کد خبر: ۱۲۴۷۷۱
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۰ - ۰۱:۱۹

یک کشته در تظاهرات دانشجویان دانشگاه دمشق

اعزام نیروهای نظامی برای سرکوب اعتراضات در بانیاس
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک فعال حقوق بشری در سوریه می‌گوید روز دوشنبه در تظاهرات دانشجویان در دانشگاه دمشق، یک نفر کشته شد. همچنین در پی درگیری‌ها میان معترضان با نیروهای شبه‌نظامی حامی دولت در شهر نفتی بانیاس در سوریه، چهار نفر کشته شده‌اند و همزمان، انتقال نیروهای نظامی سنگین به این شهر آغاز شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، عامر قرابی، رییس سازمان ملی حقوق بشر سوریه، اعلام کرد که در جریان تظاهرات صدها دانشجو در دانشگاه دمشق، ماموران به سوی آنان آتش گشودند که موجب جان باختن یک دانشجو شد.

خبرگزاری اسوشیتدپرس در این گزارش اشاره کرده که به علت سانسور و محدودیت شدیدی که از سوی حکومت سوریه برخبرنگاران اعمال شده، نمی تواند این گزارش را تایید کند.

از سه هفته پیش که اعتراض ها و تظاهرات برای آزادی های بنیادین در سوریه آغاز شده، تا کنون دست کم ۱۷۰ نفر کشته شده اند. اما در حالی که اعتراضات در شهر درعای سوریه همچنان ادامه دارد، گزارش‌ها حاکی از آن است که در پی درگیری‌ها میان معترضان با نیروهای شبه‌نظامی حامی دولت در شهر نفتی بانیاس در سوریه، چهار نفر کشته شده‌اند و همزمان، انتقال نیروهای نظامی سنگین به این شهر آغاز شده است.

همچنین مقامات امنیتی سوریه، خبرنگاران خبرگزاری‌های بین‌المللی همچون آسوشیتدپرس و رویترز را اخراج کرده و در جریان روزهای گذشته نیز، چهار خبرنگار دیگر از رویترز را بازداشت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شماری از شاهدان عینی گفته‌اند روز دوشنبه ٢٢ فروردین ماه، نیروهای لباس شخصی وفادار به بشار اسد، دست به کشتارهای اخیر معترضان زده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز یکشنبه نیز، گروهی از لباس شخصی‌های حامی حکومت، که به «شبیحه» معروف هستند، در حالی که مجهز به مسلسل بودند سوار بر خودرو با سرعت بالا در میان خیابان‌های شهر مذکور حرکت کرده و به سوی معترضان و مردم شلیک کرده‌اند.

یک گروه مدافع حقوق بشر نیز به خبرگزاری رویترز گفته که در این درگیری‌ها دست کم سه نفر کشته شده‌اند و یک شاهد عینی از مرگ چهارمین نفر هم خبر داده است.

در مقابل مقامات رسمی سوریه می‌گویند یک گروه گشتی نظامی در نزدیک بانیاس مورد شبیخون قرار گرفته و ۹ نیروی نظامی کشته شده‌اند.

یک فعال حقوق بشر هم گفته که تمامی راه‌های منتهی به بانیاس بسته شده و رفت و آمد به این شهر متوقف شده است.

بشار اسد چندی پیش گفته بود تمامی اعتراض‌ها، دسیسه و توطئه است. به رغم حضور سنگین نظامی در شهرهای سوریه، تظاهرات معترضان در شهرهای سوریه ادامه دارد.

گفتنی است شهر بانیاس مکان یکی از دو پالایشگاه اصلی سوریه است و گزارش شده که تانک‌های نظامی راهی این شهر شده‌اند.

شاهدان عینی می‌گویند نیروهای شبه‌نظامی شبیحه حملات نظامی بی‌هدف می‌کنند و آثار گلوله‌باران بی‌هدف آنها و به رگبار بستن معترضان در خیابان‌ها و بر روی دیوارها دیده می‌شود.

هشدار به حکومت سوریه

دیپلمات‌های غربی به دمشق هشدار داده‌اند که کشتار غیرنظامیان و سرکوب خشونت‌آمیز معترضان را متوقف کند. شماری از دیپلمات‌ها گفته‌اند در حال حاضر به اقدام نظامی در سوریه فکر نمی‌کنند اما اگر مشابه کشتار ۱۹۸۲ روی دهد، گزینه دخالت نظامی را بررسی می‌کنند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز، روز شنبه (نهم آوریل) با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه گفت‌وگوی تلفنی داشت، که در این تماس، نگرانی شدید خود را از خشونت‌‌های اخیر در سوریه بیان کرد و گفت از گزارش‌های منتشر شده مبنی بر کشتن هفده نفر در درعا و ده نفر دیگر در روستاهای اطراف در روز جمعه، به شدت آشفته شده است.

دبیرخانه سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت که بان اعلام کرده که کشتن افرادی که دست به تظاهرات مسالمت آمیز می‌زنند، غیرقابل قبول است و باید در این مورد تحقیق شود.

پیش از این هم ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از دولت سوریه خواسته بود تا تحقیقات شفاف و مستقلی در باره خشونت‌های اخیر در این کشور انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، دبیرکل سازمان ملل همچنین یادآور شده که دفاع از جان شهروندان، به عهده دولت‌هاست و آنها باید به حق آزادی بیان و آزادی برپایی تجمعات احترام بگذارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین