کد خبر: ۹۵۱۱۴
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۴

دریاچه ارومیه تا 7 سال دیگر خشک می‌شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - سرویس اجتماعی: فرماندار شهرستان اسكو در استان آذربایجان شرقی با اشاره به این‌كه این شهرستان بیش‌ترین نوار ساحلی را با دریاچه‌ی ارومیه دارد و این ظرفیت از جذابیت‌های منطقه برای گردشگران به‌شمار می‌آید، گفت: مسأله‌ خشک شدن این دریاچه، یک مشكل ملی است كه باید در سطح دولت و مجلس به آن رسیدگی شود. ما پیش‌بینی می‌كنیم، این دریاچه تا هفت‌سال آینده خشك شود، در این صورت طبق برآورد ما، ‌٨٠٠ كیلوگرم نمک به‌ازای هر ایرانی در این منطقه تلنبار می‌شود.

یونس فاتح در گفت و گو با ایسنا گفت: نظریه‌ مطرح ما برای جلوگیری از این اتفاق، هدایت آب از دریاچه‌ خزر به دریاچه‌ ارومیه است. البته باید روی نظریه‌های دیگر هم كار شود تا از این اتفاق كه خسارت سنگینی برای كشور به بار می‌آورد، جلوگیری كنیم.

فاتح ادامه داد: در تمام دنیا، هزینه پرداخت می‌شود تا كشت و زرع انجام شود؛ اما در برخی نقاط باید هزینه‌ی نكاشتن پرداخت شود؛ برای نمونه، در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی به‌جای یك‌میلیون تن، شش‌میلیون تن محصول برداشت می‌شود و این آسیبی برای منطقه است. بنابراین برای حفظ منابع طبیعی باید به این موضوع بیش‌تر توجه كنیم.

فرماندار شهرستان اسكو اضافه كرد: سدهای ایجادشده در اطراف دریاچه‌ ارومیه، جلوی آبریزی آن را گرفته‌اند و برداشت از چاه‌های منطقه نیز بدون نگاه فنی و مهندسی است. باید در این‌باره جدی‌تر برنامه‌ریزی كرد، چون با خشك شدن دریاچه‌ ارومیه، فاتحه‌ كشاورزی هم خوانده می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین