کد خبر: ۱۰۸۰۸۴
تعداد نظرات: ۳۰ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۵
آفتاب: پروفسور هاوکینگ در جدید ترین کتابش عنوان کرده که با توجه به قوانین کشف شده جدید فیزیک الزاما نیازی به وجود آفریدگار نیست.

استیفن هاوکینگ فیزیکدان برجسته بریتانیایی در کتاب تازه خود مدعی می‌شود که خدا عالم و کهکشان را نیافریده و «انفجار بزرگ کهکشانی» که بسیاری از سیاره و ستارگان بر اثر آن به‌وجود آمده‌اند، نتیجه و پیامد قوانین فیزیک است.

نام این کتاب «طرح عظیم» است و استیفن هاوکینگ آن‌را همراه فیزیکدان آمریکایی لئونارد میلودینو نوشته است. در این کتاب استدلال می‌شود که وجود فرضیه‌های گوناگون و اکتشافات جدید ثابت می‌کند که جهان هستی یک خالق ندارد.

روزنامه تایمز چاپ لندن بخش‌هایی از این کتاب را منتشر کرده که در قسمتی از آن پروفسور هاوکینگ می‌نویسد: «چون قوانین جدید فیزیک مثل جاذبه وجود دارند کهکشان می‌تواند خود را از هیچ بسازد. روند خلق بدون مقدمه و یک‌باره دلیل وجود کهکشان و هستی ما است. هیچ ضرورتی ندارد که خداوند را برنامه‌ریز و مسئول آن آفرینش بدانیم.»

استیفن هاوکینگ که اکنون ۶۸ ساله است از سال ۱۹۸۸ با کتابی تحت عنوان «تاریخ خلاصه‌ای از زمان» که توضیحی در مورد پیدایش عالم هستی بود به شهرت رسید. در عین حال وی در عرصه فیزیک کوانتوم و کهکشان‌شناسی مطالعات گسترده‌ای دارد و از جمله صاحب‌نظران برجسته این علوم است.

اظهارنظرهای جدید پروفسور هاوکینگ در کتاب تازه خود نشان می‌دهد که وی دیدگاه‌های قبلی خود در مورد آفرینش و دین را کنار گذاشته است.

او سابقا در کتاب «خلاصه‌ای از تاریخ زمان» نوشته بود که قوانین فیزیک ثابت می‌کند که اصلا لزومی ندارد که خدا را در مسأله آفرینش کهکشان دخالت داد. 

وی معتقد بود:«اگر ما یک فرضیه همه‌جانبه و کامل را در مورد پیدایش عالم کشف کنیم این مهمترین پیروزی انسان خواهد بود چون ما قادر خواهیم بود که درون ذهن خدا را بشناسیم»

به نوشته روزنامه تایمز چاپ لندن هاوکینگ در کتاب تازه خود می‌گوید که کشفیات سال ۱۹۹۲ که نشان داد سیاره‌های دیگری وجود دارند که به دور ستاره‌ای غیر از خورشید می‌چرخند، فرضیه اسحاق نیوتن در مورد آفرینش کهکشان توسط خدا را مورد تردید قرار داد.

هاوکینگ در بخشی از کتاب تازه خود می‌نویسد:«کشف منظومه‌های دیگر نظیر منظومه خورشیدی ثابت کرد که منظومه ما که در برگیرنده یک خورشید و سیاره‌هایی است که پیرامون آن می‌چرخند یک پدیده منحصر به فرد نیست. این واقعیت نشان داد که وجود حالت فیزیکی ایده‌آل بین خورشید و کره زمین و پیدایش انسان روی کره زمین یک پدیده از پیش طراحی شده و دقیق برای موجودیت و رفاه انسان نیست.»

استیفن هاوکینگ به خاطر ابتلا به بیماری مرگ تدریجی سلسله اعصاب خود سال هاست که در حالت فلج کامل زندگی می کند. سال گذشته او از مقام برجسته علمی خود یعنی ریاست بخش ریاضیات دانشگاه کمبریج استعفا داد. وی از سال ۱۹۷۹ در این مقام بوده و یک زمانی این کرسی علمی در اختیار اسحاق نیوتن بود.
برچسب ها: هاوکینگ ، خلقت ، هستی ، خدا ، فیزیک
انتشار یافته: ۳۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۳
28
41
آقای هاوکینگ بفرمایند که پس قوانین فیزیک رو کی خلق کرده ؟
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۶/۳۱
23
43
موافق نیستم.چرا که خود جوشی نیز در نتیجه همزمانی یک سری قوانین است. این همزمانی نیاز به یک برنامه ریز دارد. برنامه ریز کیست؟
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۶/۳۱
17
23
موافق نیستم. چرا که خود جوشی نیز در نتیجه همزمانی یک سری قوانین است. این همزمانی نیاز به یک برنامه ریز دارد. برنامه‌ریز کیست؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۷
18
46
بهتراست دوستان ابتدا کتاب را مطالعه و بعد اظهار نظر علمی و فلسفی کنند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۰
26
45
من موافق اقای هاوکینگ نیستم من خودم دانشجوی لیسانس فیزیک هستم وعلاقه مند به نظریات هاوکینگ بودم ولی همواره دنباله رو منطق هستم ومنطق هم حکم میکنه که هر نظمی یک ناظم دارد وهر علتی یک معلول.
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۰۰:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۲
16
24
1- ایا اصل قوانین ریاضی که در علم وجود دارد وساختار
اصلی کائنات می باشد به علت تنوع زیاد ساختار آن که خیلی از آنها توسط انسان هنوز کشف نشده است می تواند بصورت اتفاقی بوجود بیاید؟
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۰۰:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۲
12
22
2- اگر جهان ما دارای قوانین خودسر و خودساز باشد
آیا دارای منبع ذخیره اطلاعات و پردازش می باشد؟

3- اگر چنین باشد آن منبع ذخیره چگون و چطور بوجود آمده است ؟
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۲
13
18
4- چطور می تواند بدون برنامه ریزی قبلی ، محاسبه و عملیات انجام دهید؟

5- آیا وجود منبع ذخیره، محاسبه و عملیات تابع یک دستور و یا برنامه‌ریزی توسط یک برامه ریز نمی باشد؟
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۲
13
9
6- اصولا شباهت آفرینش ما شبیه به آفرینش هوش مصنوعی توسط انسان‌ها نمی‌باشد؟ ( در ابعاد کوچک )
ناشناس
|
GERMANY
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۹
49
32
کافیه یه ذره فکر بکنی اون وقت میفهمی انسان برای پر کردن خلاء ی که در خودش احساس میکرد باید به یه چیز ماوراءی متوسل می‌شد برای همین برای خودش یه چیزی ساخت اسمشم گذاشت خدا هر کسی هم برای خودش خدای مخصوص داشت این کار توسعه پیدا کرد و هر قومی دارای یک خدا شد یه سری ... اومدن گفتن خدای مارو بپرستین. بعضی هاشون حتی با زور این کارو میکردن بقیه هم که زورشون نمیرسید ساکت میشدن. حالا الانم همه چیزو به خدا و اخرت و جهنم وصل میکنن الان ثابت شده انسان از نسله میمونه یعنی جد انسان بنا به دلایلی جهش ژنتیکی پیدا میکنه و از میمون فاصله میگیره یعنی ادم و حوا و .. .

قصد بی احترامی به هیچ دینی رو نداشتم و ندارم .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۸
23
45
دوستانِ منتقد،لطفا زمانی نظرِ یکی از بزرگترین فیزیکدانانِ دنیا رو نقد کنین که دانشش رو داشته باشین!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۸
20
8
این لینکه که عکس گرون ترین تلفن همراه رو انداخته خیلی باحاله!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۵:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۹
7
10
من یک نظر دادم ولی شما اونو تیکی تیکه کردین و جای چند نظر گذاشتین و یک سری توضیحات اولش رو هم بر داشتین لطفا یا نظرو کامل بزارین یا نزارین ممنون.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۰
5
6
چرا نظر ما رو ننوشین
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۳
19
8
برو بینیم بااااا
اول اسمشو یاد بگیر بعد بیا...
استیون هاوکینگ نه استیفن هاوکینگ
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۲
10
26
به عقیده من بشر در ابتدای کشف اسرار و رموز جهان هستی است و دانشمندانی همچون انیشتین و هاوکینگ و غیره هنوز نتوانسته اند رابطه بین نیروهای الکترو مغناطیس و جاذبه را کشف کنند و نظریه های متعددی درباره ذرات بنیادی بیان شده و در جاهایی با هم اختلاف دارند. اگه یه روزی دانشمندی به این افتخار نایل شود که نظریه واحدی را که مورد قبول تمام فیزیکدانان باشد را ارایه کند و در تکنولوژِی به کار آید اون موقع انقلابی اتفاق خواهد افتاد و بیشتر به آفریدگار هستی نزدیک خواهیم شد و می‌بینیم که همه چیز تصادفی نیست و خدا هست
ناشناس
|
ICELAND
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۱
7
35
من شخصا نمیتونم تصادفی بودن جهان رو بپذیرم.ولی احترام زیادی برای آقای هاوکینگ قائلم.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۵
14
33
مبدا انفجار چیست؟
چرا همه ما نیاز بخدا داریم؟
میمون را چه کسی خلق کرد؟
کوچکترین ذره جهش یافته را چه کسی خلق کرد؟
اون عضله کوچک پلکمونو کی خلق کرد که اگه نبود چشممون همیشه افتاده بود؟
آیا همه چیز اتفاقی حاصل میشود؟
آیا فکر میکنید دانش انسان قادر به درک هر چیزی هست؟
یک مرغ رو فرض کنید که به سمت ظرف آب حرکت میکند تا آب بنوشد یک مرغ دیگر به وی نگاه میکند و آن مرغ بی توجه به او آب مینوشد همین مساله رو در مورد انسان در نظر بگیرد انسانی ظرف آبی در دست دارد و فرد دیگری را که به وی و آب او خیره شده میبیند و از آب میگذرد و به او میدهد
در اینجا اون مرغ هیچوقت متوجه نمیشود که این کار انسان چه معنایی دارد شاید اسم این کار را بشنود که ایثار است اما معنای آن را نمیفهمد ما هم هیچوقت نمیتوانیم تمام قوانین و تمام حالتها را درک کنیم
تنها کسی میتواند درباره خداوند و وجود او اظهار نظر کند که به تمام قوانین اشراف داشته باشد و ما انسانها هیچوقت نمیتوانیم به تمام قوانین اشراف پیدا کنیم.
هر کدام از ما با تمام وجود قادر به اثبات وجود خدا هستیم پس از وجود دوری نکنیم.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
7
16
هر جسمی تابع فیزیک است یعنی جرم از کوچکترین ذره که به اون کوارک میگن تا تمام کهکشان و تمام موجودات از این مغوله تبعیت میکنن و علم فیزیک میگه هرچیزی تابع قانون خلق هست یعنی هرچیزی که مخلوق باشه حتما خالقی داشته ( مگه میشه از هیچ چیزی افرید ، بعنوان مثال شما اگه تونستین یک الگانس بنز 2012 رو بدون بنزین بحرکت وادارین ، اگه تونستین به ایمیل من پیام بفرستین arabiceye@mailfa.com
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۸
9
20
اصلا منطقی نیست که ما کشکی به وجود آمده باشیمو و کشکی از بین بریم،
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۹
12
11
درسته که پروفسورهاوکینگ دانشمندمتفکری هست اماوقتی خودش میگه علت ایجادجهان قوانین فیزیک است باتوجه به عنوان ومعنای قانون یعنی وجودنظم ویک معنای غیرمادی حاکم برماده(جاذبه=الکترومغناطیس)راقبول داردکه ناگزیر باید هوشمندباشداماآنرابانام خداکه به قول خودش باآدمی بخواهدرابطه شخصی برقرارکندنمیشناسدکه شایددرجریان سرخوردگی ازبیماریش(ALS)وعدم اجابت دعایش برای شفاناشی شده باشد.همین جاذبه بین دوماده که ناشی ازگرایش دوبار+و _است یادافعه که ناشی ازرانش دوبارهمنام است چیست واز کجاست که عامل ترکیب وایجاد میباشدحالااسمش راخدا نگذار بگذارقانون فیزیک یابیان بهتر شعورونظم فیزیک.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
5
8
من به نظر همه دانشمندا احترام میذارم و میدونم که یافته های اونا خیلی ارزشمنده چون سالیان سالرو تحقیقات علمیشون زحمت کشیدن وبه این نتیجه رسیدن واینم قبول دارم که ما به همه علوم اشراف واحاطه نداریم شایدفردا دانشمندای دیگه یه چیز دیگه رو ثابت کنن بعدشم خدا برای ما ماده نیس که ماده رو هدایت کنه ربای ما یک باور و منشا انرژیه من نمیخوام این پشتوانه رو ازدس بدم شما هم خود دانید به جایگاهی نرسیدم که اونو رد کنم خدایادیگران هرانچه دلشان بخواهد اما برای من باش
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۶
7
8
سلام این بنده خدا گفته که خدا کهشان رو نیافریده داشت نظر نیوتن رو رد میکرده دچار مغلطه نشید . ما معتقدیم که خدا کل جهان رو آفرید در راستای پیدایش جهان در گذر زمان تحت نیروهی جاذبه میدانی کهکشانها سلسه وار خلق شدند مثل زاد و ولرد انسان که سرمنشا ان ادم و حوا بودن اما ما ساخته پدر و مادر خودمانیم .سوا از همه اینها فلسفه و منطق که ساختارشان عین ریاضیات مستحکم و بدون مغاطله در استدلال هست اثبات میکنه که آفرینده واحد دارم که خالق هست
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
26
11
سلام:شماها دیگه دم از فیزیک نزنید استیفن خودش خدای فیزیک است پس هرچی گفته درست گفته
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۰۶:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
19
19
اینجا همه دانشمندن میخواهید شما ها برید فرضیه بدید طرف کلی زحمت کشیده داره یه چیزی میگه تازه اگه هم درست نباشه شما ها درحدی نیستید که بخواهید نقد کنید اونو باید هم تراز های خودش با سند و مدک وعلمی که داره به نقد و انتقاد بپردازه.شما ها چون یکم بعضی چیز ها به مذهبتون برمیگرده و تعصبی میشبد دیگه کاری ندارید طرف کیه به انتقاد میپردازید. حد خودتونو بدونید.بعد نظر بدید
S_zarei
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
7
22
هر چيزي كه بوجود مياد نياز به يك ذره اوليه دارد حالا هر چقدر كوچك باشد همان ذره قبل از بيگ بنگ هم حتما بايد يك كس ان را افريده باشد كه همان خداست
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۵
9
16
ببخشید هرکی که بخواهد درموردخالق خودش صحبت کنه که نباید حتما فیزیک دان باشه بعدشم شمازیادی جوگیرشدین خودش به تازگی اعتراف به وجودخالق کرده
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
6
21
فقط برای من سواله که اگه ایشون اعتقاد دارن که مغز مثله یه کامپیوتره که بعد از مرگ از بین می ره و انسان منحصرا مغز و جسمه و بعد از مرگ هیچ چیزی رو درک نمی کنه چرا خود ایشون در سن حدود 70 سالگی خودش رو به زحمت میندازه که با این وضعیت انقدر دنبال علم باشه در حالی که تا چند سال دیگه از نظر خودش کامل نابود میشه؟من فکر میکنم ما تو این دنیا با زحمته زیاد دنبال جواب سوالامون می گردیم و بعد از مرگ خدا جواب رو بهمون میگه و اون کسی جواب رو بهتر درک میکنه و ازش لذت می بره که تو این دنیا وقت و انرژی بیشتری واسه پیدا کردنه جواب گذاشته.البته این استنباط منه.من این رو از قول خدا ننوشتم.
ابراهيمي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
21
28
دقت كردين ايرانيها تو همه چيز كارشناسن؟؟؟ بابا وقتي علمشو نداري خب حرف نزن، مجبوري؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اهورا مهر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
8
30
بنام خالق هستی من توی تمام زندگیم لحظه به لحظه وجود خدا رو حس میکنم نه بخاطر گفته های فیزیکدان بنام و نه به خاطر جلب توجه فقط به خاطر لذتی که برای بودنش به من دست میده . من نماز نمیخونم و مذهبی نیستم ولی تک به تک سلولهام نیازش رو می طلبه
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: