کد خبر: ۷۳۳۸۷۶
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸
کمبود بارش‌ها برداشت از کندوها را کاهش داد

صادرات عسل متوقف شد

رییس هیات مدیره کانون صنعت زنبور عسل کشور خاطر نشان کرد: حذف استاندارد اجباری بر تولید عسل باعث توقف صادرات عسل شد.
صادرات عسل متوقف شد
آفتاب‌‌نیوز :

عفت رییسی سرحدی با اشاره به دلایل توقف صادرات عسل، گفت: عسل ایران جزو طبیعی‌ترین عسل‌های تولید شده در جهان محسوب می‌شود که همواره مشتریان خاص خود را داشت.

وی خاطر نشان کرد: در سال 1399 زنبوداران موفق شدند پس از 20 سال استاندارد عسل را اجباری کنند. اما بعد از گذشت 6 ماه وزیر پیشین جهاد کشاورزی، در آخرین جلسه شورای عالی استاندارد، با استاندارد اجباری عسل مخالفت کرد و این مسئله باعث توقف صادرات این محصول شد.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل وزیر خواهان حذف این استاندارد شد، گفت: بنا به شنیده‌های ما که نزدیک به واقعیت است وزیری که مسئول امنیت غذایی کشور است تحت تاثیر فشار شرکت‌های تولیدکننده عسل دست‌ساز با این استاندارد مخالفت کرد.

وی با اشاره به دوره کوتاه وضع استاندارد اجباری بر تولید عسل، تصریح کرد: در همان مقطع کوتاه که استاندارد عسل از سوی سازمان استاندارد اجباری شد پایش قابل توجهی بر روی عسل‌های تولید شده صورت گرفت در این زمان برای 6 شرکت که با منشا کلوگلز و افزودنی عسل تولید می‌کردند پرونده‌های قضایی تشکیل شد.

رییسی ادامه داد: در دوره استاندارد اجباری عسل، توانستیم بازارهای خوبی برای محصول خود در جهان پیدا کنیم و محصول ما به بسیاری از کشورهای آمریکایی و اروپایی از جمله آلمان صادر شد.

به گفته رییسی، سودهای کلانی در تولید عسل دست‌ساز وجود دارد که توانست به وزیر فشار بیاورد که استاندارد اجباری را حذف کند. وزیر پیشین حتی حاضر به برگزاری مناظره و گفت‌وگو با ما نشد.

این فعال اقتصادی بابیان اینکه استاندارد تشویقی شامل کنترل کیفی نمی‌شود، تصریح کرد: عسل به‌ عنوان ماده خوراکی شفابخش در شرایطی که بسیاری از مردم کمبود مواد غذایی دارند می‌تواند جوابگوی نیاز بدن باشد از این‌رو کیفیت و استاندارد آن اهمیت ویژه دارد.

وی با اشاره به تعداد زنبورداران فعال در کشور، گفت: 100 هزار زنبوردار، درحدود 100 میلیون کلونی را مدیریت می‌کنند. باید بگویم که میانگین برداشت عسل از هر کندو به طور متوسط بین 10 تا 15 کیلو است. البته زنبوردارانی که صحراهایی بهتری در دسترس آنهاست از هر کندو 25 کیلو عسل برداشت می‌کنند.

به گفته این فعال اقتصادی،‌ در سال جاری به دلیل کمبود بارش متوسط برداشت از کندوهای عسل کاهش یافت.

وی با اشاره به گران شدن قیمت نهاده‌های زنبور عسل، تصریح کرد: مکمل‌ها و داروهایی که برای مبارزه با آفت زنبور عسل استفاده می‌شود 50 درصد گران‌تر شدند. باید توجه داشت که این نهاده‌ها مشمول ارز دولتی نمی‌شوند و با ارز آزاد وارد می‌شوند.

رییسی با اشاره به طولانی بودن پروسه اعطای مجوز به داروهای زنبورعسل، افزود: سرمایه‌گذاران رغبتی برای تولید و واردات نهاده‌های زنبور عسل از خود نشان نمی‌دهند.

به گفته این فعال اقتصادی، در فصل زمستان که شهد و گرد گلی در طبیعت وجود ندارد زنبورداران به شکر و مکمل‌های تقویتی نیاز دارند این درحالیست که برای تامین شکر باید هزینه‌های گزافی متقبل شوند و دولت نیز از آنها حمایتی نمی‌کند. زنبوردار باید شکر را با نرخ آزاد کیلویی 11 هزار تومان خریداری کند.

رییسی در پایان با اشاره به سیاست‌های حمایتی دیگر کشورها از زنبورداران، گفت: در کشورهای اروپایی و آمریکایی حتی برخی کشورهای همسایه مانند عراق، به منظور حفظ اکوسیستم و جلوگیری از بیابان‌زایی و افزایش تولید دانه‌های روغنی به زنبورداران سوبست می‌دهند که کندوهای خود را به مراتع ببرند تا زنبورها با گردافشانی باعث افزایش محصولات کشاورزی شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین