کد خبر: ۱۵۴۸۰۵
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۲۰:۱۲

روزی که استاد بزرگ آواز ایران به دنیا آمد + تصاویر

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پانزده اردیبشهت ماه سالروز تولد غلامحسین بنان، استاد آواز ایران است. 

استاد غلامحسین بنان 15 اردیبهشت 1290، در خانواده‌ای هنرمند به دنیا آمد و به دلیل گرایش پدر و مادرش به خوانندگی و نوازندگی در شش سالگی به خوانندگی و نوازندگی ارگ و پیانو پرداخت و در این راه از راهنمایی‌های مادرش که پیانو را بسیار خوب می‌نواخت بهره‌ها گرفت. همچنین اولین استاد او در آواز، پدرش بود.

بنان فعالیت هنری خود را به صورت رسمی از سال 1321 آغاز کرد. صدای او در همان سال، همراه با همکاری عده‌ای از هنرمندان دیگر از رادیو تهران به گوش مردم ایران رسید و دیری نگذشت که نام بنان زبانزد همه شد. روح‌الله خالقی او را در ارکستر انجمن موسیقی شرکت داد و با ارکستر شماره یک نیز همکاری را شروع کرد و از بدو شروع برنامه «گلهای رنگارنگ» بنا به دعوت استاد داود پیرنیا همکاری داشت.

بنان در طول فعالیت هنری خود، حدود 350 اهنگ را اجرا کرد و آنچه که امتیاز مسلم صدای او را پدید می‌آورد، زیر و بم‌ها و تحریرات صدای او است که مخصوص به خودش می‌باشد. بنان نه تنها در آواز قدیمی و کلاسیک ایران استاد بود، بلکه در نغمات جدید و مدرن ایران نیز تسلط کامل داشت. تصنیف زیبا و روح پرور «الهه ناز» او بهترین معرف این ادعا می‌باشد.

بنان را می‌توان به حق بزرگترین اجرا کننده آهنگ‌های سبک وزیری-خالقی دانست. او همچنین در کنار ادیب خوانساری از بهترین اجرا کنندگان آثار صبا و محجوبی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، غلامحسین بنان اسفندماه 1364، در بیمارستان ایرانمهر تهران درگذشت و بر خلاف وصیتش که مایل بود در گورستان ظهیرالدوله به خاک سپرده شود، در امام زاده طاهر کرج به خاک سپرده شد. او مدت‌ها از بیماری دستگاه گوارش و افسردگی رنج می‌برد. {$old_album_154805}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین