کد خبر: ۷۵۳۳۱
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۲۳:۱۵
گزارش تفصیلی آفتاب از مناظره سلیمی نمین و زیباکلام

در مناظره سیلمی نمین و زیبا کلام چه گذشت؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جلسه مناظره بین عباس سلیمی نمین و صادق زیباکلام درباره بحث‌ها و انتقادات مطرح شده در مورد دانشگاه آزاد اسلامی، در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران عصر دوشنبه برگزار شد.

همچنین در این جلسه پس از اتمام مناظره صادق زیباکلام وسلیمی نمین،حسین سیفی رئیس مرکز اسناد دانشگاه آزاد اسلامی به نمایندگی از این دانشگاه به مناظره با عباس سلیمی نمین پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب، عباس سلیمی نمین با اشاره به اینکه به هیچ جریان سیاسی خود را وابسته نمی‌داند، گفت: «بنده از سال‌های دهه 60 منتقد دانشگاه آزاد بوده‌ام و اینکه گفته می‌شود ما می‌خواهیم که آقای جاسبی برکنار شوند، فقط برای لوث کردن قضیه است، چون هیات امنا فرد دیگری را معرفی خواهد کرد و هیچ گونه ارتباطی به دولت نهم ندارد و بنده هیچ گاه کلیت دانشگاه آزاد اسلامی را زیر سوال نمی‌برم بلکه هدفم پاک کردن آن از مفاسد مدیریتی است، چون آن‌را متعلق به ملت ایران می‌دانم».

سپس دکتر صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: «در مورد اینکه دانشگاه آزاد موسسه‌ای عمومی یا خصوصی است هم من درست می‌گویم و هم آقای سلمین نمین، چرا که در جامعه ما که سایه دولت بر همه جا افکنده شده است و بنگاه‌های خصوصی هم طبق دستورات دولت عمل می‌کنند، درکشور ما مرز بین بخش خصوصی و عمومی خیلی شفاف نیست».

سپس سلیمی‌نمین در مورد اینکه دانشگاه آزاد جزء اموال عمومی است،‌ گفت: «عنوان خصوصی به موسسه‌ای اطلاق می‌شود که فرد سهم آورده‌ای از خودش را برای تشکیل موسسه گذاشته باشد، در حالی که ایشان (جاسبی) هیچ‌گونه ‌آورده‌ای نداشته و بسیاری از اموال دانشگاه متعلق به عموم مردم است و رویه آقای جاسبی این است که خلاف خود را به عنوان موسسه خصوصی تعبیر کند و همین خطا را هم آقای زیباکلام انجام می دهد».

وی ادامه داد:‌ «دانشگاه آزاد مفسده مدیریتی دارد چون آقای جاسبی وزرا و وکلا را برای ریاست مادام‌العمر خویش بر این دانشگاه، وامدار خود کرده است و آن‌ها را آلوده نموده است».

سلیمی نمین گفت:‌ « وی می‌گوید به وزیری مدرک دکترا داده است، در حالی که آن وزیر باید به مشکلات مردم رسیدگی می‌کرد و این مقام را پلکانی برای گرفتن مدرک برای خود کرده است. در حالی که درس خواندن در مقطع دکترا هم مثل شغل است و وقت بسیاری باید برای آن گذاشت و مگر می‌شود وزیر هم به مشکلات مردم رسیده باشد و هم درس خوانده باشد، ‌پس این سوال پیش می‌آید که با این کار جاسبی وزیر از انجام کارهای مردم بازمانده است که خود مفسده‌ای است و یا اینکه ‌آقای جاسبی مدرک مفتی داده است».

وی افزود:‌« وقتی از ایشان خواسته می‌شود که لیست وزرا و وکلا را بدهند ایشان پرهیز می‌کند و اگر این را مفسده نمی‌دانید پس لیست آن‌ها را ارائه کنید».

سپس زیباکلام در مورد این بحث با اشاره به قلمداد شدن تحصیل به عنوان شغل،گفت:‌ «بسیاری از دانشجویان هم مشغول تحصیل هستند و هم اینکه در جایی اشتغال به کار دارند و این دلیل نمی‌شود که بگوییم پس کارش را به خوبی انجام نداده است. یکی از دوستان من هم سخنگوی دولت است هم وزیر دادگستری و هم رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و هم عضو حقوقدان شورای نگهبان و ... و تمامی وظایفش راهم به خوبی انجام می‌دهد».

وی در ادامه بحث، افزود: «اگر کسی صلاحیت گرفتن مدرک را ندارد به اساتید و گروه‌های آموزشی برمی‌گردد که کار خودشان را خوب انجام نداده‌اند و شما موردی را بیاورید که فردی در دانشگاه رد شده و جاسبی به وی مدرک داده است یا در جلسه دفاعیه دکترا نمره نیاورده و ایشان مدرک دکترا به آن شخص داده باشند.اساتید دانشگاه آزاد اسلامی همان اساتید دانشگاه دولتی هستند و بنده هم در دانشگاه آزاد تدریس می‌کنم و چنین موردی را تا به حال ندیده‌ام».

صادق زیباکلام در این موقع از حاضرین در سالن و مجریان برنامه درخواست کرد تا سالن را ترک کند و در ادامه مناظره حضور نداشته باشد که مورد موافقت قرار گرفت و سیفی به عنوان رئیس مرکز اسناد دانشگاه آزاد اسلامی به نمایندگی ازاین دانشگاه به پشت تریبون آمد.

سپس سلیمی نمین با اشاره به مادام‌العمر بودن ریاست دانشگاه آزاد اسلامی توسط آقای جاسبی، گفت: «رئیس دانشگاه‌های دولتی معمولا هر چند سال یکبار عوض می‌شوند، در حالی که آقای جاسبی از طریق مفسده مدیریتی و وامدار کردن وزرا و وکلا به خود، می‌تواند بسیاری از قوانین کلان نظارتی را خنثی کند و بعد از مفسده مدیریتی، مفسده مالی خواهد آمد که به مفاسد جاسبی در این زمینه نیز می‌پردازم». 

همچنین سیفی، رئیس مرکز اسناد دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تبلیغات روزنامه‌های دولتی و سایت‌های وابسته به جریان اصولگرا درباره اظهارات سلیمی نمین در مورد دانشگاه آزاد، گفت: «بنده سمت شما را در این دعوا نفهمیدم و شان شما را بالاتر از این می‌دانستم که وارد دعواهای سیاسی شوید».

عباس سلیمی نمین در پاسخ به انتقادات سیفی، گفت: «افراد دانشگاه آزاد اسلامی این قدر دیکتاتور شده‌اند که می‌گویند تو چکاره‌ای؟ شغلت چی است؟ اگر من به عنوان یک نویسنده و روزنامه‌نگاری که از سال 60 مدیر مطبوعات بوده‌ام و مشغول تحقیق و پژوهش هستم، نتوانم مطلب بنویسم و انتقاد کنم و اگر من حق انتقاد نداشته باشم. پس چه کسی حق دارد؟»

سیفی گفت: «سوال این است که در جامعه‌ای که بنا به آمار رسمی 35 درصد مردم آن زیر خط فقر هستند، چرا شما به مسائل گرانی و تورم و بیکاری نمی‌پردازید و مدام به دانشگاه آزاد اسلامی انتقاد می‌کنید؟ و چرا به مسایل اشتغال مردم نمی‌پردازید که پدر یک خانواده مجبور نباشد چند جا کار کند تا شهریه فرزندان دانشجویش را بدهد و تازه همین دانشجویان هم که فارغ‌التحصیل شدند بدون شغل در جامعه رها شوند. اگر جاسبی فساد کرده باید در دادستانی و قوه قضاییه و هر مرجعی جوابگو باشد. وقتی شما که هر روز در دانشگاه‌های مختلف برای انتقاد به دانشگاه آزاد اسلامی برنامه دارید، انسان تردید می‌کند که شما این برنامه‌های سریالی را راه‌ انداخته‌اید تا مردم از مشکلات واقعی منحرف شوند».

سلیمی نمین نیز در پاسخ به این موضوع، گفت: «چه عجب که آقای جاسبی طرفدار ملت شده است و برای مردم سینه می‌زند و بنده از این توهین‌های شما ابراز تاسف می‌کنم و توانم برای مبارزه با این مفسده اقتصادی افزون می‌شود و نسبت به آن روز به روز بیشتر واقف می‌شوم».

وی با اشاره به برهم زدن جلسه سخنرانی وی در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: «در هر جایی که من برای سخنرانی می‌روم عده‌ای به صورت سازمان یافته از سوی دانشگاه آزاد اسلامی ظاهر می‌شوند تا بنده نتوانم آگاهی‌ مردم را در مورد این مفاسد بالا ببرم».

سیفی در ادامه بحث با اشاره اینکه سلیمی نمین ریاست دانشگاه آزاد اسلامی را غیرقانونی عنوان می‌کند، گفت: «شما به طور تلویحی، ‌تمامی اسناد و مدارک دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و اساتید و مدیران دانشگاه آزاد را زیر سوال می‌برید و انتظار دارید که به شما اعتراض نشود و هزینه سفرهای شما برای سخنرانی در دانشگاه‌های مختلف از کجا تامین می‌شود؟»

سلیمی نمین در پاسخ به پرسش مطرح شده، گفت: «تشکل‌های دانشجویی هزینه این سفرها را می‌پردازند که یک عرف در دانشگاه‌های دولتی است و بلیط ‌های آن نیز موجود است».

سلیمی نمین در ادامه بحث با اشاره به نامه آقای جاسبی به ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب مبنی بر واریز یک میلیارد تومان پول به حساب دیگری که ‌آیین‌نامه آن هنوز تدوین نشده است،‌ گفت: «میلیارد،‌ میلیارد پول از حسابی که شهریه دانشجویان است به جای دیگری می‌رود که هنوز هیچ ضابطه‌ای بر آن حاکم نیست در حالی که این پول کلان برای استفاده دانشجویان دانشگاه آزاد است و کالاهایی که به صورت یارانه‌ای توسط دولت در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی قرار می‌گیرد تا برای دانشجویان این دانشگاه صرف شود، سر از بازار آزاد در می‌آورد».

سپس سیفی در پاسخ به اظهارات سلیمی نمین با اشاره به شماره حساب ذکر شده در این نامه گفت: «حساب مذکور یک نوع بانک مشترک است که تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از آن استفاده می‌کنند و اگر یک واحدی پول اضافه‌ای داشت به این حساب منتقل شده و برای واحد دیگری که دچار مشکلات است صرف می‌شود و سپس واحد مذکور عین پول را به همراه سود آن، عینا به حساب مشترک برمی‌گرداند تا مجددا در اختیار واحد دانشگاهی اولیه قرار گیرد و این روش در همه جای دنیا برای شبکه‌ای تجاری مرسوم است».

وی افزود:‌ «این حساب مشترک نیز دارای هیات امنای جداگانه‌ای است که دارای چهار عضو می‌باشد و با سه امضا از این حساب می‌توان پول برداشت کرد که آقای جاسبی جزء امضا‌کنندگان هم محسوب نمی‌شود و اگر مستندات شما این گونه است که بنده شخصا برای همه آن‌ها جواب دارم».

سپس سلیمی نمین با اشاره به روند تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی توسط هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی به ریاست علیرضا زاکانی گفت: «اگر آقایان حسابشان پاک است چرا از هرگونه نظارت قوا پرهیز می‌کنند و بنده مستنداتی را در روز شنبه تحویل دادستان دادم تا به یک تخلف کلان آقای جاسبی رسیدگی شود».

سیفی با اشاره به اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر غیردولتی بودن و غیر انتفاعی بودن این موسسه گفت:‌ «اگر کسی سوال کند آیا من که در ردیف بودجه دولت نیستم، مشمول تحقیق و تفحص می‌شوم؟ که پرهیز از نظارت نمی‌شود و این یک بحث حقوقی است که در خیلی از موارد مطرح می‌شود».

سلیمی نمین با اشاره به توقف تحقیقات هیات تحقیق و تفحص مجلس از آموزش عالی کشور در مورد دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «آقای جاسبی سوال نمی‌کند بلکه در مکاتبات خودشان با مجلس، حکم صادر می‌کند که دانشگاه آزاد اسلامی موسسه خصوصی است و در اثر عدم همکاری دانشگاه آزاد اسلامی با این هیات روند تحقیقات متوقف می‌شود و آقای زاکانی به حداد عادل نامه می‌نویسد که با شرایط موجود، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به تحقیق و تفحص تن نمی‌دهد و آقای حداد عادل نیز این را می‌پذیرد و تحقیقات متوقف می‌شود. در مورد نامه یک میلیارد تومانی نیز اینکه شما پول را از حساب واحد خرج کنیدو به حسابی ببرید که هنوز آیین‌نامه‌ای برای آن تدوین نشده خودش یک تخلف است».

در ادامه سیفی به مصاحبه سلیمی نمین در سایت رجانیوز استناد کرد مبنی بر اینکه حمایت از جاسبی به معنای شراکت در مفسده‌های وی است که سلیمی نمین آن‌را تکذیب کرد.

همچنین سیفی با اشاره به 45 جلد گزارش هیات تحقیق و تفحص از آموزش عالی کشور گفت: «در یکی از دانشگاه‌های دولتی، زمین موقوفی مربوط به دانشگاه را به بهای اندکی فروخته‌اند و این در حالی است که شما فقط به دانشگاه آزاد گیر داده‌اید. در یکی از دانشگاه‌ها شصت میلیارد تومان از اموال عمومی مردم از بین رفته است و شما در مورد آن چیزی نمی‌گویید مکانیسم نظارتی در قانون برای دانشگاه آزاد طبق اساسنامه آن دفتر نظارتی وزارت علوم و وزارت بهداشت و درمان است و امیدوارم هر کس از بالاترین تا پایین‌ترین مقام دانشگاه آزاد که تخلفی می‌کند با وی برخورد کنند».

سلیمی نمین با اشاره به بحث‌هایی در مورد عدم اعتبار مدارک دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «من هرگز در جایی نگفته‌ام که مدارک دانشگاه آزاد معتبر نیست، این افراد می‌خواهند مرا در مقابل دانشجویان و اساتید این دانشگاه قرار دهند من فقط می‌گویم که ریاست دانشگاه آزاد غیرقانونی است. هر کسی یک جمله از من بیاورد که در آن دانشگاه آزاد را زیر سوال برده باشم، من تمامی حرف‌های خودم درباره آقای جاسبی را پس می‌گیرم و من به هیچ عنوان کلیت دانشگاه آزاد را زیر سوال نمی‌برم حل مفاسد آقای جاسبی به نفع همه دانشجویان است و هرگز نخواهم گذاشت که مفسده مدیریتی جاسبی از بیست و پنج سال به سی سال تبدیل شود».

وی با نشان دادن صفحه اول روزنامه‌های اعتماد ملی و اعتماد که در آن به مصاحبه با جاسبی و چاپ عکس وی پرداخته بودند، ‌گفت: «معلوم است که چه کسی به ما برای عدم انتقاد فشار می‌آورد و در عکس هم ایشان دو دستی میز را چسبیده است و نمی خواهد ریاست دانشگاه آزاد اسلامی را رها کند».

سیفی نیز در مورد این مصاحبه‌ها گفت: «اگر این مصاحبه‌ها کار ما بود که نمی گذاشتیم چنین عکس‌هایی از جاسبی چاپ کنند، و این روزنامه‌ها خصوصی هستند در حالی که شما از روزنامه‌های دولتی استفاده و سیاسی‌کاری می‌کنید».

لازم به ذکر است که هراز چندگاهی جو سالن توسط افرادی به صورت سازمان‌دهی شده متشنج می‌شد و برای لحظاتی نیز در سالن درگیری بوجود می‌آمد. 

در حاشیه مراسم نیز جمعی با عنوان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی با پخش بیانیه‌ای نسبت به عملکرد احمدی‌نژاد ومسایل مربوط به مدیریت آقای جاسبی در بحث شهریه‌ها و عدم وجود فضای سیاسی برای فعالین دانشجویی در این دانشگاه اعتراض کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۸۷/۰۸/۰۶
0
0
‏در چرخش مدیریت کلان کشور، رئیس جمهوری می‌رود و رئیس جمهور دیگری می آید و به دنبال آنها جریانات سیاسی نیز تغییر می‌کند و کسی نمی‌تواند مفسده مدیریتی خود را مادام العمر کند، ولی تنها کسی که توانسته در سیستم آموزش عالی مفسده مدیریتی خود را مادام العمر کند، دکتر جاسبی است‏


ایا می دانید که جاسبی حتی کارمندان و اساتید خودر ا قبول ندارد
ایا می دانستید که اساتید فقط مجبور به نمره دادن می باشند در غیر این صورت اخراج می شوند
ایا می دانستید که جاسبی بسیج را قبول ندارد و اگر از کارمندان و اساتید کسی در مانورها و همایشهای بسج شرکت کند غیبت خورده و حتی حق ماموریت نیز نمیگیرد
ایا می دانستید که اساتید و کارمندان اجازه درخواست انتقال را ندارند
ایا می دانستید که معدل های پولی داشگاه ازا قابل مقایسه به معدلهای نخبگان دانشگاههای دولتی نمی باشند

حالا بدانید این جاسبی با علم این مملکت چکار کرد

فقط خیانت
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین