کد خبر: ۱۲۵۲۲۰
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۰ - ۲۰:۳۱

کاهش ذخایر ارزی ایران از 100 به 67 و افزایش بدهی خارجی از 20 به 22 میلیارد دلار

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس اقتصادی: وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در نشست مطبوعاتی با حضور خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های خارجی در واشنگتن، با تشریح دستاوردهای اقتصادی ایران، ذخیره ارزی کشور را 100 میلیارد دلار و بدهی خارجی را 20 میلیارد دلار اعلام کرد؛ در حالیکه بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی در بخش نماگرهای اقتصادی با عنوان گزارش 3 ماهه دوم سال 1389؛ میزان ذخایر ارزی 64 میلیار دلارو بدهی‌های خارجی ایران 22 میلیارد دلار ذکر شده است.

ذخایر ارزی کاهش یافت

بر اساس گزارشات بانک مركزی ذخاير ارزی ايران در پايان آذر‌ماه سال 1387 به بيش 100 ميليارد دلار رسیده بود اما با انتقال به داخل و هزینه‌کرد این ذخایر؛ حجم ذخاير ارزی ايران در پایان نیمه اول سال 1389 به 67 هزار میلیارد تومان معادل 64 ميليارد دلار کاهش یافته است.

بنابراين گزارش، خالص دارايی‌های خارجی بانک‌ها نيز در پايان شهريورماه سال گذشته با كاهش 7 / 0 درصدی مواجه شد و به معادل ريالی 69 هزار ميليارد ريال رسيد

افزایش بدهی خارجی

طبق این گزارش که حدود یک هفته از انتشار آن می‌گذرد؛ بدهی‌های خارجی از 20736 درپایان 3 ماه اول 1389 به 22100 میلیون دلار در پایان 3 ماهه دوم 1389 افزایش یافته و 7 درصد رشد داشته است.

دلایل کاهش ذخایر ارزی

بانک مرکزی با خروج منابع ارزی و ذخایر ارزی ایران از سایر کشورها از یک‌سو و تبدیل ذخایر خارجی به طلا و وارد کردن منابع ارزی و طلا به داخل ایران، ضمن تبدیل منابع ارزی و طلا به ریال برای مصارف و هزینه‌های سرسام‌آور دولت، ذخایر ارزی را بر باد می‌دهد.

در چند سال گذشته بانک مرکزی اقدام به واردات حداقل 5 میلیارد دلار طلا به نرخ 650 تا 1400 دلار در هر اونس به داخل کشور نموده و فقط در سال 1389 هم بیش از 200 تن طلا به ارزش حداقل 6 میلیارد دلار توسط بانک مرکزی وارد کشور شده است.

در این شرایط دولت و بانک مرکزی پشت‌پرده و بازیگر اصلی بالا رفتن حبابی قیمت طلا در داخل هستند چرا که با بالا بردن قیمت طلا، بانک مرکزی می‌تواند طلای وارد شده را فروخته و به ریال تبدیل کرده و به بانک‌های دولتی یا دولت تحویل دهد و هزینه‌های هنگفت دولت را تامین کند. نتیجه چنین امری انباشته شدن طلای بی‌مصرف در دست مردم، رکود اقتصادی و بالا رفتن تورم در اثر تزریق نقدینگی توسط بانک مرکزی باشد.

به این نکته توجه کنید که بخش اعظم صادرات نفتی و غیرنفتی کشورمان به دلیل تحریم‌ها، عملا به دلار و ارز خارجی تبدیل نمی‌شود و ارزی دست ایران را نمی‌گیرد و ایران مجبور است صادرات خود را تهاتر کرده و در قبالش کالا وارد کند که در نتیجه واردات کالا طی چند سال گذشته به این دلیل چندین برابر شده است.

ذخایر ارزی صرف طرح‌های نفتی هم نشده است

رئیس کل بانک مرکزی پیش از این گفته بود برخی کشورهای اروپایی قصد شیطنت و دست‌اندازی به منابع ارزی ایران را در سر داشتند که این منابع را به داخل منتقل و صرف طرح‌های ملی نفت و گاز نمودیم. رئيس کل بانک مرکزی افزود: در سال گذشته زمانی که بانک مرکزی با فشار بانک‌های خارجی روبرو بود، ‏برای اولين بار در طول تاريخ خود ذخاير ارزی را از خارج کشور به داخل کشور انتقال داده و نزد ‏بانک‌های خصوصی و دولتی سرمايه‌گذاری شد؛ بر همين اساس هم پروژه‌های نفتی به ميزان 75 ميليارد دلار ‏مورد حمايت قرار گرفت که به طور قطع، يکسال ديگر آثار آن در اقتصاد ايران مشاهده می‌شود.‏

درحالی رئیس بانک مرکزی از حمایت 75 میلیارد دلاری از پروژ‌ه‌های نفتی با استفاده از ذخایر ارزی خارجی منتقل شده به داخل خبر می‌دهد که گزارش دیوان محاسبات عکس این ادعا و عدم سرمایه‌گزاری در طرح‌های نفتی و کاهش تولید و صادرات نفت ایران را ثابت می‌کند.

در این راستا، نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه دیوان محاسبات با ارزیابی عملکرد دولت از نحوه اجرای آن در بودجه سال 89 گزارشی به کمیسیون ارائه کرد که برای بررسی بیشتر کمیته‌ای در این خصوص تشکیل شد، تصریح کرد: با توجه به اینکه دیوان محاسبات گزارشی از تخلف مالی دولت ارائه کرد، کمیسیون برنامه بودجه با حضور دیوان محاسبات کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس و شرکت نفت که بیشترین تخلفات و دغدغه در این حوزه بود، کمیته‌ای تشکیل دادند و نتایج با دقت بیشتری بررسی شد.

به گفته این نماینده در نتیجه ارزیابی مجدد عملکرد 9 ماهه دولت در بودجه سنواتی، 21 هزار میلیارد تومان انحراف در بودجه سال 89 مشاهده می‌شود.

استخراج نفت کمتر از روزی 4 میلیون بشکه

کوچکی‌نژاد به ظریفت تولید نفت کشور اشاره کرد و گفت: با وجود آنکه ایران ظرفیت تولید روزانه 4 میلیون و 150 هزار بشکه نفت را دارد، وزارت نفت به تعهدات خود عمل نکرده است.

از مقدار 4.2 میلیون بشکه در روز، 1.6 میلیون آن برای نیاز داخلی کشور تولید می‌شود و مابقی که نزدیک به 2 میلیون بشکه است باید به کشورهای دیگر صادر شود، بر اساس گزارش دیوان محاسبات و گفته‌های نماینده مردم رشت، وزارت نفت تعهدات خود در این زمینه عمل نکرده است.

وزارت نفت سرمایه‌گذاری نکرد

در بودجه سال 89 مجلس وزارت نفت را موظف کرده است با کمک شرکت‌های زیر مجموعه خود به گونه ای عمل کند که 77 ‌هزار و 338 میلیارد ریال منابع حاصله از سهم وزارت نفت از طریق شرکت دولتی صرف سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفتی شود. همچنین این وزارتخانه باید حداقل چهل‌درصد (40%) از سهم خود را برای سرمایه‌گذاری به منظور توسعه طرح‌های تولید گاز طبیعی حوزه مشترک پارس جنوبی اختصاص دهد.

این در حالی است که کوچکی‌نژاد در این خصوص با استناد به گزارش دیوان محاسبات کشور، گفت: با وجود اینکه دولت مکلف به سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز بوده است، اقدامی در این خصوص نداشته و انحرافی بالغ بر 7 هزار 700 میلیارد تومان در بودجه سال جاری ایجاد کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین