

محمود احمدي‌نژاد

نگاهی به اصل 138 قانون اساسی اما نشان می دهد که رئیس جمهور قانون اساسی را به خوبی مطالعه نکرده است.در اصل 138 قانون اساسی صراحتا گفته شده که رئیس مجلس این اختیار را دارد که مواردی از مصوبات دولت را لغو کند.

در این اصل آمده است:

حکومت ایران جمهوری اسلامی است که ملت ایران، بر اساس اعتقاد دیرینه‏اش به علاوه بر مواردی که هیأت وزیران یا وزیری مأمور تدوین آیین‏ نامه‏ های اجرایی قوانین می‌شود، هیأت وزیران حق دارد برای انجام وظایف اداری و تأمین اجرای قوانین و تنظیم سازمانهای اداری به وضع تصویب‏ نامه و آیین‏ نامه بپردازد. هر یک از وزیران نیز در حدود وظایف خویش و مصوبات هیأت وزیران حق وضع آیین‏نامه و صدور بخشنامه را دارد ولی مفاد این مقررات نباید با متن و روح قوانین مخالف باشد.

دولت می‌تواند تصویب برخی از امور مربوط به وظایف خود را به کمیسیونهای مشتکل از چند وزیر واگذار نماید. مصوبات این کمیسیونها در محدوده قوانین پس از تأیید رییس جمهور لازم‏الاجرا است.

تصویب‏ نامه‏ ها و آیین‏ نامه ‏های دولت و مصوبات کمیسیونهای مذکور در این اصل‏، ضمن ابلاغ برای اجرا به اطلاع رییس مجلس شورای اسلامی می‌رسد تا در صورتی که آنها را بر خلاف قوانین بیابد با ذکر دلیل برای تجدید نظر به هیأت وزیران بفرستند.

به این ترتیب این اصل از قانون اساسی کاملا مغایر با بخش نامه جدید رئیس جمهور است و معلوم نیست چرا محمود احمدی نژاد در آستانه دور دوم انتخابات مجلس و در حالی که خود همواره دم از هماهنگی بین قوا ، وحدت و عدم موازی کاری می زند ، در عمل وظایف اجرایی خود را فراموش کرده و به تفسیر قانون اساسی می پردازد؟

در هر حال، آنچه مسلم است، وظایف هر سه قوه در قانون اساسی کاملا مشخص شده است. مجلس هم می‌تواند وزرا را مورد سؤال و استیضاح قرار دهد و هم از رئیس‌جمهور سوال کند.

به گزارش شفاف،مجلس حتی می‌تواند عدم کفایت سیاسی رئیس‌جمهور را به شور بگذارد و تصویب کند. این در حالی است که اگر همه اعضای دولت هم جمع شوند نمی‌توانند حتی یک نماینده را برکنار کنند! و قانون اساسی این اختیار را به مجلس داده تا بر نحوه اجرای قوانین از سوی دولت و حتی تصویب مصوبه های دولتی نظارت کند و اینگونه بخشنامه ها در تضاد و منافات با قانون اساسی است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
0
0
دولت مسئول اجرای قوانین است و مجلس فقط بر اجرای قوانین نطارت دارد . البته ملاک قضاوت این بحثها نظر حقوق دانان می باشد نه رسانه های سیاسی جهت دار
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
0
0
همه قوای سه گانه برای خدمت به مردمند اگر قوا باهم نسازند مصلحت نظام قضاوت میکند اگر مصلحت نتوانست ولی امر تایید یا رد میکند اختلاف سلیقه از قانون را نگذاریدبه مشاجره عمومی تبدیل شود مردم شما را امین خود قرار داده اند وشما هم قسم خورده ایدکه پایبند باشید وخدمت شایسته کنید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
0
0
صرف نظر از حب و بغض های سیاسی و حزبی، اصل مزبور می گوید رئیس مجلس می تواند«در صورتی که آنها را بر خلاف قوانین بیابد با ذکر دلیل برای تجدید نظر به هیأت وزیران بفرستد. » این اصل نمی گوید که رئیس مجلس می تواندمصوبات یا بخشنامه های دولتی را لغو کند. مفاد این اصل قانون اساسی صراحت ندارد که رئیس مجلس حق دارد مستقیما در روزنامه رسمی لغو مصوبات دولت را اعلام کند. بدیهی است در صورت بروز اختلاف میان دولت و مجلس، دولت باید دلایل خود را مستدلا بیان کند و اگر اختلاف بر سر تفسیر قانون عادی است، مجلس باید در باره آن اظهار نظر کند و در مورد قانون اساسی، شورای نگهبان مسؤول تفسیر قانون است.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
0
0
متاسفانه مطلب شما فاقد بار علمی حقوقی است. اگر کمی دقیق تر به اصول قانون اساسی نگاه بیاندازید خواهید دید که در قانون اساسی در مرحله ابلاغ مقررات اجرایی به رییس مجلس امکان نظارت و تطبیق آن با قانون را داده است و لذا پس از ابلاغ؛ وی اختیار لغو مقررات اجرایی را ندارد.
ضمن اینکه در مرحله ی ابلاغ نیز رییس مجلس تنها اختیار دارد که مغایرت مقرره را به وزیران اطلاع دهد و خود راسا نمی تواند آن را ابطال نماید.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
0
0
سر دبیر روزنامه آفتاب چرا شما همیشه بر علیه دکتر احمدی نژاد مقاله می نویسید چرا یک بار برای قوه قضائیه یا قوه مقننه .....اگر یک گران فروش دستگیر شود پس از 24 ساعت ازاد میشود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
0
0
درود بر دکتر محمود احمدی نژاد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
0
1
اصلاً این دولت همیشه باحاشیه سازی فرافکنی می کند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
0
0
خوبه قانون اساسی را بخونبد که این اقدام مجلس برابر قانون است. تا جلوی بعضی نا هماهنگی ها و خود را بجای قانون و فراتر از قانون پنداشتن ها از بین برود.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
0
0
این اقا فقط جنجال درست میکنه که همکارانش ...
ناشناس
|
SAUDI ARABIA
|
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
0
0
کینه شما نسبت به احمدی نژاد شما را از راستی و آدمیت بیرون کرده .... یک بچه هم تناقض در این گزارش و قصور غیر قانونی رئیس مجلس را میفهمد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
0
0
آگر رئيس مجلس مستقيما بتواند مصوبات هيات دولت را لغو كند پس دولت چرا مصوبه تصويب كند بايد اول برود اجازه از مجلس بگيرد 6 ماه طول بكشد بعدا هرچه كه مجلس خواست فقط همان را اجرا كند بعضي ها آنچنان مي گويند دولت فقط مجري قانون است و لا غير مثل اينكه اگر قوانين را به يارانه بدهند خودش كار دولت را انجام مي دهد و هيچ نيازي به چونه زني نيست كسي كه در مقام اجرا است مي داند چه مشكلاتي وجود دارد و مي بايست در حوضه اختياراتش بتواند تصميم بگيرد مگر اين دولت چه كرده است كه همه رودر روي او ايستاده اند از دوستان ودشمنان مگر دوره آقايان رفسنجاني و خاتمي گراني نبود چرا هيچ كس هيچ چيز نگفت
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
0
0
متاسفانه این بحث جدل ها فقط ضررش به حال ملت، ملت دیروز وظیفه خودشان را انجام دادند. شما هم فقط به وظایف خود رسیدگی کنید. اما در نحوه ی تصمیم گیری بزرگ باید هر سه قوا باید هم مشورت نمایند و فصل الختاب همه هم رهبر عزیز باشد. ملت الان باید زیر بار تورم له شوند و در این بین مثل بچه ها قوا با هم لجبازی کنند. گوجه کیلویی 4 هزار تومان شد. علت و مشکل رو حل کنید اگه نباید باشه چرا میاد و چرا واردات اینگونه بدون رعایت مرزبندی انجام میشه، مملکته ما شده کشور بی مرز هر چی.... هست وارد میکنن. تو کتاب فارسی ابتدایی نوشته بود .......... واردات بدون پیش شرط هم مساوی همین خروس قندی هست... هر چی فکرکنی وارد میکنن...اشتباه بزرگ که مملکتو بی چاره کرده یکیش همینه.... عدم نظارت بر بازار دومیشه....حمایت نکردن تولید کننده های واقعی سومیشه... کسی با واردات مخالف نیست اما به شکل صحیح...20 سال پیش رفته بودم ژاپن تو فرودگاه نمی زاشتن یه چمدون جنس یه ایرانی که از کره اورده بود تا دم هتلم بیاد، تازه ایرانیه سوغات خریده بود از کره چون ارزون تر از ژاپن بود.... مثله ما هم نمی گفتن گمرکیشو بدی میشه اوورد...این یعنی حمایت از تولید کننده... هر کدوم از سه قوه که حداقل به وظایفه محوله خودشونم درست عمل کنند حداقل مسئولیت خودشان را انجام داده ملتم بیشتر نمی خوان... مجلس قانون گذاره دولت مجریه و بالاتر از همه رهبره...هر یک از قوا بهتر است قبل از اینکه کار به گیس وگیس کشی برسه بیان حداقل با هم همفکری کنن چه مجلس در زمان وضع قوانین کلیدی و دولت قبل از اجرا ی اجراییات کلیدی، اگه باز به نتیجه نرسیدن برن خدمت آقا... نه مثله این روزا که هر چی میشه نامه میدن خدمت آقا....بابا مجلس و دولت بشینن صحبت آخر کاراگه نشد حکم بگیرید... چوب کاراتون کمر مردمو شکست و البته دشمنارم شاد میکنه...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
0
1
سلام جناب آقای دکتر احمدی نژاد فکری بحال نیروهای شرکتی پیام نور بکن تنها امید ما اول خدا بعد دکتر احمدی نژاد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
0
1
يك دانش اموز ابتدايي هم صراحت قا نون را مي فهمد....
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
0
1
قبول كنيد كه فساد در اين دو دوره سر به فلك كشيده
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین