کد خبر: ۱۰۰۸۱۵
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۹

رئیس سازمان بازرسی کل کشور: بنگاه‌های زودبازده 30 درصد انحراف داشتند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: گزارش سازمان بازرسی کل کشور در حالی از انحراف حدود 30 درصدی بنگاه‌های زودبازده حکایت دارد که این موضوع در دولت نهم به چالش اساسی میان طهماسب مظاهری رئیس کل وقت بانک مرکزی و محمد جهرمی وزیر وقت کار تبدیل شده بود. 

میزان انحراف بنگاه‌های زودبازده در اواسط سال 87 به چالش میان طهماسب مظاهری رئیس کل وقت بانک مرکزی و محمد جهرمی وزیر وقت کار و امور اجتماعی تبدیل شد.

در این میان، بانک مرکزی همان زمان در حالی از انحراف حدود 40 درصدی بنگاه‌های زودبازده سخن به میان آورد که وزارت کار و امور اجتماعی با انتقاد شدید از این آمار، بر انحراف به میزان حدود 4 درصد تاکید داشت.

با تداوم اختلافات این دو عضو کابینه نهم و علنی شدن آن در رسانه‌ها، قرعه تغییر به نام طهماسب مظاهری افتاد و محمود بهمنی جای‌گزین وی در بانک مرکزی شد.

محمود بهمنی در همان ماههای اول ریاستش بر بانک مرکزی نخواست اختلافاتش با وزارت کار و امور اجتماعی همچون دوران مظاهری به اوج برسد، برهمین اساس با حساسیت خاصی نسبت به پرسشهای خبرنگاران درباره بنگاه‌های زودبازده سخن گفت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شما معتقدید که منابع بانکی اختصاص یافته به بنگاههای اقتصادی انحراف نداشته است؟ گفته بود: تمام تاکید این است که منابع در بخش‌هایی که درخواست می‌شود مصرف شوند و از انحراف تخصیص منابع جلوگیری به عمل آید.

در ادامه با روی کار آمدن دولت دهم و جدایی محمد جهرمی از وزارت کار و امور اجتماعی، سیاست‌های این وزارتخانه نیز با آمدن عبدالرضا شیخ‌الاسلامی خود به خود تغییر کرد و بنگاه‌های زودبازده نیز از اولویت اول وزارت کار خارج شد تا اینکه شورای عالی اشتغال اسفندماه سال 88 نظام‌نامه نظارتی بنگاه‌های زودبازده و کارآفرین را تصویب کرد.

این درحالی است که سازمان بازرسی درباره انحراف بنگاه‌های زودبازده گزارشی تهیه کرده است. حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سئوالی درباره میزان انحراف بنگاه‌های زودبازده گفت: در برآورد پارسال سازمان بازرسی کل کشور حداقل انحراف این بنگاه‌ها یک سوم اعلام شد اما از آن مقطع زمانی به بعد گزارش تازه‌ای تهیه و منتشر نشده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: با وجود این اعلام، مسئولان دولتی، مدیران بانک‌های مختلف و مسئولان بانک مرکزی دیدگاه‌های گوناگونی ابراز کردند اما برآورد سازمان بازرسی کل کشور انحراف 25 تا 30 درصدی بوده است.

تاکنون 221 هزار میلیارد ریال تسهیلات توسط سیستم بانکی به بنگاه‌های زودبازده اقتصادی پرداخت شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین