کد خبر: ۱۰۰۰۶۲
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۱

‌واکنش به کنترل نشریات دانشجویی قبل از چاپ

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جلیل دارا از انتشار بالغ بر 3 هزار نشریه دانشجویی خبر داد و گفت: بدیهی است از بین این 3 هزار نشریه دانشجویی برخی مواقع با نشریاتی مواجه شویم که مواردی خارج از ضوابط و چارچوب‌ها منتشر کنند. 
تعداد زیاد نشریات دانشجویی نظارت بر این نشریات را سخت‌تر می‌کند. البته منظور این نیست که کنترل نشریات دانشجویی سخت است بلکه طبیعی است که تعداد زیاد نشریات دانشجویی در کنار نیروهای معدودی که در حوزه کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌ها داریم نظارت بر این نشریات را سخت‌تر می‌کند.

مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم با بیان اینکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در صدد تقویت نظارت بر نشریات دانشجویی نسبت به سال‌های گذشته است از برنامه‌ریزی برای تحلیل محتوای نشریات دانشجویی و برگزاری جلسات دبیران و روسای کمیته‌های ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه‌های کشور به عنوان برخی راه‌کارهای تقویت جریان نظارت بر نشریات دانشجویی نام برد.

وی ایجاد معاونت مستقل فرهنگی در دانشگاه‌های کشور را یکی از راه‌های کنترل و رصد دقیق تر برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها برشمرد و گفت: در حال حاضر تعداد کارشناسان فرهنگی برخی دانشگاه‌ها از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر هستند که این مشکل با تشکیل معاونت فرهنگی مستقل در دانشگاه‌ها تعداد کادری که در زمینه نظارت بر فعالیت‌های فرهنگی از جمله فعالیت‌های نشریات دانشجویی خواهیم داشت بیش از میزان فعلی خواهد بود.

مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: معاونت فرهنگی مستقل در 10 دانشگاه کشور تشکیل شده و معاونت مستقل فرهنگی در 10 دانشگاه دیگر نیز در آستانه تشکیل است.

جلیل دارا درباره طرح حجت الاسلام آشتیانی عراقی نماینده مردم قم در کمیسیون فرهنگی مجلی شورای اسلامی مبنی بر تحقق نظارت بر نشریات دانشجویی قبل از چاپ گفت: آئین نامه نشریات دانشجویی حاصل مدت‌ها کار کارشناسی بوده اما ممکن است نیازمند بازنگری، مرور یا تجدیدنظر در برخی مفاد این آئین نامه باشیم که یکی از موارد آن کنترل نشریات دانشجویی قبل از چاپ است.

این مسئول ارشد فرهنگی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: موضوع کنترل نشریات دانشجویی قبل از چاپ موضوعی نیست که فقط در کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح شده باشد بلکه تعدادی از دانشگاه‌ها نیز تقاضا کرده اند که امکان کنترل نشریات دانشجویی قبل از چاپ وجود داشته باشد اما در حال حاضر رفتار با نشریات دانشجویی منطبق بر آئین‌نامه نشریات دانشجویی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است که این آئین‌نامه اجازه کنترل نشریات دانشجویی پیش از چاپ را نمی‌دهد.

وی کنترل نشریات دانشجویی قبل از چاپ را صرفا یک مورد قابل بحث و بررسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و گفت: در این باره در حال جمع‌بندی نظارت کارشناسان، دانشگاهیان، دبیران و روسای کمیته‌های ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه‌ها هستیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین