کد خبر: ۱۳۲۹۷۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۲۱:۲۳

آزار جنسی سه دختر کوهنورد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نائب‌ رئیس فدراسیون کوهنوردی درباره دخترانی که در جریان یک سفر خارجی مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند می‌گوید که این فدراسیون مسئولیتی ندارد؛ خانواده‌ این دختران مقصر اصلی هستند و سازمان میراث‌فرهنگی هم باید در دادن مجوز به تورهای گردشگری دقت بیشتری کند. 

در دو ماه اخیر سه مورد سو‌ء‌استفاده جنسی از دختران کوهنورد به فدراسیون کوهنوردی گزارش شده است. منصوره گرجی می‌گوید: «این اتفاقات ربطی به فدارسیون کوهنوردی ندارد زیر این افراد از طریق فدراسیون یا هیأت‌های تابعه به این تورها اعزام نشدند.» 

گرجی می‌گوید: «مجوز این تورها را سازمان میراث فرهنگی می‌دهد و غیر از مسائلی که برای این خانم‌ها پیش آمده،مشکلات فنی زیادی هم برای افرادی که از طریق تورهای کوهنوردی به ویژه در سفرهای خارج از کشور، پیش می‌آید.»
به گفته وی دادن مجوز به تورهای کوهنوردی ربطی به فدراسیون کوهنوردی ندارد و سازمان میراث‌فرهنگی که این مسئولیت را دارد باید در دادن مجوز به افراد کم تجربه و گروه‌های ناشناخته تجدید نظر کند. 

گرجی اتفاقات پیش‌آمده برای این دختران کوهنورد را یک استثناء می‌داند. علی 15 سال است که کوهنوردی می‌کند و همراه با تورهای کوهنوردی صعودهای متعدد داخلی و خارجی داشته است.
 
وی می‌گوید: «تورهای کوهنوردی جزو سالم‌ترین تورهای گردشگری هستند و این برای اولین‌بار است که من در تمام سال‌های کوهوردی‌ام چنین خبری را می‌شنوم.» 

لیلا 10 سال است که کوهنوردی می‌کند و سابقه صعودهای داخلی و خارجی متعددی دارد. او از چنین پیشامدی ابراز تاسف می‌‌کند و می‌گوید: «تاکنون به شکلی برنخورده‌ام. نمی‌دانم که این کوهنوردان چگونه تورشان را انتخاب کردند.» 

گرجی تاکید می‌کند که این افراد در جریان سفر به خارج از کشور با تورهای غیر‌مجاز کوهنوردی مورد آزار واذیت جنسی قرار گرفته‌اند و فدراسیون کوهنوردی هیچ اطلاعی از ورود و خروج آنها نداشته است. 

گرجی می‌گوید: «این دخترها با گروه کوهنوردی در کوه آشنا شدند. مادر یکی از آنها می‌گفت که من روی این گروه شناخت داشتم. من از او پرسیدم که چطور شناخت داشتی؟ آیا مجوز آنها را دیدی؟ آیا برگه آرم دار داشتند؟ گفت: نه، من ندیدم. من گفتم شما با چه عقل و منطقی این کار را کردید؟ 

وی می‌گوید: «این افراد کم‌تجربه بودند و با آژانس‌ها یا گروه‌های معتبر کوهنوردی اعزام نشده بودند. آنها به ما هم دقیق نگفتند که چه اتفاقی براشان افتاده است. فقط گفتند که در خارج از مرز مشکل‌دار شدند. ما هم به آنها گفتیم شما قبل از اینکه به این سفر می‌رفتید باید مشاوره می‌کردید که با چه افرادی و چه توری می‌روید. من مطئنم این افراد به ویژه خانمی که به خود من مراجعه کرد، اولین بارش بود که می‌خواست در یک صعود خارجی شرکت کند. این افراد خودشان اقدام کرده بودند و به دلیل کم‌تجربگی و اهمال خودشان این بلا سرشان آمد. اینها از اقشاری هستند که می‌گویند وقتی این تور با 500 هزار تومان ما را می‌برد چرا ‌2 میلیون تومان بدهیم؟» 

نائب‌ریس فدراسیون کوهنوردی می‌گوید: «اینها به‌زعم خودشان برای حفظ آبرو، حتی حاضر نیستند به ما ‌بگویند که به کدام قله رفته بوند. ما حتی نمی‌دانیم این سه نفر در یک گروه بودند یا نه. حدس من این است که همه این افراد متعلق به یک گروه بودند زیر تا به حال چنین چیزی سابقه نداشته است. تاکید می‌کنم که فدارسیون اصلاً در جریان سفر اینها نبوده است. یک موقع است که افراد تقاضای مجوز برون‌مرزی می‌کنند و فدراسیون رد می‌کند اما به هرحال از وجود آنها مطلع است اما درباره این افراد اینگونه نیست. اینها حتی در قشر کوهنوردان هم شناخته شده نبودند و تور کوهنوردی آنها هم نه وجود خارجی دارد و نه ثبت شده است.» 

آنها می‌گویند نمی‌خواهیم با آبروی دخترمان بازی شود و اطلاعاتی نمی‌دهند. من هم گفتم شما خودتان با آبروی دخترتان بازی کرده‌اید و این تلاش شما نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب است. درباره این اتفاق خانواده‌ها اهمال کردند و مقصر اصلی بوند.» 

وی در پایان می‌گوید: «باز هم می‌گویم این قضایا ربطی به فدراسیون ندارد و افراد آسیب دیده به صورت آزاد در تور شرکت کرده بودند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
2
7
خاک بر سر مسئولی که با هموطنش اینکارو بکنند و بعد بگه به ماربطی نداره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
0
7
حالا چی ! باید به حال خود رها شوند و به شکایت آنان رسیدگی نشود. اینکه فدراسیون کوهنوردی در جریان نبوده یک مشکل اما مشکل بعدی که زندگی این سه خانواده از هم پاشیده می‌شود چی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
0
4
اين خانم به اصطلاح مسئول، به قضيه از اين زاويه نگاه مي‌كنه كه هرچه زودتر مسئوليت را از گردن خودش باز كند و تنها اين موضوع است كه برايش مهم است. اينكه يک دختر هموطنش دچار مشكل شده برايش در درجه بعدي قرار دارد. اين يک فرق مهم بين مسئولين ايراني و اروپايي است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
0
2
خدا ...دیگه اینقدر نگه مقصر خودشون و خانوادشون بودن
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
0
3
واقعا متاسفم برا شما وفدراسیون کوهنوردی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
0
3
با عرض ادب و هم دردی چند تا مطلب در این ماجرا بایدروشن میشد1-این دختر خانم محترم چندسال دارند(یعنی سن ایشان و تجربه ایشان وفرهنگ خود و خانواه محترم )2 -اجازه این سفر خارج از کشور را به راحتی و باتحقیق وشناخت کامل به ایشان دادند3-اگر خیر که این خود جای بسی سوال دارد4-اگر جواب بله است چرا ماجرا را از همان شخص شرکت..... جوستجو و طرح شکایت نمی کند5-اصلان متهم و یا متهمین این عمل زشت ایرانی بوده اند اگر بله که به راحتی قابل پیگیری میباشد6-اینجانب ضمن همدردی با این خانواده محترم فدراسیون کوهنوردی را اصلا مقصر نمیدانم زیرا فدراسین تنها درخصوص تیمهای اعزامی خود مسئول است ویا آن دسته از تیمهایی که از طرف آن مجوز صعود دریافت میکنند7-فدراسین میتواند فقط در این جهت به خانواده محترم کمک کند ودر حیطه مسئولیت خود از مسئولین وشرکتهای ذینفع خواهان رسیدگی بیشتر در این چند مورد اخیر و در صدور مجوزهای بعدی دقت بیشتری را مبذول کنند 8-بنده یک کوه نورد تکرو 52ساله دارای 2 دختر می باشم و تا کنون چنین خبر هایی را در کوه و طبیعت نشنیده ام که کوه نوردی دست به این قبیل کارهای شنیع وزشت بزند! اما از اندکی طبیعت گردنما ها و کوهنورد نماهای جوانی که همراه خود اکثرا قلیان وچیزهای از این دست میاورند وزباله میریزند و سرو صدای زیادی هم دارند شاید بعید نباشد.آن هم نه به آین شکل در هر صورت امیدوارم که هرگز شنونده ی اینگونه خبرها بخصوص در کوه وطبیعت نباشیم. در آخر اگر خانواده محترم این عزیزان از بنده حقیر دلخور نمی شوند باید به عرض برسانم که ما خانواده ها هستیم که باید همیشه هشیار باشیم
.اینجانب ح-ع به هیچ سازمان و گروه کوهنوردی وابسته و عضو نمی باشم اینها فقط نظر شخصی بنده و همدردی با خانواده های محترم بود
ملك إز برازجان
|
United States of America
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
0
0
واقعا جائ تاسف دارد.
ملك إز برازجان
|
United States of America
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
0
0
درود،واقعا جائ تاسف دارد.اكه جدي بيكيري نشه ممكن است دوباره اتفاق بيقته،ورزش كوهنوردي ي ورزش پاك وسالمي است رقابتي در ان نيس اول دومي نداره.ورزشي كه با كوه وطبيعت سرو كار داره دوستي و رفاقت بي غلو غشه.اميدوارم ديگه إز أين خبرا ديگه نانوية.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین