کد خبر: ۱۲۰۶۵۸
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۱:۰۳

کلهر: چه تضمینی‌ هست مدیران امروز، فردا در زندان نباشند

شورای‌عالی سینما بزرگترین‌ خیانت به ‌سینما و ملت ‌است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نشست نقد و بررسی وضعیت جشنواره فیلم فجر در عصر امروز با حضور مهدی کلهر مشاور سابق ریاست جمهوری در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

مهدی کلهر با اشاره به اینکه سینما را نباید یک ابزار حکومتی و ایدئولوژیک دید گفت: من با این سیاست که فرهنگ را زیر مجموعه سیاست ببینند مخالفم. از دیدگاه من آنچه ارزش دارد سیاست فرهنگی و اقتصاد فرهنگی است یعنی سیاست و اقتصادی که به فرهنگ احترام بگذارد زیرا فرهنگ بالاتر از همه مسائل است.

کلهر با تاکید مجدد بر اینکه راهکارهایی همچون شورای عالی سینما در حوزه سینما مثمر ثمر نیست، افزود: وقتی اختیار نظارت، فرهنگی و اخلاقی یک اثر هنری را در اختیار 7 نفر به نام شورای عالی سینما قرار می‌دهیم، دچار یک اشتباه بزرگ شده‌ایم زیرا فراموش می‌کنیم که دشمن در بین این 7 نفر راحت‌تر می‌تواند نفوذ کند تا زمانی که سینما در اختیار ملت باشد.

کلهر ادامه داد: سینما اگر در اختیار ملت باشد قطعاً بهتر اداره می‌شود. همانگونه که در زمان قبل از انقلاب و در سال 56 یعنی یک سال قبل از انقلاب اسلامی سینمای مبتذل توسط ملت تحریم شد و به ورشکستگی رسید؛ این امر نشان می‌دهد که اگر یک کارگردانی در کنار ملت باشد و ملت آزادانه فیلم او را قضاوت کنند، آنگاه آن کارگردان نیز باید براساس تعهد خود به ملت فیلمی بسازد که به اعتقادات آنها احترام بگذارد.

کلهر با اشاره به اینکه تفکراتی همچون فقیر دانستن مردم یک تفکر شکست‌ خورده است افزود: متاسفانه همچنان در ایران عده‌ای تصور می‌کنند که ملت شعور کافی را برای بیان نظرات خود ندارند و آنها را صغیر می‌دانند و عده‌ای به دلایل مختلف دنبال آن هستند تا حضور مردم را کمتر کنند. اما نباید فراموش کنیم در ابتدای پیروزی انقلاب، افتخار انقلاب این بود و باید باشد که اجازه بدهد مردم حرفهای خودرا بزنند.16

مشاور رسانه ای سابق رئیس جمهور با تاکید مجدد بر ناکارآمدی تشکیلاتی همچون شورای عالی سینما ادامه داد: شورای عالی سینما بزرگترین خیانت به سینما و ملت است زیرا من معتقدم آنچه که این شورا می‌خواهد انجام دهد همان وظایف و مسئولیت‌هایی است که امروز در حوزه سینما توسط افراد مسئول انجام می‌شود و عده‌ای از تشکیل دادن این شورا به دنبال آن هستند که تقصیر را از گردن خود بردارند و برای مجوز ندادن به بعضی از فیلم‌ها ناسزا نشنوند.

کلهر با اشاره به اینکه سینما باید مردمی باشد گفت: دولت حق ندارد به تهیه‌کننده یارانه بدهد بلکه باید شرایطی ایجاد شود که سینما در دست مردم باشد زیرا من معتقدم مردم به مراتب انقلابی‌تر از دولت هستند و دخالت دولت در تولید سفارش فیلم سینمایی درست نیست.

کلهر با اشاره به عملکرد مدیران در دوره‌های گذشته و وضعیت امروز آنها گفت: امروز بعضی از وزرا و مدیران در دوره‌های گذشته به جرم ضد انقلاب بودن یا در زندان هستند و یا به خارج رفتند چه تضمینی وجود دارد که مدیران امروز که در بعضی امور هستند در آینده اینگونه نباشند.

کلهر با انتقاد از وضعیت تلویزیون گفت: امروز در تلویزیون نیز آثاری ساخته می‌شود که نه تنها بحث آموزشی ندارد بلکه گاهاً مخرب است ساخت این برنامه‌ها کاملا تصادفی نیست و حساب شده است.بسیار از برنامه‌هایی که امروز در تلویزیون ساخته می‌شود به مردم و شعور آنها توهین می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین