کد خبر: ۸۷۰۴۰۳
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
تبلیغات

چگونه برای شرکت نام انتخاب کنیم؟

همه افرادی که در حوزه خاصی فعالیت می‌کنند، به دنبال تاسیس شرکت و مجوز‌های مربوط به آن هستند؛ اما آخرین موردی که به آن رسیدگی می‌کنند، نام شرکت است. این عدم توجه کافی سبب می‌شود که در بیشتر مواقع، اسم‌های انتخابی برای شرکت‌ها اصلا با مدل کسب‌و‌کار آن‌ها همخوانی نداشته باشند.
چگونه برای شرکت نام انتخاب کنیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

از طرفی حتی کسانی هم که برای انتخاب نام شرکت دغدغه دارند، در انتخاب اسم برند دچار مشکل می‌شوند؛ چرا که این روز‌ها تعداد شرکت‌ها در هر زمینه‌ای زیاد شده است. همین موضوع سبب سخت‌تر شدن پیدا کردن اسم خاص و منحصربه‌فرد برای شرکت می‌شود.

امروزه برخی از شرکت‌ها، عملیات ثبت برند خود را به صورت قانونی انجام نمی‌دهند؛ این کار سبب می‌شود که شرکت‌هایی با نام‌های یکسان مشغول به کار شوند. اما سوال این جا است که در این شرایط، کدام شرکت معتبرتر است؟ قطعا اولین شرکتی که نام برند خود را به صورت قانونی ثبت کند، اعتبار بیشتری دارد.

هنگام انتخاب نام شرکت به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

برای آن که بتوانید اسم مناسبی برای شرکت خود انتخاب کنید، در ابتدا باید اصول انتخاب نام شرکت را بدانید. فرقی ندارد که زمینه فعالیت شما در حوزه تجارت باشد یا این که برای شرکت لباس به دنبال اسم هستید؛ چرا که در نهایت باید به موارد مهمی در زمینه اسم دقت کنید.

۱. اسم باید معنادار باشد.

اسمی که شما برای شرکت خود انتخاب می‌کنید، نمادی از کل شرکت است. بهترین نام برای شرکت، دارای ریشه فارسی است؛ چرا که اسامی بی معنا، در بیشتر مواقع به صور قانونی ثبت نمی‌شوند. از طرفی به معنای بین‌المللی نام شرکت هم توجه کنید؛ زیرا ممکن است این نام در ایران معنای بدی نداشته باشد. ولی در کشور‌های دیگر، معنای درستی را به مخاطب القا نکند.

۲. مواظب باشید که نام شرکت تکراری نباشد.

یکی از چالش‌ها این است که نام انتخابی شما قبلا استفاده نشده باشد. برای این که از تکراری نبودن اسم شرکت مطمئن شوید، می‌توانید به کمک مشاوره ثبت شرکت، استعلام نام مورد نظر خود را بگیرید.

۳. اسم شرکت باید تلفظ ساده داشته باشد.

قطعا شما هم به دنبال معروف‌تر شدن نام شرکت خود هستید؛ اما باید بدانید که با انتخاب نام‌های عجیب و غریب، این اتفاق رخ نمی‌دهد. اگر اسم مورد نظر شما به راحتی تلفظ نشود، در ذهن مشتریان هم قرار نمی‌گیرد.

۴. بر اساس نوع فعالیت شرکت، اسم انتخاب کنید.

شرکت‌ها در انواع مختلفی از جمله سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود و تضامنی فعالیت میکنند. هر کدام از این مدل ها، دارای قوانین و شرایط خاصی است و فعالیت‌های مخصوص به خود را دنبال می‌کنند.

۵. نام مرتبط با شغل خود را انتخاب کنید.

همیشه هم اسم مورد علاقه شما، به کسب و کار مرتبط نمی‌شود. مثلا اگر شما در زمینه تجارت فعالیت داشته باشید، اسم‌های مربوط به گردشگری گزینه مناسبی برای شما نیست.

۶. از مشتریان بالقوه کمک بگیرید.

برای نظرسنجی از مشتریان می‌توانید تعداد خاصی از افراد نزدیک شامل دوست، خانواده و نزدیکان کمک بگیرید. به این صورت که حس آن‌ها را نسبت به اسم انتخابی خود بپرسید.

۷. از علائم و نشانه‌ها استفاده نکنید.

حروف اسم شرکت باید کاملا شامل حروف الفبا فارسی باشد. دقت کنید که از نشانه‌ها و علائم اختصاری هم برای نام شرکت استفاده نکنید. از طرفی بر اساس قوانین کشور ایران، انتخاب نام‌های لاتین هم ممکن است شما را دچار مشکل برای ثبت کند.

نام تایید شده برای شرکت، تا چه مدت زمان اعتبار دارد؟

 از زمانی که گواهی تایید نام را دریافت کردید، آن نام تا سه ماه بعد معتبر است. می‌توانید به دنبال مجوز‌های دیگر برای تاسیس شرکت باشید. البته در صورتی که نام شخص حقوقی در حال تاسیس یا تغییر شرکت، به مرحله ثبت و آگهی نرسیده باشد، فقط مهلت سه ماهه وجود دارد.

در مقابل نام تایید شده اشخاص حقوقی که منجر به انتشار آگهی باشد، به صورت نامحدود است. اعتبار نام شرکت‌های سهامی عام، از زمان دریافت ابلاغیه تایید نام تا زمان دریافت آگهی رسمی تاسیس، به مدت شش ماه است.

اگر بنابر صلاح دید کارشناسان، نام انتخابی با قوانین همخوانی نداشته باشد، نام رد می‌شود. اگر می‌خواهید در مدت سه ماهه و شش ماهه خود نام را به آگهی برسانید، بهتر است که از مشاور وکیل ثبت شرکت کمک بگیرید.

چگونه برای شرکت نام انتخاب کنیم؟

برای به ثبت رساندن نام انتخاب شده برای شرکت، چه مراحلی را باید طی کرد؟

بعد از لیست کردن نام‌های خاص و اولویت‌بندی آن‌ها بر اساس اصول انتخاب نام شرکت، نوبت به ثبت اسم می‌رسد.

  1. پس از انتخاب نام، به سامانه ثبت شرکت‌ها مراجعه کنید و اطلاعات مورد نیاز را تکمیل کنید.
  2. در این مرحله باید پنج نام پیشنهادی را برای شرکت خود عنوان کنید؛ هر کدام از نام‌ها مورد تایید قرار گرفته نشد، نام بعدی بررسی می‌شود. در اولویت‌بندی نام‌های انتخابی خود دقت داشته باشید.
  3. پس از تایید نام به دست کارشناس، مهلت سه ماهه برای آگهی اسم داده می‌شود. اگر در این مدت آگهی را ارائه نکنید، اعتبار نام را از دست می‌دهید.
  4. منتظر پاسخ شرکت ثبت اسم باشید؛ در صورتی که نام مورد نظر شما رد شود، حتما با علت به شما ارائه می‌شود. در صورت اعتراض به رد اسم، می‌توانید فرم اعتراض پر کنید و درخواست بررسی مجدد دهید.

برای آسان‌تر شدن مراحل ثبت اسم شرکت، از مشاوره ثبت شرکت بهره‌مند شوید؛ چرا که قطعا این کار قوانین مخصوصی دارد که شاید شما از آن‌ها آگاهی نداشته باشید.

حتی اگر زمان مراجعه به مراکز حضوری مشاوره و آگاهی از نحوه انتخاب نام شرکت را ندارید، می‌توانید از مراکز آنلاین و تلفنی معتبر کمک بگیرید. به این صورت که می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز، با مشاوران متخصص در این زمینه ارتباط برقرار کنید؛ بنابراین شما در هر نقطه کشور باشید، می‌توانید از دانش افراد مختصص در این زمینه بهره‌مند شوید.

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین کار‌ها برای هر برند، نحوه انتخاب نام شرکت است. این که شما بتوانید چه نامی را برای کسب وکار خود انتخاب کنید، اهمیت زیادی در جذب مشتریان دارد. از طرفی با وجود قوانین و شرایط خاص برای انتخاب اسم، این کار به دست مشاور مخصوص راحت‌تر انجام می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین