کد خبر: ۱۰۰۵۰۱
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۲۲:۵۴

شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی اقدام اسرائیل علیه کاروان کمک‌های غزه، جلسه تشکیل می‌دهد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی ابعاد اقدام تازه اسرائیل علیه کاروان کمک‌های غزه، تشکیل جلسه می‌دهد. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک دیپلمات غربی گفت: «شورای امنیت ساعت 17 به وقت گرینویج برای بحث درباره تحولات خاورمیانه تشکیل جلسه می‌دهد.» 

وی افزود: «این جلسه شاهد بحث و گفت‌وگوی علنی خواهد بود.» 

از سوی دیگر، دفتر اطلاع‌رسانی حماس گزارش داد که «خالد مشعل» با «معمر قذافی»، رهبر حکومت لیبی، «علی عبدالله صالح»، رئیس‌جمهوری یمن، «فاروق شرع»، معاون رئیس‌جمهوری سوریه، «‌ولید المعلم»، وزیر خارجه این کشور، «عمرو موسی»، دبیر کل اتحادیه عرب، «اکمل الدین احسان اوغلی»، دبیر سازمان کنفرانس اسلامی و تعدادی دیگر از مقامات عرب تماس‌های‌ گسترده‌ای‌ را به عمل آورد. 

وی‌ در جریان این تماس‌ها لزوم محکوم کردن این جنایت وحشیانه دشمن صهیونیستی‌ و محاکمه و مجازات سران تل‌آویو به‌عنوان جنایتکاران جنگی‌ و غنیمت شمردن این لحظات تاریخی‌ برای‌ لغو نهایی و کامل محاصره نوار غزه را مورد تاکید قرار داد. 

این رهبر فلسطینی در جریان این تماس‌ها بر همبستگی‌ کامل عملی‌ با ترکیه و حامیان خارجی‌‌ آرمان فلسطین حاضر در عرشه ناوگان آزادی‌ تاکید کرد. 

همچنین بسیاری از مقام‌ها و سازمان‌های کشورهای مختلف با محکوم کردن حمله رژیم‌صهیونیستی به ناوگان آزادی کمک‌های بشر دوستانه، اقدام بین المللی علیه آن را خواستار شدند. 

شمار تلفات حمله بامداد امروز دوشنبه نظامیان صهیونیستی به ناوگان آزادی غزه به 20 شهید و بیش از 80 مجروح رسید که 15 نفر از شهدای مذکور از شهروندان ترکیه‌ و بقیه از شهروندان کشورهای مختلف هستند. 

این در حالی است که وزارت خارجه اسپانیا و یونان سفیر رژیم‌صهیونیستی‌ را در کشورهای خود فرا خواندند و وزیرخارجه لبنان از تلاش کشورش برای‌ ارائه پیش‌نویس قطعنامه محکومیت حمله به ناوگان آزادی‌ خبر داد. 

«برنارد کوشنه»، وزیرخارجه فرانسه هم اعلام کرد که هیچ چیز نمی‌تواند خشونت اسرائیل در قبال این ناوگان را توجیه کند. 

همچنین وزیر خارجه آلمان نیز درباره کشته‌شدن فعالان حقوق فلسطینی‌ها ابراز نگرانی عمیق کرد. 

یونان هم در اعتراض به حمله به ناوگان کمک به غزه، تمرینات نظامی مشترک خود با اسرائیل را لغو کرد و همچون سوئد و اسپانیا که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، سفیر اسرائیل را فرا خواند. 

همچنین «اسماعیل هنیه»، نخست‌وزیر دولت منتخب فلسطین در تماس تلفنی با امیر قطر به بررسی آخرین تحولات مربوط به حمله دشمن صهیونیستی به ناوگان آزادی پرداخت. 

این در حالی است که رسانه‌های ترکیه نیز از نشست فوری دولت ترکیه برای بررسی حمله رژیم‌صهیونیستی به کشتی‌های ناوگان آزادی غزه خبر دادند. 

ناو‎های جنگی و بالگردهای نظامی اسرائیلی ناوگان کمک‎های بشردوستانه بین‎المللی را محاصره و شماری از فعالان حقوق‌بشر را بازداشت کردند. 

ناوهای جنگی اسرائیلی صبح دوشنبه برای جلوگیری از ورود کاروان کمک‎های بشردوستانه بین‎المللی آزادی به غزه عازم منطقه شدند. 

بر اساس گزارش‌های خبری، نیروی دریایی رژیم‌صهیونیستی با ناوچه‌ها و بالگردهای خود به ناوگان کمک‌رسانی به غزه حمله کرده و نیروهای خود را بر روی کشتی‌هایی که وارد آب‌های منطقه وارد شده‌اند، مستقر کرده است. 

ناوگان آزادی حامل شماری از فعالان حقوق بشر، کمک‌های بشردوستانه و شامل 9 کشتی حامل 10 هزار تن کمک‌های بین‌المللی است. 

این ناوگان سفر خود را یکشنبه گذشته آغاز کرد و مطابق برنامه قرار بود پنج‌شنبه گذشته به غزه برسد، اما به دلیل تهدیدهای رژیم‌صهیونیستی مبنی بر توقیف کشتی‌های این کاروان و دستگیری فعالان صلح حاضر در این کشتی‌ها، تاکنون موفق نشده است وارد آب‌های غزه شود. 

کاروان کمک‌های بین‎المللی شامل مصالح ساختمانی، تجهیزات پزشکی و همچنین وسایل آموزشی و اسباب‌بازی برای کودکان غزه است. 

بر اساس این گزارش، از سال 2007 میلادی، نوار غزه در محاصره شدید نظامیان رژیم‌صهیونیستی قرار گرفته و این رژیم با همکاری دولت مصر، از ورود هرگونه کالای بهداشتی و مواد غذایی به نوار غزه جلوگیری می‌کند. 

سازمان عفو بین‌الملل و دیگر سازمان‌های حقوق بشری تاکنون بارها درباره وقوع بحران انسانی در نوار غزه هشدار داده‌اند. 

این سازمان‌ها همچنین ‌‌محاصره غزه را مغایر با قوانین بین‌‌المللی دانسته و خواستار لغو آن شده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین